שאל את הרב - כללי

למה יש בכלל גיהנום?

  • י' אב התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. אני בחורה דתייה בת 15 ויש שאלה שמטרידה אותי: אם הקב''ה ברא לנו את היצה''ר איך הוא מצפה שלא נחטא ואז כשאנו חוטאים הוא לוקח אותנו לגיהנום אז שלא היה בורא לנו את היצה''ר ואז ממילא לא היה לוקח אותנו לגיהנום כביכול לא הוגן זה כמו שאבא יתן לילד שלו פתיון לעשות מעשה לא טוב (למרות שזה נשמע לא הגיוני) ואז עוד יעניש אותו על כך

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

שאלה טובה שאלת. 

כפי שהבנתי, ענין היצר הרע אינו גורם לעבור "אוטומטי", אלא שהוא עומד במשיכה שוה כנגד יצר הטוב (שהיא המשיכה לטוב) שבתוך האדם; והאדם עצמו עומד באיזון. ואז האדם בעצמו צריך להחליט לאיזה צד יימשך. 

ודוקא משום כך נתן הקב"ה יצר הרע לאדם, כדי שהאדם יעשה משהו, ואז יוכל לקבל שכר שלם על מעשהו.

ואם בן אדם החליט מעצמו החלטה מוטעת, ובחר לנטות אחרי משיכת יצרו הרע יותר מיצרו הטוב, אז גם זה יוכל לתקן, כל זמן שחי, על ידי שיתחרט על בחירתו ויעשה תשובה ויתנהג אחרת מכאן ולהבא.

ואם גם נטה מרצונו לצד יצר הרע, וגם לא עשה תשובה על זה כל ימי חייו, רק אז נכנס הגיהינום "לתמונה" - וגם זהו חסד מאת השם; כי הגיהינום סך הכל הוא מקום של זיכוך, בו ניתן את האפשרות לאדם לתקן את הבחירה המוטעת שלו לנטות לרע גם לאחר פטירתו מן העולם.

לכן למסקנה: האבא לא "מענש", ואינו רוצה רק "לתפוס" את הילד ולהכשילו ח"ו - אבל הוא כן רוצה שהילד יתבגר ויעשה החלטות בחייו בעצמו. וגם תיקן לו האבא את כל המערכת האיך לתקן אח"כ, אפילו אם טעה בבחירתו. 

בברכה,

 רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה