חברה והשקפה

נבואת אסתר ומשפטי נירינברג

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, אני כותב פה לפעמים ואני נהנה מאוד מתשובותיו האדירות והמחכימות של הרב, רציתי לומר ישר כח, הרב מחזקני המון בתשובותיו לשאלות שונות של גולשים. ניגש לעניין ברשות הרב: כאשר המרצים הרבים מדברים על הנבואה של אסתר בנושא משפטי נירנברג שואלים כמה שאלות: א. " מדוע צריך היה להרוג את בני המן פעמיים" והרי אין שאלה כלל, לאחר שהרגו אותם בחרב ביקשה אסתר שיתלו אותם מתים מהסיבה הפשוטה כדי לבזותם מול הציבור כמנהג הקדום. וכך נהגו בתי הדין היהודיים, הסנהדרין במי שהתחייב גזר עונש מוות בסקילה שהיו הורגים אותו תחילה בסקילת אבנים ולאחר שמת תלו נבלתו על העץ, ובלשונם: "כל הנסקלין נתלין" (סנהדרין מה ע"ב). ועוד שמשפטם וגזר דינם של עשרת בני המן הפוך מעונשם של נאשמי משפט נירנברג; הראשונים נהרגו בחרב ואחר כך נתלו והאחרונים נתלו תחילה ולאחר מכן שרפו גופותיהם. ב. עניין אותיות קטנות בתנ"ך אינו מוסכם על כולם וכן בנוסח המסורה בניגוד לטענה ש"במשך כל ההיסטוריה הופיעו במגילת אסתר, בין השמות של עשרת בני המן שלוש אותיות זעירות" ועוד שהתלמוד התעלם לחלוטין משלושת אותיות קטנות אלה והזכיר דווקא אות גדולה באות ואו של השם ויזתא (מגילה טז ע"ב). ולדעת כמה מפוסקי המסורה בתקופה מאוחרת מהתלמוד יש מסורת אחרת אלו הן האותיות הקטנות (אוצר המדרשים (אייזנשטיין), רבי עקיבא, עמוד 432), וזה לא נמצא בכלל שלושת האותיות הקטנות. ולדעת המימוניות יש עוד שינויים(הגהות מיימוניות, הלכות מגילה, פרק ב, הלכה יב). כלומר, נוסח קדום של המגילה לא היו בו אותיות קטנות אלה, משמע לא רמזו את שייחסו לה. ממילא קשה לומר שהייתה כאן נבואה... האם יש תשובה לכך

תשובה

שלום וברכה

אם כי יש כמה שינוים במסורה הרי גם המגילה שבידינו יש לה מסורה הכי מוסמכת ולכן אנו קוראים רק בה ולא בשאר המגילות, ומגילה זו שנכתבה לפני 2500 שנה יש בה כמה אותיות שמתאימות לעניין חוקי נירנברג ולכן אין ספק שהדבר מראה על כך, שכוונת המגילה היתה לרמז על כך.

השאלה היא לא מדוע היו צריכים להרוג פעמיים ואין כל הבדל אם הרגו ואח"כ שרפו וכו`, הראיה המוחצת היא מעצם הדבר שזה מוזכר במעשה התליה את השנה המדויקת בלי קשר לאיך מתו . והינך צודק שסיבת התליה הייתה לבזותם ולא לשום סיבה אחרת.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:משפטי נירנברגמגילת אסתר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה