שאל את הרב - כללי

שיפור הזיכרון

  • ז' אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי בעיה שממש מפריעה לי ואני אשמח אם הרב יעזור לי לפתור אותה. אני לומדת הרבה הלכה ברוך ה' ומאוד אוהבת את זה וכן שומעת הרבה שיעורים של מוסר והלכות שבת. הבעיה היא שאני שוכחת את הדברים שלמדתי וששואלים אותי שאלה שאני בטוחה ששמעתי בשיעור תשובה עליה אבל אני לא זוכרת! גם פירושים יפים של פרשת השבוע ורש"י שאני שומעת ורוצה לספר בשולחן שבת אני מתקשה להיזכר איך בדיוק נאמרו הדברים. 1. מדוע לדעת הרב זה קורה לי? האם זה בגלל משהו שעשיתי שמונע ממני לזכור דברים שבקדושה? 2. מה אפשר לעשות כדי לשפר את הזיכרון ולגרום לי לזכור דברים. כי קורים מצבים שבשבת אני לא זוכרת הלכה מסויימת ששמעתי וזה ממש יוצר אצלי בעיה וחוסר ביטחון! 3. איך הרב מסביר את העניין שיש אנשים שזוכרים כל מה שלמדו ועוד יודעים להביא מקורות ועמודים? והאם יש סגולה שגם אני אהיה כזאת. תודה רבה לרב ושיהיה שבוע מבורך ובשורות טובות!

תשובה

לכבוד השואלת,

 

1. לא נראה לי רק לפי התיאור שבמכתבך שיש סיבה רוחנית לאי הזיכרון. ככל הנראה זהו תופעה נורמלית בשלב זה, של התרגלות לדברי הלכה ותורה, וכעבור זמן ותשמעי או תקראי את הדברים שלש או ארבע פעמים, את תראי שאת כבר תזכור.

 

2. לא צריך אי זיכרון לגרום לחוסר בטחון - דברי הלכה המה מורכבים ויש בהם חילוקים עדינים שלפעמים גורמים לשינוי לגבי מה שצרכים לעשות למעשה.

 

עצה לגבי הלכות שבת, שתשאירי בבית ספר של קיצור הלכות שבת במקום מצוי שתוכלי לעיין בו בשבת כשמתעוררת שאלה. ואם את בחוץ ובספק ואין לך שום אפשרות להמנע מן הפעולה, תלכי לפי הכלל של חז"ל: בדרבנן אפשר להקל, ובספק דאורייתא יש להחמיר - ואח"כ בבית תוכלי לבדוק את ההלכה המדוייקת

ואם את רוצה בכל זאת לעשות משהו שמסייע לזיכרון, את יכולה לעשות מה שמובא בגמרא: (מסכת הוריות דף יג:): לאכול ביצה מגולגלת בלא מלח, ולהיות רגיל בשמן זית (כמובן לא יותר מדאי עד שיגרום לבעיות עיכול ח"ו)  .

 

3. יש לכל אחד ואחת בעולם את הכוחות המיוחדים החזקים שלו. ישנם בני אדם שאצלהם הכח הוא הזיכרון - אמנם, כמובן, שאין להם את הכוחות המיוחדות בתחום אחר שיש לזולת

 

אין סיבה שאת צריכה להיות כזאת, בטוח שהשם נתן לך כוחות אחרות המיוחדות לך שאין לאחרים (וכגון אותם כוחות שתמיד הצלחת בהם, ותמיד היתה מקבלת עליהם מחמאה מאחרים מאז שהיית קטנה). את צריכה להתחזק בכוחות המיוחדות שיש לך, ולא להשקיע כוחות להיות כמישהיא אחרת.

 

בברכה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה