תורה ומדע

איך באמת נדע?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב. אני ראיתי את הסרט של מבוא לדתות של הרב פנגר שהסביר בצורה נפלאה שהיהדות היא הדת היחידית שאמיתית, והדת היחידית שיש לה מיליונים של עדים בקבלתה. איך אדם חילוני(לא אני בשום פנים ואופן) אמור להאמין שבאמת היו שם מיליונים, בשבילו זה כמו להגיד שמישהו חלם. מאיפה הוא יודע שהיו שם מיליונים אולי סתם "המחבר" ח"ו כתב שהיו שם מיליונים תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

אכן, זה בדיוק העניין, אירוע שהשתתפו בו מליונים אינו יכול להיות סיפור שהומצא. ולדוגמא, אם אני אבוא ואגיד אתמול ראיתי חיה משונה בצורת אריה ויש לה גם כנפיים, יתכן שאמצא מי שיאמינו לי, ורבים לא יאמינו לי. אבל אם אספר שיחד עמי ראו את הדב ר הזה עוד אלף איש, הרי שלא רק שרבים לא יאמינו לי, אלא אהיה מוכחש על אתר מכולם, מכיון שישאלו אותי איפה הם האלף שראו את הדבר ביחד איתך, ולהיכן הם נעלמו כל הרואים.

גם אחרי זמן לא אוכל לבוא לציבור ולהגיד להם: תדעו לכם שסבי יחד עם אבות אבותיכם עמדו יחד באיזה צלע הר וראו את השמיים נפתחים, ופתאום החל לבעור אש עד השמיים, ויצאו משם קולות נוראיים שהיו גם נראים, וכו`, כי אז היו כולם שואלים: ולמה סיפור זה אינו ידוע לי, למה רק אתה יודע מזה, ולמה ההורים שלי לא סיפרו לי על דבר הגדול והנורא הזה. וכמובן כמובן, שאף אחד לא היה מכניס את עצמו לקבל עליו עול תורה ותרי"ג מצוות מחייבות מאוד, במהלך כל החיים עקב סיפור מוכחש בעליל.

ומשכך מבואר שסיפור מתן תורה על המליונים שהיו בה אינ ו יכול להיות מומצא על ידי מישהוא. אם אקום ואשאל מניין לך שהשואה עליה מדברים היהודים, אינו המצאה ציונית, ושמא היא מעולם לא קרתה, בכדי להכחיש טענה זאת אין צורך בהצגת המשרפות באושוויץ, די בכך שאני ואלפים מאיתנו השאירו שם משפחות שלימות, וכפי ששמעתי מסבי וכו`, ואין צורך להוכיח שהסבא שלי לא המציא את זה, מכיון שכמוהו ישנם עוד מאות אלפים זקנים שאבדו שם אחים והורים, וכל מקרה הכולל בתוכו מליונ י משתתפים אינו יכול להיות המצאה מאוחרת, מכיון שהמצאה הכוללת בתוכה מליונים אין לה סיכוי שתתקבל ובוודאי שלא תצליח להכניס תחת כנפיה מאות אלפי מאמינים שיקבלו עליהם עול תורה ומצוות כתוצאה מכך.

ברור כשמש גם לאלו שבגין נגיעה אישית [מכיון שאם התורה אמיתית הרי שזה מחייב אותם לעשות משהו] חפצים לערער על אמינות התורה, ברור גם להם שלתורה היו מליוני מאמינים, וכי החילוניות וביקורת המקרא הינם המצאות מאוחרות, ודבר זה היא הסתירה לכל הטענות הללו, כי לא יתכן שלתורה -שלפי הבליהם היא רק- המצאה, תמצא לה כל כך הרבה מאמינים, ודוקא מתוך אלו המיוחסים לצאצאי אלו שמרכיבים את סיפור התורה, ואף אחד לא קם ושאל את הממציא: רגע, ולמה לא שמעתי על כך מהורי, וכך היו כל אותם מליוני מקבלי עול תורה ומצוות בדור הראשון להמצאה חייבים לשאול את השאלה ההגיונית הנ"ל, ומשלא היה כך ברור שכל התורה על סיפוריה הראשוניים דרך מתן תורה ועד הכניסה לארץ ישראל וכו` הכל אמת ויציב ונכון וקיים לעד. ומתוך כך ברור כי הכחשת מעמד הר סיני תיתכן בדיוק כפי שתיתכן הכחשת שואה.

אם תשאל הרי ישנם מכחישים שכן מכחישים את מעמד הר סיני, התשובה היא כי גם לשואה ישנם מכחישים. כשיש נגיעה אישית, אפשר להכחיש גם עובדא קיימת כמו השואה הנאצית, כמו גם את מעמד הר סיני. מה לעשות ולחינוך החילוני יש נגיעה עצומה ללמד את המקרא באופן לעגני והוכחות כביכול של זיופים, וכפי שאחד מראשי הציונים אמר פעם דבר חכמה כששאלוהו במגבית שערך בארה"ב על מה שהאמריקאים לא מתביישים להצהיר על גבי הדולר שלהם ההצהרה המפורסמת שאמריקה מאמינה באלוקים, ולא כן במדינת היהודים, והשיב הפוקר: הנה האמריקאים האמונה בה` לא מחייב אותם בשום דבר רציני, ומכיון שההצהרה הזאת מסתדרת די טוב עם תאוותיהם לא מפריע להם להציר כך, אבל לא כן היהודים, אם יצהירו כך הרי יתחייבו בהמון חיובים כשרותשבת טהרת המשפחה וכו`, וכי עוד מה אתם רוצים, עד כאן דברי הפוקר. והוא ממש מאמר הגמ` לא עבדו ישראל ע"ז אלא להתיר להם עריות בפרהסיא.

שבת שלום - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה