אמונה

האם בודהיזם הוא דת או דרך חיים?

  • י"ב אייר התשע"ה
אא

שאלה

גבי בודהיזם- לפי מה שהבנתי מויקיפדיה. בודהיזם אינו עבודה זרה אלא דרך חיים שהמציא אדם בשם בודהא לפני 2500 שנה. ומה שהם משתחווים לפסל שלו, זה כאות הוקרה והערכה אבל לא בתור אלילות. כיון שזה לא מה שהוא המציא א- האם אני צודק? וממילא זה לא דת אלא דרך חיים ב- האם בשורה אחרונה הפסילים שלו הם אביזרייהו דעבודה זרה? אודה למקורות מכיון שאני צריך להשתמש במידע לצורך כתיבת מאמר תורני אברהם

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
הבודהיזם התפתח לכתות וזרמים שונים. אך תמצא שכל הבודהיסטים מייחסים לבודהה תכונות אלוהיות של ממש, וטוענים שהיה יותר מאדם. גם אם לא יאמרו זאת, הם מדמים אותו כישות אלוהית מושלמת שאינה מסוגלת לטעות. בדומה לדרך שבה הנוצרים מדמים את ישו לאליל בגוף אדם.
ייתכן שישנם בודהיסטים רציונלים יותר, שמכירים בעובדה שבודהה היה רק אדם, אך אצל רובם ההשתחוות לפסלים היא יותר מאשר בחינת כבוד. זוהי בעיניהם דרך לתקשר ולהתחבר למה שהם רואים בו - יישות אלוהית שירדה לעולם הזה בגופים שונים ובזמנים שונים כדי ללמד אותם את חכמתו.
למקורות, קרא בוויקיפדיה ערך "בודהה", שם נאמר:
"מעמדו ומהותו שונים בזרמים שונים של הבודהיזם. יש הרואים בו בן אנוש שהתגבר על החולשות האנושיות (על פי רוב, זוהי הגישה במהאיאנה ובוג'ריאנה), ולמתרגלים בזרם הטהרוואדה דומה מעמדו לזה של אל."
מעניין לציין, שלמרות האלוהיות הרבה שמייחסים לבודהה, המסורת ההיסטורית מגלה לנו שבודהה מת מהרעלת מזון.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה