שאל את הרב - כללי

השפלת עיניים

  • י"ט תמוז התשע"ה
אא

שאלה

ראשית, אני מבקש לספק את כב׳ הרב ולהודיעו, כי לאחר שנים ארוכות בהן איבדתי את דרכי - שבתי אל חיקו של השי״ת ושיבתי זו נזקפת לזכות יחיד ומיוחד - כב׳ הרב זמיר כהן!; לשאלתי, אני עושה בבבירות העולם ובאתרים אחרים לפרנסתי. זכורה לי הנחייתו של הרמב״ן על-פיה, יש להשפיל עיניים בפני בן שיחך. ניסיונות קודמים, לפני שנים ארוכות, לעשות כן - עוררו תקלות באשר התנהגותי זו, ממנה חדלתי - היה בה בכדי לרמוז על היעדר אמינות או רצון להסתיר משהו, חלילה. כיום, כאשר אני מבקש להשיא לנפשי את ההשלמה הראויה, נדרשתי שוב לסוגיה זו, והנני זקוק לעצת הרב. האם להיישיר מבט ולהציג ביטחון במהלך שיח עסקי, או להשפיל עיניי ויהא המחיר אשר יהיה?!

תשובה

לכבוד השואל, 

ככל הנראה יש לך להיישיר מבט ולהציג ביטחון במהלך שיח עסקי.

ומה שהביא הרמב"ן הקדוש הוא הנכון לפי הנתונים של המצבים של בני אדם שהיו בימיו, כאשר התקשורת בין אנשים של אז, היתה מיוסדת על ההבנה שמי שמשפיל עיניו מביע את פנימיות עמדתו של ענוה; 

אבל כהיום שנשתבשו הדעות השם יצילנו, עד שאחוז גדול של אנשים חושבים בדרך מעוקל, ותופסים את השפלת העניים כמי  שמראה על היעדר אמינות או רצון להסתיר משהו - שזהו בעצם שידור של מסר לא אמיתי, לכן יש למנוע מכך לפי המצב כהיום כדי שלא יתפסו הרואים אותו מסר מוטעה. 

ואין לומר משום זה, שדרך הקודש של הדרכת הרמב"ן הקדוש השתנתה ח"ו; לעולם, מי שרוצה לזכות בדרגות העליונות שעליהם דיבר הרמב"ן ז"ל, צריך לנהוג גם בהשפלת עניים. רק שדרך התורה היא דרך הממוצעת (כדאיתא בפרקי אבות פרק ב' משנה א'), והממוצע משתנה לפעמים לפי שינוי הנתונים ולפי המצב המציאותי של הדור. ולכן כהיום שנשתנה מבט אנשי הדור, יש צורך לשנות בהוראה זו - אם לא כשנמצא העובד יחד עם חברת עוד עובדי השם אשר מעריכים את מדת הענוה שלו הניכר מתוך מעשיו. 

ויהי רצון שעל ידי שתלך ב "דרך האמצעי" לפי המצב - שזה רצונו יתברך, שלא יגרע לך מהשגת אותן מדריגות שאתה שואף אליהן, אלא להיפך, שעל ידי זה עוד תשיג את אותן מעלות ואת אותה השלימות.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה