תורה ומדע

למה יש לגברים פטמות אם הם לא צריכי להניק

  • ל' סיון התשע"ה
אא

שאלה

למה יש לגברים פטמות אם הם לא צריכים להניק?

תשובה

שלום וברכה,
 
הקב"ה יצר את הכל באופן מתוכנן ו"קומפקטי". עד השבוע השישי, העובר ברחם הוא דו-מיני. כלומר, שברחם האם - העובר מסוגל להתפתח גם לנקבה וגם לזכר, כי כבר בתחילתו יש את כל המרכיבים ליצירת שני המינים (לבסוף נקבע מין הילוד הסופי לפי מספר הכרומוזומים).
 
לא הגיוני שאשה תישא בביטנה שני רחמים, אחד לעובר זכרי ואחד לעובר נקבי. ולכן בתחילת התהליך העובר נושא מרכיבים של שני המינים, דבר זה מתבטא בפטמות, שאצל העובר הזכרי מתנוונים, ואצל העובר הנקבי ממשיכים להתפתח. תהליך שכזה קיים גם בהתפתחות איבר ההולדה של העובר.
 
יש לשים לב שהתכנון המתואר קיים בכל היונקים, ואיננו מיוחד לבני אדם. גם לעכברים זכרים ולכלבים זכרים יש פטמות. זוהי פשוט הדרך הקומפקטית ביותר להתפתחות העובר, ולמעשה \ו הדרך היחידה שבה העובר יכול לקפל בתוכו את האפשרות להתפתח הן לזכר והן לנקבה. מאותה סיבה בדיוק, יש לבני אדם טבור (הנקרא בלשון הרחוב "פופיק"), למרות שאין בו שימוש, כי הם כבר מזמן עזבו את רחם אמם ואינם נדרשים לחבל הטבור. גם הפטמות של הזכר הם שריד מהיותו עובר.
 
שאלה מעניינת ששמעתי בהקשר זה היתה, האם לאדם הראשון היו פטמות וטבור? מצד אחד, אפשר לומר שהאדם הראשון היה חסר-פטמות וחסר טבור, כי הוא לא נולד כעובר (שכן, הפטמות וגם הטבור הם שרידים מהיותנו עוברים בבטן אמנו). בניו של האדם הראשון נולדו כמובן עם פטמות ועם טבור, בשל תהליך ההולדה שמחייב שרידים אלה. מצד שני, גם קיימת האפשרות שהקב"ה יצר מלכתחילה את האדם הראשון בצורה ובמראה שיינתן לכל בני האדם אחריו, ולפיכך הוא נברא עם פטמות וצורת טבור (כפי שאמרו חז"ל, שהאדם הראשון נברא בגיל בוגר, מבלי שהיה צריך לגדול בשלבים כילד, וגם ידע לדבר מבלי שהיה צריך ללמוד את השפה בשלבים. אפשר שבאותה מידה האדם הראשון נברא בצורתו, כאילו כבר נולד ועבר את שלבי ההתפתחות שלו כעובר). חומר מעניין למחשבה.

בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה