אמונה

שאלה באמונה על החיים

  • י"ד אייר התשע"ה
אא

שאלה

לרב שלום, שמי ליאת ובעלי ואני הורים לשלושה קטנטנים ברוך ה׳. מתוך כך שאנו מובילים משפחה בישראל עולות בי שאלות הנוגעות לאמונה. אני מוצאת את עצמי מתחבטת רבות בשאלה מה זה בעצם הכל משמיים חוץ מיראת שמיים. הרי בכל החלטה קטנה בחיים יש לנו השפעה לכאן או לכאן, אז מה בעצם משמיים? לדוגמא, אם אני צריכה לתפוס אוטובוס ואני בוחרת לשתות קפה מהר ובגלל זה מפספסת את האוטובוס, האם זה משמיים?? וכמובן בשאלות הרבה יותר גורליות ומהותיות, אם לעבור בדיקה כל שהיא(לדוגמא ממוגרפיה, או בדיקות סקר בהריון) או להאמין שהכל מאת ה׳ בכל מקרה.. השאלה ממש בוערת בתוכי.. אשמח מאוד אם הרב יוכל לעזור לי (ובעצם לנו) בזה. תודה!

תשובה

שלום וברכה,
 
אנו בוחרים את הבחירות שלנו, ולכן אנו אחראים על מעשינו. אך הביצוע של הפעולות שלנו נעשה בגזירת עליון.
 
כך אמר יוסף לאחיו: "ואתם חשבתם עליי רעה, אלוקים חשבה לטובה" - כלומר האחים חשבו שהם מענישים את יוסף כשמכרו אותו לעבד, אך ה' גילגל את כל המעשה כדי להטיב עם יוסף ולהופכו למשנה למלך במצרים.
 
האם פירוש הדבר שהאחים לא אמורים לחוש אשמים? ודאי שלא, כי הרי המעשה שלהם לא נועד להטיב עם יוסף. היה עדיף לאחים שלא היו חוטאים נגד יוסף, ובמקום זאת היה יוסף נחטף יום אחד על ידי ישמאלים ונלקח למצרים. הקב"ה מסובב הכל, אך איננו חייבים לחטוא.
כך אמרו חז"ל: אין מגלגלים חובה אלא על ידי חייב, ומגלגלים זכות על ידי זכאי.
פירוש הדבר שכאשר אדם גונב מחבירו, ה' מגלגל שהרכוש יילקח רק ממי שהיה צריך להיענש באבידת רכושו. אך הגנב אשם במעשיו, כי הוא לא היה חייב לגנוב, וה' יכל לגלגל את אבידת חבירו בדרכים אחרות.
 
ובמענה לשאלתך: אם הקב"ה קבע שתאחרי לאוטובוס, אז גם אם לא היית שותה את הקפה באיחור - היתה סיבה אחרת שהיתה גורמת לך לאחר. אך מאחר ששתית את הקפה, הקב"ה גילגל שזו תהיה הסיבה שבגללה תאחרי. במקרה של שתיית הקפה באיחור - האחריות לאיחור תהיה מוטלת עליך, כי היא התגלגלה מתוך הבחירה שלך. יש כאן מוסר ויש כאן נחמה:
המוסר הוא: שהאשמה מוטלת עליך, כי מוטל עליך לקחת אחריות על מעשיך, ולא לתת אפשרות לגלגול תוצאות רעות באשמתך.
הנחמה היא: הכל קורה בגזירת עליון, ומה שקרה היה צריך לקרות בין כה וכה - בדרך זו או בדרך אחרת. כל ייסורים שנקבעים לאדם נקבעים בשמים, ואפילו ייסורים קטנים ביותר. כך שצריך להשלים עם המציאות, ולדעת שיש גם סיבה רוחנית מאחורי כל תוצאה.
 
וכן לגבי ממוגרפיה וכל מקרה חשוב, לדעת ולהאמין שהכל משמים, אך משמים מגלגלים את כל הפעולות שלנו - הטובות והרעות, והאחריות שמוטלת עלינו היא תמיד להיות שליחים טובים ולא שליחים רעים.
 
נא ראי גם את התשובות הבאות:
 
 
האם יש לאדם בחירה?
http://www.hidabroot.org/he/question/116671
 
האם מותר להתפלל על זיווג מסויים?
http://www.hidabroot.org/he/article/116170
 
בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהשאלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה