תורה ומדע

ספיקות באמונה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לרב בנימין שלום! מה שלומך קודם כל תודה רבה על המספר של מרים .., אני בקשר איתה, הייתי בסמינר, היא שלחה לי חומר וסידרה לי חברותא טלפונית,היא ממש אישה נהדרת. שלחתי 2-3 מיילים שהיו בהם גם שאלות תמיד עשיתי "השב"... אני כבר לא זוכרת את השאלות (ולא בגלל שכולן נפתרו). אני יישאל אותך קודם דבר מאוד בסיסי שעדיין לא פתור אצלי. קראתי בכל מיני אתרים שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות חלקים מהתנ"ך אבל לא שלמים. האם ידוע לך על נגיד 5 חומשי תורה שלמים וזהים לאלה שיש לנו היום שנמצאו והם בערך מהתקופה שבה הם ניתנו... או תנ"ך שלם זהה לשלנו מהתקופה שהספר האחרון בתנ"ך נכתב איך אני יכולה לדעת באמת שהתנ"ך שלנו היה מקובל גם על הדתות האחרות...האם מעמד הר סיני מקובל על כל ההיסטוריה (אני יודעת שביהדות טוענים שכן אבל אם אפשר לקבל מקורות על העניין הזה, אולי מספרים של דתות אחרות) ואם הוא היה מקובל עליהם איך כולם נהרו בעקבות אדם אחד וגם הם בדיוק כמונו מעבירים את אמונתם מדורי דורות והרבה יותר מאמינים (יש הרבה הרבה יותר נוצרים בעולם מאשר יהודים). הרי עד מעמד הר סיני בנ"י האמינו רק לפי ההתגלות לאברהם, למשה (בלי עדים), אז איך יודעים שהקב"ה לא התגלה לישו אני יודעת שזה נשמע לא הכי הגיוני שאחרי מעמד הר סיני בפני כולם הוא יישנה את התורה וייתגלה בפני אדם אחד (בוא נגיד שאי אפשר אף פעם לדעת אם זה נכון אבל גם אי אפשר לדעת שזה לא נכון בודאות),וזה שרוב העולם מאמין בזה זה מבלבל, מה כולם טיפשים(אגב, רציתי לשאול אם חוץ ממוחמד וישו היו להם עוד נביאים) . אם תוכל להמליץ לי על משהו אובייקטיבי שמדבר על הדתות האלה, זה מאוד יעזור. אני רוצה גם לדעת על המשנה והגמרא... איך אפשר להיות כ"כ בטוחים שמשהו שהועבר בעל פה כ"כ הרבה שנים הועבר בדיוק כמו שהוא, והאם יש גם משנה וגמרא, ופירושים של רש"י וכל המפרשים הגדולים מהתקופה שבה הם "הוצאו לאור" זהים לשלנו, בכל ההוכחות האלה של המדע (שבתורה גילו מזמן) זה מאוד יפה, אבל אני פשוט לא יודעת שהפירושים האלה באמת נכתבו מתי שטוענים שהם נכתבו... ובכלל איך מישהו מפרש את התורה כל המפרשים והפוסקים הגדולים הם לא תמיד נביאים (וגם אם כן, אין להם עדים כמו שאין לישו ולמוחמד), אז איך נדע שהם מפרשים נכון לפעמים יש כאלה שמפרשים את אותו פסוק באופן שונה ופוסקים הלכות שונות, (כן, "אלו ואלו דברי אלוקים חיים", איך יודעים שזה דברי אלוקים ) האמונה שלי היא עם הרבה ספקות, אני מקווה שהם ייפתרו כמה שיותר מהר... ושאני לא ייטבע בשאלות שלי, ואני בע"ה מאמינה שזה ייקרה! תודה רבה מראש! בתקווה גדולה מאוד שהמגילה שכתבתי תגיע ליעדה...! ושבת- שלום!

תשובה

שלום וברכה התנ"ך הושלם סופית רק עם כלות הנבואה בישראל, בערך בשנת ג` אלפים תמ"ח, לפני אלפיים ושלש מאות שנה, עם מות חגי זכריה ומלאכי שלשת הנביאים האחרונים. ספרים מאותה העת כמעט ולא שרדו כמו כל יבול הספרות מאותה העת, עקב האיכות הירודה של הקלף והדיו והתנאים הפרימטיביים שבהם הם נשמרו, ולנוכח המצבים הקשים שעברו מאז.

עד לאחרונה חשבו שלא נשאר כלל עותק מהתנ"ך מהתקופה שבה נחתמה הנבואה, אבל לאחרונה התגלה כידוע במדבר יהודה ספר ישעיהו כמעט בשלימותו, בין מגילות מדבר יהודה, לא נגוזה עדיין התקוה שאולי ביום מן הימים יתגלו עוד ספרים מהזמן ההוא. תרגום השבעים, שהתחבר על ידי שבעים הזקנים בימי תלמי המלך, בערך בשנת ג` אלפים תקט"ו, פחות ממאה שנים אחרי תום הנבואה, מבוסס על טקסט התנ"ך שהיה נפוץ בעם ישראל באותה העת, מלבד אי אלו שינויים שהכניסו חכמי ישראל לתרגום כמבואר בתלמוד, תרגום זה ביוונית הינו ידוע מהעת ההוא, ומאז יש כבר עדות חיצונית לתורה, דהיינו רק כמאה שנים אחרי חתימת התנ"ך כבר נשמר התנ"ך בשלימותו גם בעותק יווני !!!.

אין ספק, הנצרות, מבוססת על התנ"ך, כצורתו, ישו לכל הדעות היה יהודי שומר שבת ומצוות, וכל ספרי הנצרות ה`אוונגליון` מבוססים על ספרי התנ"ך, וכפי שהם מצטטים פסוקים אחרי פסוקים מספרי התנ"ך בכל דף ובכל עמוד. הנצרות בהמשך דרכה שינתה את אורח החיים היהודי בהשפעת מנהיגיהם, וי"א שזה היה בהשפעה חיצונית מחכמי ישראל שחפצו בכך שאלו שפרשו לנצרות לא יקיימו אורח חיים יהודי, ולשם כך אף שלחו יהודי בשם שמעון כיפה שיתערה ביניהם ויביא לכך שהם יעבירו את יום השבת ליום אחר, ויבטלו ברית מילה וכו`.

מעמד הר סיני מקובל על כל הדתות שהתנ"ך הוא הבסיס לדתם, כמו הנצרות והאיסלאם, בשני הדתות הללו משה רבינו מקובל כנביא מהגדולים בהיסטוריה, דתות הנצרות והאיסלאם משנות את המשך הדרך בכך שהשראה רוחנית שרתה על פלוני או פלמוני ומלאך זה וזה התגלה ביחידות והורה לעשות מעתה כך וכך.

אכן, עד מעמד הר סיני, שלא היה התגלות כלל ישראלית, היה האמונה בהתגלות הקב"ה לאברהם אמונה הניתנת לערעור, גם כל ניסי יציאת מצרים לא חייבו את האמונה בהקב"ה באופן איתן לחלוטין, רק עם ההתגלות לפני כל עם ישראל במעמד הר סיני היא שחייבה את האמונה באל אחד, ולמפרע אף ביססה את ההגלות לאברהם כדבר ברור ואמיתי, מאחר ובתורה שקיבל משה רבינו שכל עם ישראל ראו את כניסתו אל תוך האש והענן והערפל, הועד ברור על מעמד ברית בין הבתרים, לכן אין אמונתינו במעמד ברית בין הבתרים נובע מכך שככה שמענו מאברהם, אלא לפי שכך כתב משה רבינו בתורה, ואת התורה הזאת ראינו שהוא קיבל מפי הקב"ה שהתגלה אלינו על הר סיני.

מאידך הטענות להתגלויות מאוחרות לישו, למוחמד, לבודהה, וכו`, לא אומתו על ידי הקב"ה במעמד כלל עולמי ולכן אין להם כל ערך. אני מקבל מדי כמה זמן שאלות להידברות מתמהונים והזויים לחלוטין שטוענים כי הקב"ה התגלה אליהם, אני מצרף לך קטעים שקבלתי לאחרונה. רק זה חסר שהאיש ההזוי הזה יהיה גם קצת כריזמטי, ויאסוף סביבו כמה אנשים, והם יתחילו להאמין בו ולפרסם ממנו אותות ומופתים, ואם האיש הזה גם יהיה בקי בכל מיני כישופים, ובאמת יוכל לחולל נפלאות הרי שלא חסר כלום שהתיאוריה שלו תהפוך במשך הזמן לדת, ותמשוך אחריה המונים.

וכדברים היסודיים שכתב הרמב"ם: "משה רבינו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה, שהמאמין על פי האותות יש בלבו דופי שאפשר שיעשה האות בלט וכשוף, אלא כל האותות שעשה משה במדבר לפי הצורך עשאם, לא להביא ראיה על הנבואה, היה צריך להשקיע את המצריים קרע את הים והצלילן בתוכו, צרכנו למזון הוריד לנו את המן, צמאו בקע להן את האבן, כפרו בו עדת קרח בלעה אותן הארץ, וכן שאר כל האותות, ובמה האמינו בו במעמד הר סיני שעינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר האש והקולות והלפידים והוא נגש אל הערפל והקול מדבר אליו ואנו שומעים משה משה לך אמור להן כך וכך, וכן הוא אומר פנים בפנים דבר ה` עמכם, ונאמר לא את אבותינו כרת ה` את הברית הזאת, ומנין שמעמד הר סיני לבדו היא הראיה לנבואתו שהיא אמת שאין בו דופי שנאמר הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם, מכלל אכן כך, אירוע שהשתתפו בו מליונים אינו יכול להיות סיפור שהומצא. ולדוגמא, אם אני אבוא ואגיד אתמול ראיתי חיה משונה בצורת אריה ויש לה גם כנפיים, יתכן שאמצא מי שיאמינו לי, ורבים לא יאמינו לי.

אבל אם אספר שיחד עמי ראו את הדבר הזה עוד אלף איש, הרי שלא רק שרבים לא יאמינו לי, אלא אהיה מוכחש על אתר מכולם, מכיון שישאלו אותי איפה הם האלף שראו את הדבר ביחד איתך, ולהיכן הם נעלמו כל הרואים. גם אחרי זמן לא אוכל לבוא לציבור ולהגיד להם: תדעו לכם שסבי יחד עם אבות אבותיכם עמדו יחד באיזה צלע הר וראו את השמיים נפתחים, ופתאום החל לבעור אש עד השמיים, ויצאו משם קולות נוראיים שהיו גם נראים, וכו`, כי אז היו כולם שואלים:

ולמה סיפור זה אינו ידוע לי?, למה רק אתה יודע מזה?, ולמה ההורים שלי לא סיפרו לי על דבר הגדול והנורא הזה?. וכמובן כמובן, שאף אחד לא היה מכניס את עצמו לקבל עליו עול תורה ותרי"ג מצוות מחייבות מאוד, במהלך כל החיים עקב סיפור מוכחש בעליל. ומשכך מבואר שסיפור מתן תורה על המליונים שהיו בה אינ ו יכול להיות מומצא על ידי מישהוא.

אם אקום ואשאל מניין לך שהשואה עליה מדברים היהודים, אינו המצאה ציונית, ושמא היא מעולם לא קרתה, בכדי להכחיש טענה זאת אין צורך בהצגת המשרפות באושוויץ, די בכך שאני ואלפים מאיתנו השאירו שם משפחות שלימות, וכפי ששמעתי מסבי וכו`, ואין צורך להוכיח שהסבא שלי לא המציא את זה, מכיון שכמוהו ישנם עוד מאות אלפים זקנים שאבדו שם אחים והורים, וכל מקרה הכולל בתוכו מליוני משתתפים אינו יכול להיות המצאה מאוחרת, מכיון שהמצאה הכוללת בתוכה מליונים אין לה סיכוי שתתקבל ובוודאי שלא תצליח להכניס תחת כנפיה מאות אלפי מאמינים שיקבלו עליהם עול תורה ומצוות כתוצאה מכך.

ברור כשמש גם לאלו שבגין נגיעה אישית [מכיון שאם התורה אמיתית הרי שזה מחייב אותם לעשות משהו] חפצים לערער על אמינות התורה, ברור גם להם שלתורה היו מליוני מאמינים, וכי החילוניות וביקורת המקרא הינם המצאות מאוחרות, ודבר זה היא הסתירה לכל הטענות הללו, כי לא יתכן שלתורה -שלפי הבליהם היא רק- המצאה, תמצא לה כל כך הרבה מאמינים, ודוקא מתוך אלו המיוחסים לצאצאי אלו שמרכיבים את סיפור התורה, ואף אחד לא קם ושאל את הממציא:

רגע, ולמה לא שמעתי על כך מהורי?, וכך היו כל אותם מליוני מקבלי עול תורה ומצוות בדור הראשון להמצאה חייבים לשאול את השאלה ההגיונית הנ"ל, ומשלא היה כך ברור שכל התורה על סיפוריה הראשוניים דרך מתן תורה ועד הכניסה לארץ ישראל וכו` הכל אמת ויציב ונכון וקיים לעד. ומתוך כך ברור כי הכחשת מעמד הר סיני תיתכן בדיוק כפי שתיתכן הכחשת שואה. אם תשאל הרי ישנם מכחישים שכן מכחישים את מעמד הר סיני, התשובה היא כי גם לשואה ישנם מכחישים. כשיש נגיעה אישית, אפשר להכחיש גם עובדא קיימת כמו השואה הנאצית, כמו גם את מעמד הר סיני.

מה לעשות ולחינוך החילוני יש נגיעה עצומה ללמד את המקרא באופן לעגני והוכחות כביכול של זיופים, וכפי שאחד מראשי הציונים אמר פעם דבר חכמה כששאלוהו במגבית שערך בארה"ב על מה שהאמריקאים לא מתביישים להצהיר על גבי הדולר שלהם ההצהרה המפורסמת שאמריקה מאמינה באלוקים, ולא כן במדינת היהודים, והשיב הפוקר:

הנה האמריקאים האמונה בה` לא מחייב אותם בשום דבר רציני, ומכיון שההצהרה הזאת מסתדרת די טוב עם תאוותיהם לא מפריע להם להצהיר כך, אבל לא כן היהודים, אם יצהירו כך הרי יתחייבו בהמון חיובים כשרות שבת טהרת המשפחה וכו`, וכי עוד מה אתם רוצים, עד כאן דברי הפוקר. והוא ממש מאמר הגמ` לא עבדו ישראל ע"ז אלא להתיר להם עריות בפרהסיא. אפשר להיות בטוחים באמיתות התורה שבעל פה שבידינו מהסיבה הפשוטה שדברים המתקיימים על ידי עם ישראל יום יום, אי אפשר שישתבש משהו באמצע, אי אפשר לומר בשום אופן שסדר עשיית התפילין שהתקבל רק בתורה שבעל פה הומצא בזמן מהזמנים, וכפי שמשכנע רבינו משה סופר זצ"ל (חתם סופר יו"ד סימן שנו) את השיגעון שבטענה הזאת:

כל סידורי מצוות, נראה לי כשיגעון מי שיאמר, שבאחד מהדורות קם אחד, והמציא להניח תפילין, ויצא בקרן אחד על מצחו, והטעה העולם לומר זהו טוטפת האמור בקרא, הלא ירגמוהו העם ויאמרו זה לא שמענו ולא ראינו מאבותינו מיום עמדנו על הר סיני, ועימנו משה רבינו עליו השלום, ואחריו יהושע בן נון, וזקנים, ונביאים, מי ימלא לבו לחדש דבר, וכן בענין סוכה וארבעת המינים [שלא מפורש בתורה אופן קיום מצוות אלו], וכל מעשה קרבנות, מי יכול לשנות הדבר בענין הנהוג בכל יום ויום לפני זקנים ונביאים, אם לא כך ראינו בעינינו ממשה רבינו עליו השלום ותלמידיו ותלמידי תלמידיו עד היום הזה, ויסכר פי דוברי שקר הקראים הרעים תימק לשונם בחיכם, כלה ענן וילך יורד שאול לא יעלה".

עד כאן לשונו המשכנע כל מי שאינו משוחד בעניין זה מדיעה קדומה. נחיצות פירוש לתורה שבכתב אינה מוטלת בספק, מאחר והרבה מקראות בתורה שבכתב אינן מבוארות כל צרכן, אם בכלל, ולדוגמא, מצוות הנחת תפילין נמסר בתורה שבכת בלשון הזה:

"וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך", בקראיה שטחית עולים כמה וכמה שאלות, שלולי בא לנו פתרונם בתורה שבעל פה לא היינו מבינים כלל איך עלינו לקיים את הכתוב הזה, שהרי לא נתבאר מה לקשור ואיך לקשור ומתי לקשור ואיפה לקשור ביד. העניין שפירוש מוכרח כזה לא נכתבה מיד בהתחלה, שהרי על ידי כך היו נמנעים כל הפקפקוקים של הכתות השונות, הנה לך תשובתו של אחד מגדולי הראשונים רבינו משה מקוצי בספרו הנקרא סמ"ג [ספר מצוות גדול], בשם פרקי דר` אליעזר [שאינו נמצא בפרקי דרבי אליעזר שלפנינו]: טעם שלא נכתבה התורה שבעל פה על ידי משה רבינו:

"מפני שראה הקב"ה שעתידים אומות העולם לכתוב עשרים וארבעה ספרים שיש בתורה נביאים וכתובים ולהפכם לרעה ולמינות, לכן מסר סימנים למשה בעל פה, ולא הסכימו מן השמים שיהא נכתב עד אחר שעמדו אמונות אדום וישמעאל פן יעתיקו אותם הגויים ויהפכו אותן לרעה כמו שעשו בתורה שבכתב, ולעתיד לבוא ישאל הקב"ה מי הם בני?, בני ישראל מביאים ספר תורה, והאומות מביאין ספר תורה, אלו אומרין שהן בניו, ואלו אומרים שהן בניו, הקב"ה שואל מי יש לו הסימנים שמסר בסיני בעל פה, ואין יודעים כי אם ישראל, וזהו שכתוב בהושע (ח ב) אכתוב לו רובי תורתי כמו זר נחשבו, עכ"ל. והיינו שהנביא שואל ומסביר בשם ה` `אכתוב לו רובי תורתי`?, הרי על ידי זה, מי יבחין מי הם בני, ו`כמו זר נחשבו`?!. עד כאן לשונו.

הרי נתבאר טעם נפלא לאי כתיבת הפירוש בתורה עצמה, מאחר וגם הנוצרים הם שומרי שבת לפי מבטם האישי, וכן המוסלמים וכו`, וכך להבדיל המתבוללים הרפורמים והקונסרבטיבים שומרים שבת ממבטם האישי, וכולם מסתמכים על ספר התורה, אולם כשיבוא הקב"ה לעתיד לבוא וישאל מי הם בני לתת להם שכר מעשיהם, הוא יבדוק את שמירת התורה רק על פי הכללים של התורה שבעל פה הנמסר בקבלה אך ורק ליהודים חפצי קירבת ה` המקיימים את התורה בדיוק כפי שקיימו אותה לפני כ 3320 שנים.

אכן, כתבי יד של הראשונים מפרשי הש"ס נמצאים בידינו בעותקים מלפני שמונה מאות שנים, בתקופה שבהם הם נכתבו, ומאותה העת כבר השתכללו אופני כתיבת הספרים, והאמצעים לשמירתם עלו בדרגה, כך שהתאפשר כבר החזקת עותקים בספריות וכו`. אשמח להבהיר ולחדד כל נקודה שאת עדיין מתקשה בו. כולי מעתיר להצלחתך – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה