אמונה

מדוע רוב העשירים לא דתיים?

  • ט"ו סיון התשע"ה
אא

שאלה

מדוע העשירים או אנשים מסודרים הם לא צריכים שום תפילות או מעשים טובים כדי לקבל מהשם, ורוב האנשים העניים שגרים בשכונות עוני הם דתיים והם צריכים תפילות? הרוב הוא כזה, וזה נראה שרק מי שרע לו פונה לאלוקים, כי הוא זקוק לכוח האמונה כדי לשרוד. ויש אנשים שאני מכירה שיש להם, ולא משנה מה הם עושים או חושבים (וזה רחוק מאמונה), הם מקבלים ואת הרוב - כסף, זוגיות, פרנסה, ילדים ועוד. אלה שני מגזרים שרואים בברור את השוני בעמדות ואמונות יחד, למה זה?

תשובה

שלום וברכה,
 
גם אנשים עשירים סובלים מבעיות רבות: בעיות בזוגיות ושלום בית, בעיות של דאגה בעסקים, בעיות עם הילדים, בעיות עם מחלות וכאבים. מחקרים הראו שאנשים עשירים אינם מאושרים יותר מאנשים בינוניים מבחינת רמת הסיפוק שלהם מהחיים.
 
גם אם חיצונית נראה שהעשיר יש לו יותר, אין זה אומר שהוא מאושר יותר. אלא ה' הוא הקובע את רמת סיפוקו ואושרו של אדם מחייו, ויש שחיצונית נראה בינוני וחי חיים נפלאים ושמחים, ויש מי שחיצונית נראה עשיר אך חי חיים אומללים ואיומים. הטעות נמצא בהסתכלות החיצונית.
 
בסופו של דבר כולנו זקוקים לתפילות, ורואים אנחנו כיצד אינספור אנשים עשירים, מצליחים, מפורסמים, חזרו בתשובה. כי גם בפסגת ההנאה החומרית הם לא מצאו הסיפוק הרוחני, ואת התשובה האמיתית לסבל שלהם. רק היהדות נתנה את התשובה הזו.
 
ולגבי המצב החומרי של האדם בעולם הזה, בגמרא נאמר (נידה דף טז, ע"ב): "דרש ר´ חנינא בר פפא: אותו מלאך הממונה על ההריון - "לילה" שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקדוש ברוך הוא, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".
 
פירוש הדבר שנגזר על אדם מראש מה יהיו המאורעות של חייו, וכמה קשיים יהיו לו בפרנסתו, עוד בטרם ירד לעולם. כך שלא מדובר כאן בשאלה של "דתיים או חילונים", אלא בעניין מה שנגזר על כל אדם לפי הגלגול הקודם שלו. ולפי זה נקבע באיזו משפחה הוא יוולד, ועד כמה הוא יצליח בחיים. כך שתפילות יכולות רק להועיל לכל אדם, בכל מצב שבו יהיה. אם נגזר עליו להיות עני - אז התפילות יועילו לו להתגבר על קשייו בפרנסה, ואם נגזר עליו להיות עשיר - התפילות יועילו לו להתגבר על קשיים אישיים אחרים שיש בחייו.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עשיריםתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה