אמונה

למה לציין גם את הסנפיר ?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום בכדי לדעת אם דג טהור מספיק לי סימן אחד (שהדג יש לה קשקשת) אז למה התורה נתנה לנו סימן נוסף שזה הסנפיר הרי זה מיותר .

תשובה

שלום וברכה

ספר דברים (יד, ט) : את זה תאכלו מכל אשר במים כל אשר לו סנפיר וקשקשת תאכלו. ובגמרא (נידה נא:): מתני כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר ויש שיש לו סנפיר ואין לו קשקשת. ושואלת הגמרא (שם): ...ולכתוב רחמנא קשקשת ולא בעי סנפיר א"ר אבהו וכן תנא דבי רבי ישמעאל יגדיל תורה ויאדיר.

פירוש- הדגים המותרים באכילה הם אלו שיש להם קשקשת וסנפיר, ומוסיפה לנו המשנה ידיעה מופלאה: אין בכל היקום דג עם קשקשת בלבד! וכל דג שיש לו קשקשת חייב שיהיה לו גם סנפיר. על כך שואלת הגמרא א"כ מדוע לא הסתפקה התורה בכתיבת סימן אחד והוא הקשקשת, כי כאמור אם לדג יש קשקשת אז ודאי שיש לו גם סנפיר ועל זה השיבה הגמרא, להגדיל תורה ולהאדירה. כלומר, שדבר זה נעשה כדי להחכים אותנו בעוצמה האלוקית של התורה.

 משה היה בים סוף ובנילוס, אך באוקיינוס הגדול, בים הכספי, בים השחור וכו` הוא לא היה, צוללות ג"כ לא היו ברשותו ואפילו חליפת לחץ לא הייתה לו, לפיכך עולה התמיהה מאליה, מניין לו שמבין כל אלפי סוגי הדגים שבכל הימים האחרים (ימים שבהם הוא ודאי לא היה), ובעומק המצולות (מקום שלא היה באפשרותו להגיע), אין ולו דג אחד שיש לו רק קשקשת! ומוכרח שכל התורה למד משה מאת ה`, והוא אשר גילה רז זה למשה, ועל כן נאמר דבר זה בפסוק כדי להגדיל את כבוד התורה.

בברכה

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סימני טהרהדג וקשקשת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה