שאל את הרב - כללי

האם יש בעשרת השבטים חלק מתבוללים?

  • י"ב אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום וברכה, אשמח לסדר הדברים בנושא עשרת השבטים, למיטב הבנתי שבט בנימין ושמעון חברו אל יהודה כך שעל פי הממצאים כולנו בעצם מהשבטים ההם? אותם השבטים שהוגלו לאחר בית שני. האם זה מדויק? ושאלה שניה, האם שאר השבטים לא ידועים בהחלטיות ביהדותם מחשש להתבוללות מתקופת גלות בית ראשון? ואם כך הדברים, איך נתפסים בעיני הרבנות האורטודוקסית אותם יהודים מהשבטים הנוספים של עם ישראל? האם צריכים לעבור גיור, או שכן נמצאו עדויות לשמירת יהדותם? תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה,
 
הבנת נכון, אך יש להוסיף כי ספר דברי הימים מגלה לנו, שלאחר פילוג הממלכות הצטרפו אל שבט יהודה ישראלים צדיקים מכל השבטים:
 
דברי הימים ב, פרק יא:
" כי עזבו הלוים את מגרשיהם ואחזתם וילכו ליהודה ולירושלם כי הזניחם ירבעם ובניו מכהן לה'... ואחריהם מכל שבטי ישראל הנתנים את לבבם לבקש את ה' אלהי ישראל באו ירושלם לזבוח לה' אלהי אבותיהם, ויחזקו את מלכות יהודה, ויאמצו את רחבעם בן שלמה..."
 
כך שבתוכנו מעורבבים למעשה מעט-מעט מכל שבטי ישראל, רק שעיקרנו משבט יהודה ובנימין.
 
הישראלים ששמרו על יהדותם בגלות במשך אלפי שנים - לא איבדו את יהדותם. וגם אם טעו במסורת מתוך טעות, כל עוד שמרו על זהותם היהודית ולא התבוללו בגויים, הרי הם יהודים. כגון ביתא ישראל (האתיופים) אשר שמרו על יהדותם:
ראה שם.
 
בעיקרון, צריך להבין שעד לפני 100 שנה לא היה מושג של "יהודים חילונים", כי לא היה דבר שימנע את התבוללותם בגויים. מסיבה זו, יהודים שלא שמרו על התורה - התבוללו תוך דורות ספורים וזהותם ההיסטורית נשכחה לגמרי. ולכן - שבטים שלאחר 2000 שנה עדיין מזדהים בשם ישראל, הם למעשה יהודים שכל אבותיהם שמרו על התורה במשך אלפי שנים מבלי להתבולל. כי היה קשה מאוד לשמור על הזהות היהודית בגלות, ורדפו יהודים אפילו באתיופיה ותימן. רק מי שאחזו ביהדותם באומץ זכו להגיע עד עצם היום הזה עם זהותם היהודית.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה