שאל את הרב - כללי

גרוש ולא מוצא זיווג

  • ו' תמוז התשע"ה
אא

שאלה

כבוד הרב שלום רב. לפני שנה וחצי התגרשתי. הייתי נשוי חצי שנה ובמהלכה הגעתי למסקנה (בכפוף לאישור הרב שלי) שעלי להתגרש. אני רוצה לציין כי לא היו ילדים ברקע. מאז שי לי קושי רב למצוע זיווג. אני בעיקר פונה לאוכ' החוזרות בתשובה ואני שומע רתיעה רבה עקב הסטטוס שלי. שדכניות רבות הציעו לי לא לספר את זה אבל אני מרגיש שקרן. מעבר לזה אני חש תסכול כיוון שאני בעל מקצוע, אומרים לי שאני בעל הופעה חיצונית מרשימה, קובע עיתים לתורה ושומר נגיעה - ולמרות זאת איני מצליח. התסכול גובר כאשר אני נזכר שאותם בעלות תשובה שפוסלות אותי, היו בעצמן במע' יחסים אסורות עם גברים (חלקן גרו עמם) - ואילו אני ששמרתי נגיעה והתחתנתי והתגרשתי לפי ההלכה נפסל מראש. לעצתך אודה.

תשובה

לכבוד השואל, 

כואב לשמוע על המצב. 

כמו הרבה מצבים בחיים, הקב"ה רוצה שנפעול בהתאם : שאם יש לנו קשר עם אנשים תמימים וישרים - אז נלך אתם בישירות, ואם יש לנו קשר עם אנשים שאינם הולכים בדרך תמימה וישרה, אז  לא נלך אתם בדרך התמימה והישרה (על פי הפסוק בשמואל ב' פרק כב פסוק כז). 

לכן כדאי שתעשה את העצה של השדכניות שלא לגלות מיד לפני פגישה ראשונה, על העובדה שאתה גרוש.   

והסיבה לזה, הואיל ובמציאות המצב של מציאת זיווג, ישנם הרבה גורמים מסביב (לא מדובר כאן אודות הבת זוג בעצמה, שבעזרת השם היא תהיה אשה תמימה וישרה - אלא אודות הגורמים מסביב עד שמגיעים למצוא את האשה) שאינם יכולים לקחת את כל המידע ולעבוד איתו באופן אוביקטיבי, אלא הם מבחינים איזה פסול מתוך העובדות ולא מנסים לברר את הדבר עד הסוף, לכן מן הצורך הוא שתנסה להגיע לפגישה עם משודכת לפני גילוי העובדה שכבר היית נשוי. 

ודבר זה מותר על פי ההלכה, כיון שאתה חייב להודיע למשודכת אודת כל הרקע שלך לפני שתהיה ביניכם הסכם סופי על שידוך. אבל אחרי שכבר פגשתם 1-3 פעמים, ויש לה רושם איזה סוג בן אדם אתה, זהו לגמרי שונה בשבילה; מאשר שהיא תצא לכתחילה עם מישהוא שהיא לא מכירה, שאומרים לה שהיה כבר נשוי והתגרש. וכפי שאתה רואה שנרתעים מזה.  

ואין אתה נחשב כשקרן משום כך, הואיל ואין כוונתך בזה אלא למנוע את האפשרות ש"יפסלו אותך קודם שתתחיל". ולעולם אין כוונתך לרמות את המשודכת שלא להגיד לה כלל - רק שאתה צריך לעשות את ההשתדלות הראויה רק כדי להגיע לפגישה, ואחרי קצת היכרות אז אתה מתכוין להודיע לה את כל המידע שתרצה לדעת.

ואני מאמין שכאשר תמצא את הזיווג אשר היא הנכונה בשבילך בעזרת השם, וכששניכם תרגישו את זה בפגישות, אז אח"כ כשתספר את הדברים מן העבר, שהיא גם תבין אותך בכל הנוגע לזה ושכוונתך היתה רק לטובה . ואז לא תהיה העובדה שנסית והתחתנת על פי ההלכה, מעכב בשבילך להתקדם ולהנשא בשטומ"צ בעזרת השם. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה