אמונה

אמיתות התורה - אבולוציה של הדת

  • ח' תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב, קראתי את ההוכחות כל אמיתות התורה, בזה שהיה מעמד שה' התגלה ל2 מיליון איש, ניסים במצרים, במדבר במשך 40 שנה, מצוות תפילין שצוותה אז בזמן הווה ועד היום וכו' ואז השאלה הנשאלת היא, האם מישהו פתאום יכל להביא את הספר הזה והיינו מאמינים לו? ועוד שיש בו הגבלות, איסורים, עונשים... אני תוהה לגבי שאלה אחרת, מי אמר? אולי הייתה אבולוציה של הדת? כלומר יכול להיות שהייתה קבוצה של אנשים ("כהני דת") שהעבירה דברים ל"פשוטי העם", כידוע פעם אנשים האמינו בקלות להרבה דברים, כמו אלים שנלחמו במלחמות וכו' ולאט ולאט נוסף עוד נדבך בדת ועוד נדבך כמו שאנחנו מאמינים שבהתחלה הייתה התורה ואז חכמים הוסיפו עוד סייגים וככה עד היום מוסיפים (כמו למשל איסור קטניות לאשכנזים וכו'). עכשיו לא יוקבל שתגיד לי, אבל רגע עם קשה עורף אנחנו, כי אתה יוצא מתוך הנחה שמה שכתוב בתורה הוא אמת, אני אומר לך שזה לא, שהעבירו את זה לפשוטי העם שקנו את זה ומאז מעברים את זה מדור לדור עד היום. תודה רבה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
ישנן 4000 דתות בעולם, ואין אפילו דת אחת שטוענת להתגלות המונית בפני עם שלם. אם "אבולוציה של הדת" היתה דבר אפשרי, אז עוד מאות ואלפי דתות אחרות בעולם היו מחזקות את טענתן על ידי המצאת נסים בקנה מידה המוני. וזו עובדה שאף עם אחר לא טוען להתגלות המונית, ולא לאלים שנלחמו מלחמות לעיני המונים, ולא אף טענה לנס בקנה מידה המוני.
דבר שכזה לא קשור לפשוטי העם או חכמי העם, שהרי גם האנשים הפשוטים ביותר יודעים מה הם ראו במו עיניהם, ומה סיפרו להם אבותם, והם מספרים לילדיהם את מה שראו. ובפרט עם ישראל שתמיד היה ביקורתי מאוד, ומשכיל יותר מן העמים סביבו (עדויות היסטוריות מלמדות שאף לפני יותר מאלפיים שנה היו בני ישראל העם היחיד שמלמד את כל ילדיו להתחיל לקרוא עוד מגיל 3! וזאת מכיוון שהתורה דורשת במפורש ללמוד וללמד את התורה לכל ילד מישראל).
 
התורה איננה מספרת לנו סיפור כלשהו כמו דתות אחרות, אלא מתארת בפנינו היסטוריה לעיני מיליונים, שאינה שונה בליגיטימיות שלה מכל טענה היסטורית אחרת של עם שלם. כמו שאתה יודע שהיתה שואה בגלל שמיליונים מעידים עליה, כך תדע שהיתה יציאת מצרים בגלל שמיליונים מעידים עליה.
אילו היה ניתן להמציא אירועים היסטוריים לעיני מיליונים - לא היתה לנו יותר וודאות בשום עדות אנושית, גם לא בהריסת מגדלי התאומים, ולא בשואה, ולא בטיסה לירח, ולא במלחמת האזרחים בארצות הברית, ולא בנפוליאון, ואפילו לא בכך שהעולם הוא כדור! שהרי אם מיליונים יכולים לשקר, או לזייף עדות המונית לעיני מיליונים, אז כל טענה היא חסרת משמעות. הרי לפי הגיון זה אפשר לומר שגם כל המדענים משקרים לנו...
 
ודרך אגב, הזכרת את איסור קטניות: אך עובדה שבני אשכנז לא שכחו את מקור האיסור של קטניות, והם אף מעבירים מדור לדור את כל הדיונים ההלכתיים וההיסטוריים בנושא קטניות, ויש בידם אפילו את התאריכים השונים שבהם דיברו רבני אשכנז על קטניות מאז נקבע האיסור! ודבר זה סותר לחלוטין את הדעה שבני ישראל שכחו את ההיסטוריה, שהרי אפילו עניינים קלים שבה זכרו לפרטי פרטים.
 
אנא חפש בגוגל את המילים "ביקורת המקרא סיפור מוזר" - חשוב שתקרא חוברת זו, המסבירה בדרך סיפור בדיוק מדוע לא ניתן "להמציא" את התורה.
 
נא ראה גם:
להכיר באמת תוך חמישה צעדים פשוטים
http://www.hidabroot.org/he/article/872
אמיתות התורה - ההוכחה הלוגית וההיסטורית
http://www.hidabroot.org/he/article/866
שאלה על אמיתות התורה:
http://www.hidabroot.org/he/question/109278

שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה