שאל את הרב - כללי

האם להמשיך במנהגי אבלות לאחר ל"ד בעומר

  • כ"ח אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום, האם בימים שלאחר ל"ד בעומר ועד שבועות ממשיכים לנהוג מנהגי אבלות כלשהם, או שמדובר בימי ספירת העומר שלא שייך בהם מנהגי אבלות כלל, או שאולי רק חלק (לשמוע כלי זמר, ללבוש בגד חדש)? האם יש טעם להחמיר או לפחות להשתדל להפחית את מנהגי השמחה (שמיעת כלי זמר, בגד חדש), או שכבר אפשר לנהוג כרגיל ואין טעם להחמיר כלל ואין טעם בכלל אפילו להשתדל להפחית מנהגי שמחה (ואולי אף להיפך, יש לנהוג בהם בשמחה, יש את יום ירושלים באמצע). במידה ויש חובה/ ברכה למי שמחמיר/ עניין כלשהו לפחות להשתדל להמשיך לקיים חלק ממנהגי האבלות אשמח לדעת אילו מנהגים עדיין יש לקיים

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה, ואקוה שזה יעזור לך להבא. 

האם בימים שלאחר ל"ד בעומר ועד שבועות ממשיכים לנהוג מנהגי אבלות כלשהם, או שמדובר בימי ספירת העומר שלא שייך בהם מנהגי אבלות כלל, או שאולי רק חלק (לשמוע כלי זמר, ללבוש בגד חדש)? 

 - במשנה ברורה (סימן תצג ס"ק יד) מובא, שיש לכל אחד לשמור 33 ימי אבלות, ויש בזה שני מנהגים - או שסופרים 33 מתחילת העומר, ומסתיים בל"ג בעומר, או ששומרים מר"ח אייר ואז שומרים עד שבועות.

לכן למי ששמר כבר 33 ימים מתחילת העומר, אין לו חיוב לשמור יותר דיני אבלות מיום ל"ד והלאה - לגבי כל ההלכות. אמנם, מי ששומר רק מר"ח אייר, אז אפילו לאחר ל"ד עדיין שייכים לו כל ההלכות של אבלות.

 האם יש טעם להחמיר או לפחות להשתדל להפחית את מנהגי השמחה (שמיעת כלי זמר, בגד חדש), או שכבר אפשר לנהוג כרגיל ואין טעם להחמיר כלל ואין טעם בכלל אפילו להשתדל להפחית מנהגי שמחה?

- אם  שמר כבר 33 ימים מתחילת העומר, אין לו חיוב לשמור יותר דיני אבלות מיום ל"ד והלאה - לגבי כל ההלכות, וכנזכר לעיל.

במידה ויש חובה/ ברכה למי שמחמיר/ עניין כלשהו לפחות להשתדל להמשיך לקיים חלק ממנהגי האבלות?

- לדעת האר"י ז"ל יש להמשיך לשמור את מנהגי האבלות עד יום לפני שבועות ( או בשנה כזו שערב שבועות חל בשבת, עד יומיים לפני שבועות ) ואפילו למי שכבר שמר 33 ימים מתחילת העומר.

ולכן ממידת חסידות ולא מצד חיוב, יש להמשיך לשמור את כלהלכות האבלות עד ערב שבועות.

בברכה ובבקשת מחילה שוב על האיחור במענה,

רב נחום  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה