הלכות ומנהגים

בקריאת שמע..למה שמים יד על העיניים ?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום הרב רציתי לדעת כמה דברים על קריאת שמע.. א.למה שמים יד על העיניים ב.מה היא הצורה הנכונה לשים את היד.. שמעתי שיש כאלה שאומרים שצריך ליצור עם שלושת האצבעות האמצעיות "ש" ועם הזרת והאגודל על העיניים..זה נכון ג.מה יכול לעזור לי להתרכז יותר בתפילה.. לפעמים אני פשוט סתם מדברת אבל בעצם במחשבות שלי במקום אחר לגמרי.. איך אפשר שיהיה אחרת

תשובה

שלום לך

הטעם הפשוט הוא כמבואר בשולחן ערוך אורח חיים סימן סא נוהגין ליתן ידיהם על פניהם בקריאת פסוק ראשון, כדי שלא יסתכל בדבר אחר שמונעו מלכוין. שמכיוון שאם לא כיוון לא יצא על כן מכסים את העיניים כדי שלא יפריע שום דבר את הכוונה. וכתבו ספרי המוסר שיש בדבר רמז שאנו מאמינים בה` גם בעצימת עיניים, וגם כשהכול חשוך מסביב אנו אומרים בקול שמע ישראל ה` אלוקינו ה` אחד.

אכן ישנם מנהגים שונים בעניין, העיקר שהעין תהיה מכוסה.

ג. עבודת התפילה מעבודות הקשות ביותר, ואכן בגמ` כתוב על אחד מהאמוראים שהיה מודה לראשו שזוכר לכרוע במודים, למרות שמחשבותיו שוטטו במקומות אחרים, וכמובן צריך לכך יגיעה והכנת הלב לפני התפילה, לחשוב דקה קודם התפילה, שהנני ניגשת כעת למלך מלכי המלכים לבקש מממנו את כל צרכיי, ולהידבק איליו, וגם כאשר המחשבות מעופפות לנסות ולחזור ולכוון, ובעזרת ה` בשימת לב מיוחדת לכך תזכי לכוון יותר בתפילה.

עלי והצליחי, ואשריכם בנות ישראל שאלו הם הדברים המעיקים לכם.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה