שאל את הרב - כללי

הבנת בן/ת הזוג לפי הרמבן

  • כ"ד ניסן התשע"ה
אא

שאלה

בס"ד לפי כמה ימים הייתי בהרצאה של הידברות, והרב זמיר היה שמה הוא דיבר על זה שבני זוג משוחחים הגבר חושב שהוא מדבר לגבר ואישה חושבת שהיא מדברת לאישה, ואז הוא אמר שהרמב"ן זתע"א נתן הנחיות לכל צד איך לשוחח כדי שצד השני יבין , ורציתי לדעת איפה זה מופיע שנלמד לנהל שיח נכון, וגם שכל עם ישראל ידעו שיש דבר כזה עזרה לשלום בית

תשובה

לכבוד השואל: 

באגרת הרמב"ן כותב הרמב"ן הקדוש: 

"כָּל דְבָרֶיךָ יִהְיוּ בְּנַחַת, וְרֹאשְׁךָ כָּפוּף; וְעֵינֶךָ יַבִּיטוּ לְמַטָּה לָאָרֶץ, וְלִבְּךָ לְמַעֲלָה; וְאַל תַּבִּיט בִּפְנֵי אָדָם בְּדַבֶּרְךָ עִמוֹ. וְכָל אָדָם יִהְיֶה גָדוֹל מִמְךָ בְּעֵינֶיךָ: אִם חָכָם אוֹ עָשִׁיר הוּא – עָלֶיךָ לְכַבְּדוֹ. וְאִם רָשׁ הוּא, וְאַתָּה עָשִׁיר אוֹ חָכָם מִמֶנוּ – חֲשֹׁב בְּלִבְּךָ כִּי אַתָּה חַיָּב מִמֶנוּ, וְהוּא זַכַּאי מִמְךָ, שֶׁאִם הוּא חוֹטֵא – הוּא שׁוֹגֵג, וְאַתָּה מֵזִיד. בְּכָל דְּבָרֶיךָ וּמַעֲשֶׂיךָ וּמַחְשְׁבוֹתֶיךָ, וּבְכָל עֵת – חֲשׁוֹב בְּלִבָּךְ כְּאִלוּ אַתָּה עוֹמֵד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּשְׁכִינָתוֹ עָלֶיךָ, כִּי כְּבוֹדוֹ מָלֵא כָּל הָעוֹלָם. וּדְבָרֶיךָ יִהְיוּ בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, כְּעֶבֶד לִפְנֵי רַבּוֹ. וְתִתְבַּיֵּשׁ מִכָּל אָדָם. וְאִם יִקְרָאֲךָ אִישׁ – אַל תַּעֲנֵהוּ בְּקוֹל רָם, רַק בְּנַחַת כְּעוֹמֵד לִפְנֵי רַבּוֹ. "

הכלל היוצא מן הדברים, שיש לכל אחד להחשיב את הזולת, ואע"פ שמסתכל על הדברים אחרת ממנו - ויש תמיד לדבר עם הזולת ולהתנהג אליו ביחס של כבוד. 

ולגבי איש ואשה, צריכים תמיד בני הזוג לדעת שאע"פ שיצרם הקב"ה עם הבנות אחרות, מכל מקום אין פירוש הדבר שאחד מבין ואחד לא, אלא שיש שני מבטים מוצדקים, ועבודת בני הזוג לגשר ביניהם - ולא לבטל את דעת הזולת.  

וכאשר יתנהגו בכבוד הראוי אחד לשני, יבינו את המציאות הטבעית הזאת, ושלמבט של שניהם יש הצדקה. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה