שאל את הרב - כללי

כיבוד הורים חילוניים

  • כ"ב סיון התשע"ה
אא

שאלה

שאלתי היא... אני נשוי ואב לילדים בני 9, 5, 4.5 ואנחנו משפחה חרדית ההורים שלי חילוניים ומגיעים לעיתים מאוד רחוקות לביקור. אמא של אשתי מגיעה לעתים קרובות יותר והלבוש שלה הוא חילוני אבל אחרי המון פעמים שנתבקשה להגיע בצניעות לעירנו שהיא עיר בעלת צביון דתי וחרדי ניאותה לבקשה וכרגע היא מגיעה בלבוש סביר (חצאית לעיתים גובלת בברך וחולצה עם שרוולים אך לפעמים צמודה או שקופה מעט) לטענתה גם זה הקרבה גדולה בשבילה...אציין שאנחנו גרים בסמיכות לאחים של אשתי שגם הם חרדים וגם הם חווים את ההתמודדות עם התופעה. החמה היא אנטי דת (היא חוזרת בשאלה אחרי שהתגרשה) כל הניסיונות וגם המתונים והעדינים להסביר בצורה יפה את חשיבות הצניעות לפחות בביתנו לא צולחים רק גורמים למריבה ופיצוץ מצידה שנקבל אותה איך שהיא. קשה לכולנו והשאלה מה לעשות? אציין שגם אמא שלי מגיעה בלבוש חילוני אך סגור יחסית האם לקבל אותם בביתנו כמו שהם או לא?

תשובה

לכבוד השואל, 

לגבי ההשפעה על החמה: 

מה שצריכים לדעת היינו , מאד קשה שההורים יצייתו למה שילדיהם אומרים - אפילו כשאומרים דברים נכונים.

יש לזה כמה וכמה סיבות, ביניהם, שבתת-ההכרה של ההורים עדיין נתפסים הילדים שלהם כילדים - אפילו אם הם כבר גדולים ומבוגרים - ולכן קשה מאד להורים לקבל את דברי ילדיהם בלבותם עד כדי שהילדים שלהם יוכלו להשפיע עליהם לשנות כיוון.

ולכן, על אף שאתה מבחין שמה שהחמה עושה אינה מוצדקת גם מצד הרוחני והגשמי,  מ"מ לא שייך שאתם תהיו אלו שתוכלו להשפיע עליה לשנות בהתלבשותה אפילו אם היא רק משנה בזמנים שהיא מגיעה אליכם. 

ומ"מ ברור שתוכל להתפלל על זה שהיא תמצא את השליח הנכון

ועוד יותר נראה, שתוכל אפילו לנסות "מאחורי הקלעים" לברר מי הם הרבנים שנמצאים באיזור שהיא גרה, ותתקשר אליהם ותסביר להם את המצב - שאחד מהם יזמין אותה לסעודת שבת או לקידוש שבת בבוקר, ככה שהוא יקרב אותה לאט ויוכל להשפיע עליה לטוב כעבור הזמן בעזרת השם - כי תמיד יתכן שהיא תהיה יותר פתוחה לקבל מאחרים מאשר מהילדים.

ואם היא מגיעה בלוש סביר בינתיים, וכן כאשר האמא שלך מגעת, הייתי מייעץ להמשיך להרשות להן להגיע ככה ( עד שהן מעצמן ישנו מעצמן וכנ"ל ע"י גורם שלישי שישפיע עליהן), כי חשוב מצד הנכדים שהם כן יכירו את הסבתות שלהם, ושיהיו הביקורים שלהן באופן חיובי עם הילדים, מאשר לאסור עליהן לבוא, שזה גורם אצל ילדים להרגיש חוסר זהות משפחתי רגילה ללא צורך.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה