שו"ת תשעה באב

מתי עושים הבדלה כשתשעה באב חל במוצאי שבת?

  • כ"ט תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, שאלתי היא: איך עוברים השנה בין שבת לצום ט' באב. איך ומתי עושים הבדלה וחולצים נעליים. ומה עושה אישה אשר בדרך כלל מבדילה בבית? תודה רבה.

תשובה

שלום רב,

1.ליל תשעה באב שחל במוצאי שבת לא עושים הבדלה על הכוס, אלא מברכים רק על האש "בורא מאורי האש". ונכון שהשליח ציבור בליל תשעה באב יברך בקול רם "בורא מאורי האש" קודם קריאת מגילת "איכה", ויכוון להוציא את הקהל ידי חובתם.

ונשים שאינן שומעות את ברכת "בורא מאורי האש" בבית הכנסת, יברכו לעצמן על הנר "בורא מאורי האש". ונשים שלא מתפללות ערבית (וממילא לא הבדילו בתפילה) עליהן לומר לפני הדלקת האש "ברוך המבדיל בין קודש לחול".

ובמוצאי תשעה באב (יום ראשון בלילה) עושים הבדלה על הכוס, ומברכים "בורא פרי הגפן" וברכת "המבדיל". אבל לא מברכים לא על הנר ולא על הבשמים (ראה שלחן ערוך אורח חיים סימן תקנו, משנה ברורה שם, וחזון עובדיה ארבע תעניות עמודים שלה-שלו, שמא, שמג), ולא אומרים את הפסוקים שנהוג לומר בכל מוצאי שבת לפני הבדלה, אלא מתחילים מיד בברכת "בורא פרי הגפן" (שו"ת דברי מלכיאל חלק ו' סוף סימן ט, חזון עובדיה שם עמודים שלח-שלט, ושמירת שבת כהלכתה חלק ב' פרק סב סעיף מד).

2. במוצאי שבת ליל תשעה באב אין צריך לחלוץ המנעלים של עור עד כדי שיגיע השליח ציבור לברכו, משום כבוד השבת, ומצוות תוספת מחול על הקודש. והחולצים נעליהם בביתם, יחלצום כעבור כעשרים דקות אחרי השקיעה, שאז הוא לילה ודאי (חזון עובדיה שם עמוד שלד).

בברכה,

הלל מאירס
 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תשעה באב שחל במוצאי שבתהבדלה בתשעה באב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה