שאל את הרב - כללי

?יש לי המון מחשבות על העתיד, מה עושים

  • כ"ד ניסן התשע"ה
אא

שאלה

שלום, לאחר המון זמן של חוסר שביעות רצון וסיפוק ממה שיש לי, הבחנתי שאני מרבה לחשוב על העתיד, כגון מתיי אתחתן, עם מי, איך אסתדר, איך אצליח בלימודים, איך אצליח להתחזק ברוחניות וכ'ו, מצד אחד אני מבין שיש במחשבות האלו צד חיובי שהוא שאיפות גבוהות אך בפועל זה תוקע אותי ולא נותן לי להתקדם, וההרגשה בהווה ממש לא טובה. אני לא בוחר לחשוב רחוק זה פשוט קורה, איך אפשר לשנות את זה, להיות מרוכז בהווה וכך גם לבנות את העתיד ? ברור לי שצריך לתכנן מעט אבל צריך ,שזה יהיה במינון נכון. האם "מלחמה מחשבתית" כלומר להסיח דעת מכל מחשבה שעולה לי לגבי העתיד ואפילו. ליום למחרת יכולה לעזור ? אשמח לקבל תשובה.

תשובה

לכבוד השואלת,

כפי שהזכרת במכתבך, המחשבה על העתיד יכול להיות דבר חיובי, אבל יכול להיות גם כן דבר שלילי. 

אם המחשבות שלך על העתיד גורמים לך תקיעה בהווה, כמובן שאין זה חיובי בשבילך. 

ישנו עצה אחת שיכול לעזור לך להתמקד על ההווה, דהיינו לברר את ה"מידות הטבעיות" שלך, כי כאשר תדעי את המידות הטבעיות שלך, אז את תשמחי לחוות את אותם המידות כעת, כי הם הינם בשלימות כבר, ולא תציטרכי לחשוב על מה שאולי ישתפר בעתיד.

 

~~~

 

הכלל הוא, שלכל אחד בעולם יש מדות טבעיות אלוקיות שהם בתוכו ומיוחדים לו - אשר הם לגמרי בשלימות;  ובהם הוא יצליח יותר מאשר בכל שאר המדות. למשל, מי שחננו השם במידת ה"סדר" בטבע, הוא יצליח הרבה יותר בעשיית סדר כאשר הוא משתמש במידתו, ויערוך סדר מתאים ונפלא ובקלות, מאשר  שאר בני אדם כאשר מנסים לעשות סדר ומשתמשים באותה המידה.

 

דרך המומלץ כדי שתבררי לעצמך מה הם אותם כוחות הטבעיות שיש בך,  היא לשנן את הכוחות המיוחדים שאת מכירה כבר שיש לך מילדותיך - שהיית מקבלת שבח מיוחד עליהם ושבהם את היית תמיד יותר מוכשרת באופן טבעי משאר אנשים - כי לכל אחד יש דברים שהוא יותר מוכשר בהם באותו תחום  משאר אנשים, וכנ"ל.

 

עוד דרך שאפשר לנסות בשביל לברר את המידות הטבעיות, היינו: שתקחי רשימה של מידות  - ולמשל כמו שמופיע בשמות הפרקים של הספר אורחות צדיקים - ותעברי עליהם, ותראי מתוך הרשימה עם איזו מידות  את מזדהת הכי הרבה. ותרשמי אותם על נייר.

 

אח"כ תנסי למצוא את הששה שאת מזדהת איתם ביותר; אח"כ השלש, השתים, האחד. ומזה תעשי רשימה לפי סדר המדות הכי קרובות ללבך לפי עדיפיותם, וכמבואר תרגיל זה בספר עלי שור חלק א' (שער השלישי, דעת עצמינו, פרק שלישי).

 

ולאחר שתזכי לראות את הרשימה מול עיניך, אז תנסי בכל פעם לעשות פעולות בחייך היום יומי הקשורות לאותן מידות המיוחדות שבך - כי זהו עיקר עבודתינו בעולם הזה: לא לנסות להיות מישהוא אחר, רק לנסות להיות עצמינו, ולהוציא את המידות הטבעיות שכבר הטביע הקב"ה בנו, לפועל.

 

[וזה ברור על פי קבלתינו, שלכל אחד ואחד בעולם יש לו מידות טובות טבעיות השונות מחבירו, כך שאין את צריכה לדאוג שמא אין לך מידות טובות טבעיות כלל חלילה.]

 

~~~

 

ואחר שעשית את כל זה, תתישבי שוב ותראי אם מה שאת עושה עכשיו מנצל את הכוחות הטבעיות והמבורכות שבך. כי ככל שתנצלי אותם, את תתחילי להרגיש שבאמת את כבר מוצלחת בתחומים האלו, ותתחילי להרגיש הרבה הרבה יותר סיפוק בהווה.

ואקוה שזה יעזור לשפר את המצב. [ואם יש צורך בעוד עצה שניה להימלט מן המחשבות על העתיד שנעשו טודניות, נא תודיענו בפנייה חוזרת, ותצייני את העצה הראשונה הנ"ל שכבר קבלת.]

בברכה לסייעתא דשמיא, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה