שאל את הרב - כללי

מה היחס הנכון כלפי טעויות של אדם אחר?

  • ה' תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום.אני פונה שוב כי לא קיבלתי מענה. פקחית ברכבת התנהגה אלי בצורה לא יפה ומעליבה שלא כהוגן. באותו רגע אמרתי שהכל מאת ה' ולא כעסתי עליה. אבל אחר כך נכנסו בי גם רצונות להתלונן על היחס שלה. מה הרגש שלי צריך להיות? לומר הכל מה' ולא להתלונן או לומר שהכל מאת ה' אבל היא לא הייתה בסדר והיא צריכה לדעת את זה על ידי תלונה? מה נכון להרגיש? תודה

תשובה

לכבוד השואלת, 

ידוע לך שישנה גם בטחון וגם השתדלות שאנו חייבים בהם. 

דהיינו, אע"פ שאנו יודעים שהכל מאת הקב"ה, מכל מקום אם יש משהו שנעשה לנו על ידי גורם בעולם הזה אשר ביכולתינו לשנות את התוצאה לטוב, יש לנו לעשות את ההשתדלות הראויה כדי לשנות את התוצאה להבא לטוב. 

לכן כאשר הדבר אירע ולא היה לך מה לעשות כי כבר נתעלבת, אז טוב עשית שתלית שהכל מהשם; וגם אין לכעוס בשעת מעשה על מה שעשו לך. וכן עשה דוד המע"ה באומרו "השם אמר לו קלל" (שמואל ב', פרק טז-י). וכן מובא בגמרא מילים של שבח, לאלו ש"נעלבים ואינם עולבים, שומעים חרפתם ולא משיבים" (שבת פח:).

אכן אח"כ, כשאת רואה שאת יכולה לשנות את המצב כדי שזה לא יקרה עוד פעם, אין זה חסרון בבטחון להרגיש לרצות לשנות את המצב במידה שאפשרי לשנותו. ואע"פ שהכל מאת השם, יש לנו  להתיחס אל מה שהיא עשתה כהחלטה שלה, שהיא בעלת בחירה. 

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה