חברה והשקפה

שאלה שאשתי שאלה אותי

  • ג' אייר התשע"ה
אא

שאלה

למה מתפללים על בן זכר האם זכר עדיף מנקבה?

תשובה

שלום וברכה,
 
היהדות הינה הדת היחידה בעולם שמצווה על כל אדם להביא לעולם גם בנות, ודבר זה מותנה במצוות פרייה ורבייה, לפיה חייב כל אב בהבאת בן זכר ובת נקבה לעולם. ובלעדי שהצליח להביא בן ובת לעולם, הוא לא זכה לקיים מצווה זו כפי דרישתה. ולפיכך מי שיש לו רק בנים, צריך להתפלל שיהיו לו גם בנות!
 
כמו כן היו רבנים שהעדיפו שיהיו להם בנות על פני בנים.
 
נראה שדרך הטבע הפסיכולוגי בעולם, שאשה רוצה ונהנית בעיקר בבנים, והאב רוצה ונהנה בעיקר מבנותיו. ולכן דרך האמהות לגונן על בניהם, ודרך האבות לגונן על בנותיהם. נראה שכך ה' יצר את העולם כדי שגם הבנים וגם הבנות יקבלו חום ואהבה מהוריהם.
 
עם זאת, ישנם אופנים מסויימים שבגללם מתפללים על בן לפני שמבקשים בת, ואלו הם:
1. הבנים חייבים בקיום תרי"ג מצוות, ובלימוד תורה, ואנו רוצים להרבות כמה שיותר תורה בעולם.
2. דרך העולם שהבנים ממשיכים את השושלת המשפחתית של הוריהם יותר מאשר הבנות, הגברים נושאים את שם המשפחה, ולרוב קובעים את אופי המשפחה ותרבותה. בעוד הנשים דרכן להצטרף וללכת אחר רצון בעליהן (דבר שניכר גם במצוות, שאשה הולכת אחרי בעלה).
3. דרך העולם שיותר קשה לשדך בת מאשר בן, צריך לדאוג לה יותר ולהגן עליה - וההורים נוטים תמיד לפחד יותר על הבת, ומכאן שהדרישות הנדרשות לגבי הבת גדולים יותר.
 
כמובן שיש הרבה בנות שהן צדיקות יותר מהרבה בנים, ויודעות לדאוג ולפרנס את עצמן יותר מהרבה בנים, וגם שעושות נחת רוח להוריהם יותר מהרבה בנים. יש נשים חכמות ואחריות מאוד, ויש נשים שבנו במו ידיהן משפחה תורנית לתפארת. יש נשים רבניות שמרבות תורה בישראל, ישירות ובעקיפין, וזוכות להרבות טוב ושלום בעולם. אלא שבנושא זה התפילה הולכת אחר הרוב. ומכיוון שברוב המקרים דרך העולם הוא כפי שצויין, לכן נהוג להתפלל תחילה ובעיקר לבנים. אלא שקיימת ייחודיות ביהדות, שהיא דורשת להביא לעולם גם בנות - מה שגורם לכל אב יהודי לשמוח בקיום מצווה זו בהבאת בנות לעולם, שהיא מצווה דאורייתא, ורק בה הוא מקיים את רצונו של בורא עולם בשלמות.
 
נא לראות גם את התשובה הבאה:

http://www.hidabroot.org/he/question/19151

 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה