הלכות ומנהגים

נישואין בחודש אלול

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום,אני עומד להתחתן ורציתי לדעת באיזה חודשים אסור להתחתן לפי התורה. אשמח לקבל תשובה מהירה מכוון שאני מחפש אולמות בימים האלו. תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

חודש אלול המכוון למזל בתולה הוא חודש מוכן לברכה והחסדים והרחמים מתעוררין אז בעולם, וכאשר נקרא שמו בפי כל `חודש הרחמים והסליחות`, ובשם רבינו הגה"ק בעל דברי חיים מצאנז זצוק"ל איתאמרא מילתא בי מדרשא, כי בכל חופה היה מתיירא להגביה עיניו מאימת השכינה הנמצאת שם, ואמר עוד שאם מזדמנת לו חופה בחודש אלול הרי זו הכנה עבורו לקראת הימים הקדושים המתרגשים ובאים.

ואף לענין המנהג לימנע מנשואין בימי חיסור הלבנה, בחודש זה רבו המורים לברכה ולא לקללה, שכל החודש כשר לברכה, ואין שם התעוררות דינים כלל גם בימי חיסור הלבנה, וכמו שהעיד הגה"ק רבי צבי הירש שפירא ממונקאטש זצוק"ל בספרו דרכי תשובה (סימן קעט ס"ק יח): "הנה שמעתי מדומ"ץ זקן אחד דפה קהילתנו שהגיד שהוא זוכר שבזמן שהיה זקיני הגאון הקדוש בעל בני יששכר זצוק"ל אב"ד דפה קהילת מונקאטש, היו עושין נשואין בכל חודש אלול גם בסוף החודש, והיה על פי דבריו הקדושים, שבחודש זה גם בזמן חיסור הלבנה הוא שעה מוצלחת כמו בשאר חודש בזמן מילוי הלבנה, כי בכל יום בחודש הזה הוא התעוררות ימי הרצון לטובה ולברכה לישראל".

אולם היו קהילות בישראל שהיו נמנעים מקביעת נשואין בימי רצון אלו ולמדו כן ממה שכתבו הפוסקים למנוע נשואין בעשרת ימי תשובה, וכמו שהביא הגאון רבי חיים חזקיה מדיני זצ"ל בספרו שדי חמד (מערכת חתן וכלה אות כג) שבעיר אחת רצו לחדש שלא לישא אשה בחודש אלול כלל, אמנם הוא מדחה דבריהם ששגגה היא בידם, והעיד בגדלו: "ואני מעיד על עצמי שנכנסתי לחופה בעיה"ק ירושלים תובב"א בחודש אלול, והיה הכנסת כלה בבית הרב הגדול המפורסם מוה"ר יצחק פרחי, והיה על החופה כמעט כל גדולי הדור רבני גאוני תקיפי דארעא ישראל זיע"א".

ומכל מקום הביא השדי חמד (שם) עדות רב גדול אחד שהעיד שגדולי הרבנים נמנעים מלסדר חופה וקדושין בימי הסליחות, וכתב השדי חמד שגם במקום שאומרים סליחות בכל חודש אלול אין למנוע רק בשבוע קודם יום הדין. והטעם למניעת נשואין בימי הסליחות כתב כי הם ימי בכיה על תמרורי העוונות מאשר חטאו על הנפש בכל השנה, לכן אין ראוי לעשות בימים אלו ריקודים ומחולות וכלי זמר המרגילין שכרות וקלות ראש, וכעין מה שכתבו הגאונים בטעם מניעת נשואין בעשרת ימי תשובה. מן הדין מותר לינשא בכל החודשים, מלבד תשעת הימים מר"ח אב עד אחרי תשעה באב, ולאשכנזים אין עושים נישואין מי"ז בתמוז עד אחרי תשעה באב. כמו כן בימי ספירת העומר נמנעים מנישואין, כל אחד לפי מנהגו. בהצלחה ומזל טוב - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה