חברה והשקפה

איך אפשר לחטוא למרות ידיעת האמת?

  • י"ג תמוז התשע"ה
אא

שאלה

כיצד יתכן שאחר רבו של רבי מאיר פרק עול לאחר שראה שהאמת נמצאת ביהדות?

וכיצד ניתן להיות מושפעים מרע כאשר בטוב ברור?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
הגמרא במסכת חגיגה (דף יד, ב) מספרת לנו כי אלישע בן אבויה עסק בתורת הנסתר יחד עם בן-עזאי ובן-זומא ורבי עקיבא. ארבעתם עלו למרומים וחזו בעולמות עליונים ובמלאכים, חוויה רוחנית זו היתה בה סכנה רבה מאוד לנשמותיהם. בן-זומא ראה בעולמות העליונים דברים שלא היה אמור לראות ומת, הוא לא חזר לגופו. בן-זומא ראה גם הוא דברים מסוכנים שפגעו בו. אלישע בן אבויה חזה בשמים במעשים של מלאכים אשר בילבלוהו, ומאז חל בו שיבוש רוחני שבגללו החל לכפור. רק רבי עקיבא לבדו חזר שלם ובריא ללא פגע.
הגמרא מספרת על אלישע שניצב בפני נסיון קשה משמים, כאשר היה שומע בנות-קול אומרות לו שאין ביכולתו לשוב בתשובה ("שובו בנים שובבים חוץ מאחר"). אך הוא נפטר מתוך הרהורי תשובה, הגמרא מספרת שבעת גסיסתו של אלישע פנה אליו רבי מאיר וביקש שישוב בתשובה. אלישע השיב לו: "ועד כאן מקבלים?" (כלומר, האם יקבלו תשובה של אדם כמוני), השיב לו רבי מאיר "תשב אנוש עד דכא - עד דכדוכה של הנפש". התחיל אלישע לבכות עד שמת בבכיו. אמר על כך רבי מאיר: "דומה שמתוך תשובה נסתלק רבי", מאוחר יותר מסופר כיצד הצילו רבי מאיר מן הגיהנום (חגיגה דף טו, עמוד ב).
 
איננו יכולים לשפוט את נסיונותיו של אדם בסדר גודל כזה, וגם אין ספק שמאחורי סיפורו מסתתרים סודות ולימודים רבים.
 
עד כאן לגבי אחר רבו של רבי מאיר. 
לגבי אנשים רגילים התשובה היא כדלהלן 
רוב האנשים ש"יוצאים בשאלה" הם בחורים צעירים, אשר נמצאים בשלב בחייהם בו היצר עדיין מפעפע בהם (יצר לב האדם רע מנעוריו, וככל שהאדם מתבגר, הוא חושב פחות על עצמו, ויותר על תכלית החיים). חרדים שהם בוגרים ומלומדים באופן טבעי אינם יוצאים בשאלה. ואני חושב שבכך נמצא גם המענה לשאלתך. הסיבה העיקרית ליציאה בשאלה (פריקת עול) הוא הרצון לחופש-אישי ממה שנראה בדת כעול בלתי רצוי בעיני בחורים צעירים. ברוב המקרים הדבר נובע מחינוך לקוי שקיבלו, בעיות חברתיות שהיו להם, ובעיקר חוסר אהבה מבני משפחתם ודמויות סמכותיות בחייהם שאיכזבו אותם. במטרה לבקש את החופש האישי שלהם, צעירים אלו מורדים בדת, ומתרצים לעצמם תירוצים נגד הדת כדי לעשות זאת.
 
ניתן יהיה לראות תהליך הפוך לגמרי בין חוזר בתשובה, לבין יוצא בשאלה:
- החוזר בתשובה מתאמץ יותר לכבד את הוריו, דואג יותר לעם ישראל, מתגבר על יצריו האנוכיים (גאווה, קנאה, תאווה), ושומר על צניעותו, לומד יותר, מפתח את המידות וכו'.
- בעוד היוצא בשאלה פונה לחיים אנוכיים שבהם יעסוק אך ורק בעצמו, וכל תכליתו תהיה מעתה רק עבור עצמו. דבר שמתבטא בחיפוש נוחיות בחייו, כסף, מעמד חברתי גבוה וכו', לעיתים קרובות גם על חשבון הפגיעה בהוריו ואחיו ובני משפחתו הדואגים.
 
הידברות פועלים רבות בישראל ובעולם במטרה לשנות את התדמית השלילית שמוציאים המסיתים ליהדות. התורה אין מטרתה יצירת עול, אלא היא כלי עזר לנשמת האדם אשר נועד להביאו לאושר ורווחה אמיתית בחייו. ויעידו על כך אינספור חוזרים בתשובה שהפכו לאנשים מאושרים יותר בזכות הדת, וחשו ריקנות רבה לפניה.
 
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה