שאל את הרב - כללי

מדוע יש עונש על עבירות?

  • כ"ו תמוז התשע"ה
אא

שאלה

הקב"ה הוריד את הנשמות שלנו לעוה"ז כדי לקבל שכר - נהמא דכיסופא - אז מי שמקיים את התורה שיקבל שכר, אבל למה יש עונש על העבירות? כמו אבא שרוצה לתת פרס גדול ואומר לבנו אם תתנהג יפה - תקבל. אם הוא לא מתנהג יפה - הוא לא מקבל.

תשובה

שלום וברכה,
 
תאר לעצמך אב ובנו הקטן שהולכים בדרך, ונתקלים בחומר מסוכן. האב אומר לבנו להתרחק מן החומר המסוכן, אך הילד מחליט לגעת בו. האב שרואה זאת תופס את ילדו מהר, רץ איתו לאמבטיה ומנקה אותו בכח מהחומר המסוכן שדבק לגופו. בעוד הילד בוכה בקול ואומר לאביו: "אני מצטער, אבא, אז למה אתה מכאיב לי ומעניש אותי? אמרתי שאני מצטער" - הילד אינו מבין שאביו מנקה אותו לטובתו, והכאב שהוא מרגיש הוא בגלל החומר המסוכן שיכול להזיקו.
 
באופן דומה, הקב"ה יצר חוקים בבריאה, ובאמצעות הוראות היצרן של התורה הקדושה לימד אותנו כיצד להשיג את הטוב האמיתי, ולהתרחק מהרע שלא ידבק בנו ויזיק לנו. החטאים נדבקים לנשמה ומקלקלים אותה בדומה לחומר מסוכן שיוצר מומים בגוף. היהדות מלמדת אותנו שהגיהנום מטרתו לזכך את הנשמות, במטרה שיגיעו שלמות ומתוקנות לגן-עדן. בדומה לכביסה מלוכלכת שצריך לכבס, כדי שתהיה נקיה.
 
האושר האמיתי בגן-עדן הוא הקירבה לקב"ה. אך החטאים מונעים מהנשמה את האפשרות להנות מזיו השכינה. לכן נדרשים הייסורים כדי לזכך את הנשמה מחטאיה, וכל זה למען טובתה.
 
אנא ראה גם את המאמר: "אם אבא אוהב, אז למה כואב?"
 
כמו כן, אני ממליץ לך לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". כדאי מאוד שתקרא חוברת זו, המתארת דו-שיח עם אלוקים, ובה תשובה לשאלה חשובה זו, ולשאלות רבות נוספות באמונה.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עבירותשכר ועונש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה