הלכות ומנהגים

האם "עשר בשביל שתתעשר" נאמר על מעשר כספים

  • ז' אייר התשע"ה
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום רב,

האם ההבטחה של מעשרות אפילו בחומש קיימת בימינו בכספים או רק בפירות וירקות והאם בטוח שמתעשרים מזה?

תשובה

לכבוד השואל, 

מקורות אלו מצאתי מובאים (http://olamot.net/shiur/%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%A8-%D7%9B%D7%A1%D7%A4%D7%99%D7%9D),

אשר לכאורה מוכיחים שקיים ענין עשר בשביל שתתעשר גם במעשר כספים: 

 

"בפירוש בעלי התוספות על התורה מובא מדרש [שלא מופיע במדרשים שבידינו]: "יעקב אבינו תיקן לתת מעשר מן הממון". ודין זה נלמד מהפסוק "וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ"

ובמסכת תענית (ט.) דרשו חז"ל: "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר - עשר בשביל שתתעשר". והתוספות (שם ד"ה עשר) הביאו את דברי הספרי, שדין הפרשת מעשר לא נאמר רק בתבואה אלא למֵדים מייתור הלשון "עשר תעשר את כל תבואת זרעך", שגם "ריבית [שמלוה לעכו"ם] ופרקמטיא [מסחר] וכל שאר רווחים" מחוייבים במעשר.

וכן מובא במדרש תנחומא (פרשת ראה סי׳ יח): "עשר בשביל תתעשר, עשר כדי שלא תתחסר - רמז למפרשי הימים [הסוחרים הנוסעים בים לצורך מסחרם] להפריש אחד מן עשרה לעמלי התורה".

עוד מבואר בדברי הגמרא בתענית (שם) כי בהפרשת מעשר מותר "לנסות" את הקב"ה לראות האם מתקיימת ההבטחה "עשר בשביל שתתעשר", וכן נפסק ברמ"א (יו"ד סימן רמז סע' ד). ועי' בפתחי תשובה (שם ס"ק א) שכתב שה"נסיון" הותר רק אם עושה על מנת להתעשר "אבל בשביל טובה אחרת, אסור לנסות". ועוד הביא (ס"ק ב) מחלוקת האחרונים אם ההיתר לנסות את הקב"ה נאמר רק במעשר תבואה, או גם במעשר כספים - כפשטות לשון הרמ"א. ועי' באהבת חסד [מהחפץ חיים ז"ל] שנקט בזה כהרמ"א.

בגודל זכות מצות מעשר כספים, הביא רבי יצחק אבוהב בספרו מנורת המאור, מדרש נוסף בענין חיוב המעשר וכתב: "לפיכך אל ירפה אדם ידו מן המעשרות ויתנם כראוי, מן השדה ומן הבית ומכל מה שיבוא לידו בשום ענין בעולם ובזה מולחו לממונו [ביאורו על פי הגמרא בכתובות (סו, ב) 'מלח ממון חסר', שהצדקה מקיימת ממונו של אדם] ומקיימו עליו אלף פעמים". 

בברכה,

 רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה