אמונה

בירור לגבי קיום הבורא

  • ט' תמוז התשע"ה
אא

שאלה

לפני מספר שבועות שאלתי כמה שאלות לגבי הוכחות לקיום הבורא וקיבלתי הפנייה לחוברת בשם להבין את האתאיסט שמוכיחה את הנושא. הוזכר שם שיש שתי אופציות או שהבורא הוא כאוס מקרי וזה לא יכול להיות מחמת התחכום של הבריאה אלא בהכרח שהוא אינטליגנט. רציתי להבין למה אי אפשר להביא אפשרות שלישית שהבורא הוא אנרגיה לא מקרית אבל ללא אינטליגנציה שמהותה היא לברוא ולשמר עולם, שהרי עם העולם היה נצחי לא היינו שואלים איך הוא נוצר אפילו שהעולם עצמו הוא לא אינטליגנט אלא רק קיום מחוכם (לדוגמא: גם האדם הכי טיפש עצם קיומו הוא מתוחכם ביותר אבל הוא עצמו טיפש), וא"כ לכאורה אפשר לומר שזה קיום מתוחכם שתכליתו היא יצירת ושימור העולם בלי תודעה אינטליגנטית ויכולת חשיבה עצמית? תודה מראש!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
הדוגמה שנתת אינה מתאימה. אדם טיפש בנוי בצורה חכמה בידי הבורא שאחראי ליצירת גופו, אז זה לא הופך את האדם ליצור חכם. גם מחשב הוא מכונה מתוחכמת מאוד, אך יש אנשים שמשתמשים בו לצרכים מטופשים מאוד. אך אין ספק שהמחשב ניבנה בחכמה, ולא באופן חסר תבונה.
 
כעת, האינטליגנציה הקיימת ביקום היא מכוונת תכלית, ולפיכך אי אפשר לומר שהבורא שיצר את היקום איננו אינטליגנטי.
אינטליגנציה פירושה יכולת מתמטית: היא היכולת הלוגית לבנות מערכת מורכבת בכוונת תחילה, ולא באופן מקרי. ולפיכך אין כל סיבה שלא נוכל למצוא אותה במקומות אחרים, ואף אצל בורא היקום.
כמו כן, רק בגלל שיש לאדם אינטליגנציה, יש בכוחו להבחין באינטליגנציה של בורא היקום. כלב או תינוק לדוגמה, חסרים את האינטליגנציה שתאפשר להם להגיע לידיעה על בריאת היקום.
 היקום שלנו מגלה בתוכו שפה מתמטית מרשימה, משוואות שפועלות בתיאום באופן שמנהל את התנהגות החומר באופן ספציפי מאוד, ומאפשר את קיומן של גלקסיות, כוכבים וכוכבי לכת, ושל החיים בכדור הארץ. מכיוון שהחוקיות הזו נתגלתה לנו, היא מהווה עדות לאינטליגנציה שעומדת מאחורי היקום שלנו. עובדה זו לא מאפשרת לנו להמשיך לדון בספקולציות, היות ומצאנו באופן ברור עדות מוחשית לאינטליגנציה גבוהה מאוד.
 
יש בידינו יכולת לגלות חלק מהכוונות שמאחורי המורכבות ביקום שלנו. לדוגמה:
היתושה זקוקה לדם כדי להשיג חלבונים ליצירת הביצים שלה. התגלה שקיים חומר הרדמה בעוקץ היתושה, שמאפשר ליתושה לעקוץ יונקים מבלי שהם ירגישו בכך. חומר הרדמה זה מתואם במדוייק למערכת החיסונית של היונקים מהם היתושה מוצצת דם. כמו כן היתושה גם מזריקה חומר נוסף שמונע את היקרשות הדם, כדי שתספיק למצוץ דם לפני שהפתח ייסגר. אנו יכולים איפוא לראות וגם להבין את הכוונה שמאחורי חומר ההרדמה וחומר מונע-הקרישה שיש ביתושה, ולומר בבירור שחומרים אלה נועדו כדי לאפשר ליתושה למצוץ דם.
באותה מידה בדיוק, אנו יכולים לראות שהכח הגרעיני החזק והחלש - מייצר את האטומים, ונועד לחבר בין חלקיקים שונים. זוהי איפוא המטרה שלהם. אנו יכולים לראות שהכח האלקטרומגנטי המחבר בין האטומים השונים - מטרתו היא לייצר חומרים שונים ביקום, כמו מימן ואדמה ומים.
אנו יכולים לראות שכח המשיכה - מטרתו היא לייצר גלקסיות, כוכבים וכוכבי לכת.
אנו יכולים לראות שהתנאים המדוייקים בכדור הארץ - מטרתם לאפשר את קיום החיים.
מי שירצה לומר שכל הדברים הללו נולדו מתוך צירוף מקרים עיוור, ייאלץ להתמודד עם סדרה ארוכה מאוד של "צירופי מקרים" שהם כולם עדות לאינטליגנציה, והוא יהיה דומה למי שירצה לטעון שהכבד במקרה מסנן את הדם, ושחומר הרדמה מאפשר במקרה ליתושה למצוץ דם.
הטוען שהאדם התפתח במקרה מתוך צירופי מקרים רבים שאיפשרו את התפתחותו, שוכח שאפשרות זו היא נדירה מאוד, ושב-99.9 אחוז מהמקרים קיומו של האדם לא היה אפשרי, ואפילו לא קיומו של היקום, שהיה אמור לקרוס לתוך עצמו באופן אקראי. והוא דומה למי שאומר שעני שקיבל מיליון דולר היה מוכרח לקבלם כי אחרת היה גווע ברעב.
 
סטיבן הוקינג (בספרו "קיצור תולדות הזמן") טוען שאם בעת היווצרות המפץ הגדול, היו הפרמטרים שונים אפילו באחד חלקי מאה אלפי מיליוני מיליונים היה היקום קורס עוד לפני שהוא הגיע לגודלו הנוכחי. או בלשונו: "אם שניה אחת לאחר המפץ הגדול, מהירות ההתפשטות של היקום היתה קטנה יותר, אפילו באחד מתוך חלקי מאה אלפי מיליוני מיליונים, היקום היה קורס עוד לפני שהגיע לגודלו הנוכחי". 
 
מי שבכל זאת מוכן להאמין בצירוף מקרים שכזה, יוכל להאמין שגם מחשב ביתי יכול להיווצר יום אחד מתוך סופת טורנדו, וזה עדיין יהיה הגיוני יותר מאשר להאמין שהיקום שלנו נוצר בצירוף מקרים.
אמרו חז"ל שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות. אדם רציונלי חייב לקבל את המציאות כפי שהיא, ולפי מה שהיא מעידה. ומכיוון שהיקום שלנו מציג עדות למורכבות רבה, ומעיד בכך על אינטליגנציה גבוהה מאוד, זוהי איפוא המסקנה ההגיונית ביותר המתבקשת מאיתנו בתור אנשים רציונלים.
 
כמו כן, יהיה זה אבסורד מדרגה ראשונה להאמין, שמדענים נחשבים לאנשים אינטליגנטיים, ומקבלים פרסי נובל על הצלחתם להבין את התוצאה של גורם אקראי. אם היקום איננו אינטליגנטי, אז איזו חכמה יש ללמוד בו? האם נרשום פרסי נובל למדענים שיצליחו לתאר לנו צורות אקראיות שיצרה הרוח על גבי החול? האם נחשיב לחכמה את המדען שיצליח להסביר לתאר לנו את הצורה של כתם דיו אקראי שנפל מן השולחן לריצפה?
אקראיות אינה דורשת להעמיק בה, או לכתוב אודותיה ספרי מדע רבים בפיזיקה ובכימיה. עצם העובדה שקיימות משוואות מתמטיות רבות, וחכמה רבה ללמוד ולהתעמק בה, מעידה על האינטליגנציה של מקור היקום.
 
אנא חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". כדאי מאוד שתקרא חוברת זו.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה