חינוך ילדים

האם זה נחשב לנו לחילול שבת שאחי שחולה בנפשו מעשן בשבת בבית?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! יש לי מספר שאלות. 1.אני גרה בבית עם ההורים שלי ועם אחי אחותי לא גרה בבית, אנחנו שומרים שבת! אבל יש לי אח חולה לא פיזית אלא נפשית הוא לא נולד ככה, הוא הלך עם חברה לא טובים, אבא שלי הלך לכמה רבנים ושניים מהם אומרים ששמו לו משהו בשתיה כדור או משהו. הוא חולה הרבה שנים הוא לא שומר שבת הוא מעשן ואנחנו בבית שומרים שבת זה אפשרי!כי לא עונש או משהו שהוא מעשן ואנחנו באותו בית ולפעמים עוברים לידו וחוסר ברירה כדי ללכת מחדר לחדר בבית. אז רציתי לדעת אולי בגלל שהוא חולה אז זה לא חטא עלינו! 2.אמא שלי שומרת שבת ולפעמים אחי מבקש ממנה סגריות שתביא לו, והיא מביאה לו אמרתי לה שזה יפה שזה לא בסדר שהיא מביאה לו כאילו במילים אחרות היא אומרת לו קח תעשן וזה אסור זה בשבת. הוא משיבה לי שהוא אדם חולה קשה בנפש וזה משהו אחר ומותר לו והוא פטור. כנראה שהיא לא רוצה בעיות היא מתיאשת ומביאה לו וזה לדעתי לא בסדר ואסור! אני מנסה להסביר לה שתבין כנראה שהיא חושבת כמוני אבל היאוש אולי אם תענה לי על השאלות אני יוכל להראות לה והיא תבין ותייחס לזה חשיבות רבה! אשמח אם תענה לי בהקדם בתודה רבה מראש!

תשובה

שלום לך

לא תיענשי על חילול שבת של אחיך אפילו שהוא מעשן לידך ואת עוברת לידו. איני בקי עד כמה אחיך חולה נפש שנוכל לומר שהוא פטור מן המצוות, ואין הדבר ברור כלל שאחיך מותר לו לחלל שבת, אבל בכל מקרה אסור לאימך לגעת בסיגריה שהיא מוקצה,

וכן אסור לה לעזור לאחיך ולהביא לו סיגריות בשבת חלילה, וכן כתב הגאון ר` משה פיינשטיין שאסור לעזור לשוטה לעבור עבירות והדבר ברור שאסור לאימך לתת סיגריות.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה