שאל את הרב - כללי

מהי גאווה , מה סימניה ואיך מטפלים בה?

  • י"ד אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב , אני חושבת שאני מאוד גאוותנית , ואני מרגישה שזה מאוד מזיק לי. (גם בשאלון אישיות יצא שאני גאוותנית - ברמה הכי גבוהה!) הייתי רוצה לדעת מה היא בדיוק גאווה , ומה מסמל גאווה. והכי חשוב - איך מטפלים בה!! תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואלת, 

כפי שהבנתי, הרגשת הגאוה היא הרגשה ש"אני הכי גדול" מכל מי שסביבותי. 

זה יכול להתנפח בפרט עקב הצלחה אמיתית שיש לבן אדם בתחום מסויים, אשר בתחום הזה הוא באמת יותר מוכשר ומוצלח משאר אנשים שמסביבו. 

הדרך לעבוד על זה, היינו, להכיר שכל ההרגשה הזו נובעת מפני שמסתכלים  רק על כל הנעשה "תחת השמים" - כלומר, בתחום העולם הזה;

וכאשר האדם מרגיל את עצמו להכיר שיש עוד חלק למציאות, החלק ש"למעלה מן השמים" - כלומר, שכל מה שאנו רואים כאן הוא רק "חצי תמונה", ושה"תמונה השלמה" כוללת גם מה שנעשה בעולם הזה התחתון, וגם מה שנעשה בעולם העליון, ומרגיל את עצמו לחשוב: "עד כמה שאני אהיה גדול יותר מכל אנשי העולם בתחום מסויים ( או אפילו בכל התחומים), זה רק בתוך חצי העיגול הזה של עולם  התחתון; אני עדיין איני נחשב לכלום כלפי העולם העליון - אז הוא יתחיל להרגיש יותר ויותר "ענוה" - כלומר, הרגשה של "אני לא הכי גדול". 

והואיל והמציאות האמיתית היא רק בצירוף של עולם תחתון וגם עולם עליון, על ידי שאדם מרבה במחשבות הנזכרות המביאות אותו  להרגיש יותר ויותר פעמים ש"אני לא הכי גדול", הוא מתקרב יותר להיות בקשר עם המציאות האמיתית. 

וכאשר כל פעם מתברר לו יותר ויותר, שלא שייך הרגשת הגאוה אלא ממי שמתעלם מן המציאות השלמה, ורק אצל אדם כזה שעושה את עצמו, בדוקא, "עיוור", שולט הרגשת הגאוה, אז הוא רוצה יותר ויותר להיות בקשר עם המציאות האמיתית ולא מנותק, והוא מתרכז על ציורי ורגשי ענוה. 

ועיייני ברמב"ם הלכות דעות פרק ב', שצריכים להרבות הרבה מאד במחשבות של "ענוה" בכדי לצאת מן ההסתכלות הקיצונית של גאוה, ושע"י המחשבות של ענוה יוכל לחזור למקום של איזון ושלימות המידות. 

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה