שאל את הרב - כללי

לגברים מותר לזנות?

  • כ"ח אדר התשע"ה
אא

שאלה

אני חרדית .עובדת עם חילונים .פנו אלי בשאלה שלכאורה יש יחס מפלה בין גברים -שאם מזנים עם נשים אחרות פנויות בעודם נשואים הבנים הנולדים אינם ממזרים .ואילו אישה שבגדה בבעלה הבנים היוצאים הם ממזרים ? אבקש תשובה כי לדבריה ענין זה גורם לה להרגיש שיש משהו פגום רח"ל בתורה (אני מצטטת אותה בכונה כי זה מציק לה ברמת האמונה הבסיסית באמיתות התורה )

שלום וברכה

 

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
בשולחן ערוך נאמר: כשם שמצווה לומר דבר הנשמע, כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע". עליך להבחין איפוא האם השואלת באמת מתעניינת ורוצה להכיר את היהדות, או שכל מטרתה היא לקנטר. אין לדבר ולהסביר את היהדות למי שלא מגלה התעניינות אמיתית בה.
 
לגוף השאלה,
נראה כי האידיאל של התורה הוא לכתחילה לשאת רק אשה אחת ולהתמסר לה: "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו, ודבק באשתו, והיו לבשר אחד". עם זאת, בעבר גבר יכל לשאת יותר מאשה אחת לפי התורה (דבר שהועיל מאוד ביישוב הארץ בעת הקדומה, כשהיו צריכים להקים משפחות גדולות ושבטים שיוכלו ליישב את הארץ).
ברבות הדורות גזרו רבותינו שלא לשאת יותר מאשה אחת (חרם רבינו גרשום) בגלל ירידת הדורות, וחוסר היכולת של גבר להתמסר ליותר מאשה אחת, וחוסר היכולת הנפשית "להתחלק" בגבר. ולכן הדבר נאסר בימינו.
 
מכל מקום, התורה התירה בעבר לגבר לשאת יותר מאשה אחת, והטעם לכך יכול להיות מובן לפי כללי הטבע: שהרי זו עובדה ביולוגית שגבר אחד מסוגל לעבר מספר נשים בשנה, וגם יוכל לדעת בוודאות שילדים אלה באמת שלו (ואינם ממזרים), אך במצב השני, אשה אחת יכולה להתעבר אך ורק מגבר אחד בשנה, כך שזהותו של האב תהיה ידועה (והילדים לא יהיו ממזרים). מכיוון שהטבע האנושי הוא להקים משפחה שיש בה אב ואם שמגדלים את ילדיהם הביולוגיים, רק המצב הראשון הוא בגדר האפשרי, ואותו התירה התורה לדורות הראשונים. ולכן גבר נשוי שבא על אשה רווקה, למרות שהוא עובר על החרם שגזרו רבותינו, ולמרות שהוא גם עובר איסורים נוספים (שהרי לא התחתן כדת משה וישראל), מכל מקום איננו עובר על איסור דאורייתא, כי התורה התירה לגבר את האפשרות להקים משפחה עם אשה נוספת, ולכן בניו לא יהיו ממזרים.
 
עם זאת, לגבי דין ממזר ועונשי בית דין, ההפלייה שתיארת לא באמת קיימת במקרה הנדון:
אשה שבגדה בבעלה, חייבת כרת (ומיתת בית דין), אך באותה מידה בדיוק גם הגבר שעשה איתה את המעשה - יהיה חייב כרת (ומיתת בית דין). ואין זה משנה כלל האם הגבר הזה היה נשוי או רווק! הוא יתחייב בדין בדיוק כמו האשה. וכן הילד הנולד מגבר שבא באיסור על אשה נשואה, יהיה ממזר. כך שבמקרה הנדון, האיסור חל גם על הגבר, ולא רק על האשה. ועונש שניהם במעשה הזה יהיה זהה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה