שאל את הרב - כללי

מצות פאת הראש

  • כ"ז סיון התשע"ה
אא

שאלה

שמעתי שיש עניין להסתפר קרחת ע"פ הקבלה, וע"פ ההלכה מי שמסתפר כל הראש במספר אחיד לא מקיים את מצוות לא תקיפו פאת ראשכם, ולכן צריך לעשות לפחות פעם אחת בחיים קרחת בכל הראש ולהשאיר רק פאות שאלתי עד כמה הדבר נכון להלכה, ועוד איזה מספר ראוי לכל יהודי להסתפר באופן כללי והאם יש מצד מצות חינוך עניין לעשות לילד קרחת כדי שלא יגדל בלורית וכו' אשמח לקבל תשובה מפורטת עם התייחסות לפן ההלכתי ולפן ההשקפתי בנושא צירפתי כאן דיון על הנושא שאת מסקנתו לא הבנתי לכן אני פונה עליכם

תשובה

לכבוד השואל, 

משום מה לא נתקבל מה שצרפת. 

בקשר לשאלותיך, אבין שכונתך ב"קרחת", לגלח את כל השערות שלא במקום הפאות. 

והנה ידועים הם דברי המשנה ברורה בסימן כה ס"ק מב:

"כתב הכנה"ג בכללי הפוסקים: כל דבר שבעלי הקבלה והזוהר חולקין עם הגמרא והפוסקים, הלך אחר הגמרא והפוסקים. מיהו אם בעלי קבלה מחמירין יש להחמיר ג"כ. ואם לא הוזכר בגמרא ובפוסקים אע"פ שנזכר בקבלה, אין אנו יכולין לכוף לנהוג כך. ודין שאין מוזכר בהיפוך בש"ס ופוסקים יש לילך אחר דברי קבלה. "

ואע"פ שיתכן ש"ישנו ענין" להסתפר קרחת ע"פ קבלה, אבל לא ידוע לי שדבר זה נזכר כמו "דין" בספרי הקבלה שיש לאדם לעשות כן. ואם כן, אין זה כלול  בכלל של "דין שנזכר בקבלה" וגם לא בכלל "חומרא להלכה". ואין זה אלא אולי בכלל  דבר שלא הוזכר בגמרא ובפוסקים ונזכר בקבלה, שאין אנו יכולין לכוף לנהוג כך - רק שיש בו ענין לאלו שמזדהים עם הענין הפנימי שבו, אבל אינו חיוב כלל.

ומה שכתבת: "וע"פ ההלכה מי שמסתפר כל הראש במספר אחיד לא מקיים את מצוות לא תקיפו פאת ראשכם", לא אדע מה מקור הדבר. כי "לא תקיפו" אינו מצות עשה אלא היא מצות לא תעשה. והקיום של לא תעשה היינו כשיש לו האפשרות לעבור, ובכל זאת עוצר בעצמו ואינו עובר. לכן בנוגע ל"קיום" הלאו של "לא תקיפו", אינו מובן מה החילוק ביכולתו להעביר את פאות הראש בשעת ההסתפרות, אם הוא כן הוריד מקודם את השערות שבאמצע הראש או שלא הוריד מקודם את השערות שבאמצע הראש. 

לכן על פי ההלכה נראה שאין חילוק בזה, ושכן "מקיים" אדם את הלא תעשה, ואפילו כאשר מסתפר את כל הראש במספר אחיד. 

לא ראיתי שמובא בספרי הלכה האחרונים באיזה מספר שראוי לכל יהודי להסתפר. והמשנה ברורה הביא בסימן כז ס"ק טו שמלבד הענין של חציצה בשערות גדולות לתפילין (שאפילו אם אנו פוסקים שאינם חציצה), אבל מרוב השערות א"א לצמצם שיהיו התפילין מהודקין ומונחין על מקומן כדין. ולכן נראה, שיש לכל אחד לשער בעצמו לפי זמן מהירות גידול שערו, ולפי טווח הזמן שיש בין הזמנים שבהם הוא מסתפר, שיסתפר במספר שלא יגרום אח"כ להיות השערות במקום התפילין יותר מדאי גדולות עד הזמן שיסתפר שוב, ויגרמו שלא תהא באפשרי לצמצם את מקום העמדת התפילין. 

ולענין אם יש מצד מצות חינוך עניין לעשות לילד קרחת כדי שלא יגדל בלורית, לא שמעתי ענין כזה. ולכאורה הפשטות של מצות חינוך ללא תעשה של "ובחוקותיהם לא תלכו" (אשר יש דעות שכלול בלאו זה שלא לגדל בלורית) היינו שלא לגדל לילד את הבלורית בעצם [וכמו בכל המצוות, שמרגילים את הבן לקיימם כמו שהאבא היה לקיימם] - אבל לא שצריכים דוקא לעשות לו קרחת. 

בברכה שנזכה לקים את כל מצות השם יתברך כהוגן, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה