שאל את הרב - כללי

הגרלות עפ"י היהדות - למעשה

  • י"ג אדר התשע"ה
אא

שאלה

איני יודע להחליט האם ואיך לעשות.. יש לי 2/3 אפשרויות. ניתן עפ"י היהדות לקבל תשובה ע"י עריכת הגרלה בין האפשרויות ? כתשובה משמים ?

תשובה

לכבוד השואל, 

אין לסמוך על סתם הגרלה כאילו שהיא תשובה מן השמים, ועוד יתכן שאסור לעשות כן משום איסור ניחוש שבתורה. 

טעם לאיסור זה יתכן, כי לא תמיד מה שיוצא בהשגחה לפני עינינו, הוא בדיוק זה מה שרוצים לומר לנו מן השמים ומשום אותה הסיבה שאנו מדמים שהוא הגיע; כי בחשבונות שמים הנסתרים מאיתנו, יתכן סיבה לגמרי אחרת למה שקרה (וכגון נפילת הגורל), ולא משום המסר מן השמים שאנו מדמים לקבל ממנו.

וכבר אמר הנביא בשם השם: "כי לא מחשבותיכם מחשבותי, ולא דרכיכם דרכי (ישעיהו נה - ח)."  

ולכן אין לאדם להתנהג למעשה אלא כפי הנאמר בתורה: "תמים תהיה עם השם אלוקיך" (דברים יח - יג). והסיבה שאמרה תורה כך, כי אם אדם מתנהג כראוי על פי התורה, אז הקב"ה שמתנהג עם האדם ב"מידה כנגד מידה" בודאי רק יוביל את אדם לטובה.

ובמצבים כאלו שאין ביכולתינו לדעת אם נצליח או לו, יש לאדם לעשות את ההשתדלות הרגילה כדי לזכות לפרנסה, דהיינו להשקיע בדברים שרוב בני אדם ישקיעו בהם הואיל ואין הסיכוי כל כך גדול. ואם לפי המשלוח יד שלו אין אפשרות אחרת אלא להשקיע בעסק אשר יש בו סיכוי גדול לכאן ולכאן, אז יש לאדם לשקול על פי שכלו אם הוא יכול לספוג אבידת השקעה כזו, וכמו שעושים רוב רובם של המשקיעים בדברים חדשים, שלא ישקיעו בה אלא את הסכום שהם יודעים שיכולים לספוג אם יאבדו אותו. 

ואם עושה כך ומשקיע לפי מה שרוב בני אדם עושים שבאותו משלוח יד, והוא הולך בתמימות עם הקב"ה, והוא שומר את מצוות השם, אז הרי עשה השקעה לצורך פרנסתו כמו כל אדם; ובזכות ישרותו, בודאי שהקב"ה יזמין לו בדיוק מה שהוא צריך להוציא מן אותה העיסקא בהשגחה פרטית - ואין הדבר קשור כלל לכמה צדדי סיכויים שיש.

ואין השפעה במצב כזו שבאה מן השמים, תלויה כלל באופן נפילת  איזה גורל.

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה