חברה והשקפה

מהי המטרה של מצוות הקורבנות?

  • ג' ניסן התשע"ה
אא

שאלה

אשמח לקבל הסבר על הקורבנות במקדש. הרי לעבוד את ה' זה תפילה, תשובה, ללמוד תורה וכו', מדוע צריך לשחוט בהמות ולהקריבם על המזבח? אשמח לקבל הסבר גם בנושא מליקה.

תשובה

שלום וברכה,
  
מבחינה טכנית - קורבנות אינם שונים משחיטה, שבה אוכלים את בשר הבהמה. כבשים נאכלים בין כה וכה על ידי בני אדם, וגם בטבע על ידי בעלי חיים אחרים. אך היהדות מלמדת כיצד לרומם גם את המעשים החומריים השפלים של העולם הזה, ולמצוא בהן כוונה ותכלית אלוקית.
 
בעולם הזה אנו יצורים בעלי גוף, שצריכים לאכול ולשתות. וייחודיותה של היהדות משאר הדתות, הוא במצוות שמרוממות את האדם מתוך החומר ובאמצעות החומר, ולא על ידי ההתכחשות לו.
הערבים הפכו את התאוות לעיקר, ואת הרוחניות לטפל, בעוד הנוצרים והבוהיסטים התנזרו מהחומר, דבר שהביא לאפטיות ואף לחטא.
היהדות מציעה את דרך האמצע, את האופן הנכון שבו נשתמש בבריאה באופן מועיל ולא מזיק. ראה בבקשה פה את הדוגמה עם ראש הישיבה:
http://www.hidabroot.org/he/article/94819
כך לדוגמה, כאשר היהודי מברך על בשר בכוונה, ומתכוון להודות ליוצרו באמצעות סעודת מצווה, על ידי הכבוד שבסעודה זו, ובאמצעות ההודיה על ההנאה שניתנה לנו מאת בוראנו, יש בכך התרוממות רוח, והתקרבות אל השם יתברך. כך גם במצוות הקורבנות היתה התרוממות רוחנית מיוחדת.
 
מהי המטרה של מצוות הקורבנות?
 
תחילה חשוב להדגיש את המובן מאליו, שהקב"ה לא צריך את הקורבנות לעצמו, כי מי שחושב שהקורבן נועד לתת איזו "מתנה" לקב"ה, טועה טעות גדולה, שהרי הקב"ה הוא אינסופי וכל העולם שלו, ואין האדם יכול לתת לו דבר. בספר שמואל א´ (פרק טו) אומר הנביא לשאול המלך: "החפץ ל-ה´ בעולות וזבחים, כשמוע בקול ה´?! הנה שמוע מזבח טוב, להקשיב מחלב אילים". גם בספר ירמיה (ז-כב) אומר הנביא בשם ה´: "כי לא דברתי את אבותיכם ולא צויתים ביום הוציאי אותם בארץ מצרים על דברי עולה וזבח כי אם את הדבר הזה צויתי אותם לאמר: שמעו בקולי".
הקב"ה אמנם קיבל מאתנו עולות וזבחים, אך הוא אינו זקוק להם חלילה. האדם הוא שזקוק להם. כל המקריב קורבן, גם מרגיש שהוא עצמו היה אמור להיות הקרבן על חטאיו הפרטיים, צר לו והוא חרד לגורלו - וכך מתכפר חטאו.
 
הזבחים הם אמצעי להתקרב להשם, אך בראש ובראשונה רוצה ה´ בלבו הטוב של האדם, שהאדם יקיים את רצונו יתברך. לא מן הסתם נקרא הקורבן בשמו. קורבן נקרא כך מלשון "קירבה", כי באמצעות הקורבן מתקרב האדם להשם. אם אדם מקריב קרבן מתוך מחשבה שה´ הוא שזקוק לקורבן, אין ערך לקורבנו והוא אינו רצוי לפני הקב"ה. רק אדם המקריב קורבן מתוך כוונה להכניע את עצמו לפני הקב"ה ומתוך הכרה בכך שהאדם הוא שזקוק לקרבן כדי להתקרב באמצעותו לקב"ה, זהו הקרבן הרצוי - ועל ידו הוא מתקרב לבורא עולם. הקורבן הוא האמצעי הטוב ביותר להראות את אהבתנו לקב"ה, כי יש בו גם הקרבה פיזית וגם הקרבה נפשית. לצערנו בימינו לא ניתן להקריב קורבנות ולכן אנו מצטערים ומבקשים שיבנה בית המקדש השלישי במהרה כדי שנוכל להכות על חטא ולחזור לימי הטהרה והקירבה החשובה לבוראנו. התפילות בימינו מחליפות את הקורבנות, כי הן הדבר שהכי קרוב להן כדי להכיר במעמדנו לפני ה', ולכפר על חטאי עם ישראל.
 
ומהי התכלית הגדולה ביותר שיש בעולם הזה, אם לא להתקרב אל ה'?
בעלי החיים נבראו לתכלית האדם ומעשיו. ללא האדם, לא היו נבראים בעלי חיים בעולם.
את רוב הקורבנות שוחטים ואוכלים, כך שבשרם לא שונה מהבשר שאנו שוחטים כיום בין כה וכה, רק שבאמצעות הקורבן השחיטה הזו היתה מקבלת משמעות רוחנית גדולה ונעלה.
 
בבקשה קרא את הכתבה הזו בעיון לגבי הצורך והצער של בעלי חיים:
http://www.hidabroot.org/he/article/82824
לאחר שתסיים לקרוא את הכתבה לעיל, בבקשה חפש בקישור הבא את הכותרת "האם בעלי חיים סובלים כבני אדם?":
http://www.hidabroot.org/en/node/90810
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה