שאל את הרב - כללי

פרופסור ליהדות

  • ט"ו תמוז התשע"ה
אא

שאלה

בס"ד שלום רב , שמי דוד ואני בן 37 , בעל תשובה , לאחרונה שמעתי בגל"צ ראיון בנושא יהדות עם קובי מידן ופרופ' רון מרגולין שמציג עצמו כמומחה ליהדות חסידות וקבלה , את הדוקטורט שלו עשה על החסידות והקבלה, כאשר אני דומע אדם כזה "רציני" אני לוקח את דבריו ברצינות רבה שכן חקר ולמד על בוריה את היהדות , כעת לאחר ששמעתי את הראיון עם האדם הזה , התערערה לי כל המסורת והלימוד שלמדתי עד עכשיו , יש לומר לא בצורה קיצונית. החלטתי לפנות אליכם שמעט תשפכו לי אור לגבי הדברים ששמעתי כגון היחס של היהדות כלפי המוות ואחריי המוות במקרא , ישנם סתירות בין המקרא לתקופות מאוחרות יותר, כיצד זה יתכן ? כמו כן ישנם עוד עניינים מאד בעיתיים , לשם הבנה יש צורך להאזין לראיון : http://glz.co.il/1097-59962-HE/Galatz.aspx פרק 12 , כמו כן והשאלה אולי הגדולה מכולן , איך יכול להיות שאדם שלומד וידיעותיו אולי קרובים לתלמיד חכם אינו שומר תורה ומצוות שלא לומר אפיקורס ? אשמח לתשובה עניינית כדי להשיב לליבי את החסר במעט , בשורות טובות דויד

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה דוד היקר,
הב לך שני אנשים - האחד חכם, והשני בינוני בשכלו. ושניהם שופטים בבית המשפט העליון.
רק הבדל אחד קטן יש ביניהם: שהחכם לקח שוחד מאחד מבעלי הדין. ואילו הבינוני בשכלו הוא אדם ישר מאוד, שיהיה מוכן אף למות למען האמת.
מי מהם לדעתך יהיה קרוב יותר לאמת בדין?
לא זו בלבד שהחכם יהיה רחוק מן האמת בגלל השוחד שלקח, אלא גם שישתמש בכל חכמתו כדי להצדיק בראיות שונות ומחוכמות ולהסתיר את שקרו. חכמים גדולים מסוגלים לתרץ תירוצים מחוכמים אף לעצמם, כדי להשקיט את מצפונם, ובלבד שישיגו את השוחד היקר לליבם.
 
כך אמרה התורה: "השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים" (דברים טז, יט).
 
ישנם אנשים חכמים שרואים את כל החכמה האדירה שיש ביקום, ולמרות זאת טוענים שאין בורא לעולם. הנה לדוגמה פרופ' סטיבן הוקינג כתב בספרו:
 "אם שניה אחת לאחר המפץ הגדול, מהירות ההתפשטות של היקום היתה קטנה יותר, אפילו באחד מתוך מאה אלפי מיליוני מיליונים, היקום היה קורס עוד לפני שהגיע לגודלו הנוכחי". 
מתוך ספרו: Stephen Hawking, A Brief History Of Time, Bantam Press, London: 1988, p. 121-125
למרות זאת הוקינג כופר בקיומו של אלוקים.
 
אנשים חכמים מאוד תמצא בעד הדת, וגם נגד הדת. ולכן עליך לחפש בראש ובראשונה את היושר. האם האדם שמולך נראה לך כאדם ישר ואמיתי אשר מוכן לוותר על חייו הפרטיים, על הנאותיו האישיות, או על החופש שלו, למען האמת?
חכמינו תמיד היו מוכנים להקריב את חייהם למען האמת, והם הקדישו את כל חייהם למענה. בכך הם שונים מאותם חכמים שכל חיפושם הוא יוקרה וכסף ומעמד חברתי.
 
מר מרגולין מטרתו היא לסתור את היהדות, ולהציגה באור התפתחותי, כי זוהי מגמה ששלטת כיום באקדמיה בכל הנושאים החברתיים (אבולוציה), וכל מי שמציג את היהדות באורח זה זוכה בכבוד.
 
לגבי טענתו, שהנושא של חיים לאחר המוות "התפתח" במקרא, זוהי טענה עתיקה שמתאימה להיאמר רק בידי אנשים שלא למדו את כל התנ"ך בצורה מסודרת. אנא קרא מאמר זה בעיון:
עד שתגיע לסופו, תכיר בעובדה שהמקרא תמיד הכיר במושג של חיים לאחר המוות.
 
אשמח להשיב על כל שאלה נוספת שתהיה לך.
 
בברכה רבה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה