שאל את הרב - כללי

לימודים אקדמאים - השגחה פרטית

  • ו' אדר התשע"ה
אא

שאלה

*אבקש שהשאלה תתפרסם בעילום שם. שלום כבוד הרב, רקע אישי כללי: שלום, אני חוזר בתשובה מזה כמה שנים...הצלחתי להתחזק בהרבה מצוות בתקופה הזו...בהתחשב שאני בא ממשפחה חילונית גמורה. כמובן בהדרגה בכל אלו.. אני שומר שבת כבר שנה, 3 תפילות ביום , תפילין, ברכות מזון,גמרא בשבת , קביעת עיתים לתורה כל יום ועוד... רקע הבעיה : עם זאת, אני חי בסביבה חילונית אני משתדל לחזק מה שאפשר את הסובבים. בנוסף, אני לומד לתואר אקדמי של מהנדס מערכות מידע..תואר תובעני שרובו מבוסס על מתמטיקה, ונמצא במהלך השנה השנייה ללימודים. בתחילה היו לי מעט תקלות לגבי הציונים, וידעתי שהציונים לא משקפים את החוכמה שטמונה בי שקיבלתי בחסדי השם, כל מיני תקלות של חוסר ריכוז, ובילבולים "בלאק אאוטים" וחוזר מוטיבציה... אין איסורים בלי עוון אומרים, חיפשתי השם רוצה ממני ? ומצאתי, נקודת התורפה שלי הייתה עריות...הבעיה של כל עם ישראל לצערי. אחרי הרבה מחשבה, הגעתי למסקנה שהעריות מזהמות את המוח שהוא קודש הקודשים, וכיצד אני רוצה להיות בריכוז מקסימלי עם קודש הקודשים הפרטי שלי מזוהם וטמא ? כמשל:אם נכניס למנוע של רכב מים וסבון, הרי ברור שהוא יתפקד באופן לקוי עד שישרף לגמרי. הבטחת לקדוש ברוך הוא שאעשה כל שביכולתי להמנע מעריות והרהורי עריות בפרט ובתמורה במתנת חינם בכיתי לכך שבחסדו ייתן לי את האפשרות להצליח בלימודים על מנת שאוכל להקים בית נאמן בישראל בעתיד. התוכנית הצליחה, אכן הריכוז שלי עלה פלאים, הבילבולים נעלמים לאט לאט...וזו הדרך הנכונה לפי דעתי. הבעיה עצמה : עם זאת במהלך הלימודים, אני חווה לעיתים נפילות בביטחות העצמי בכך שאני מפחד שלא אוציא את הציון הטוב ביותר במבחן, או שאכשל. או אפילו בעת פתירת שאלות כשאני מתכונן למבחן כשלא מצליח לי סעיף כלשהו אני חווה תיסכול כאילו שכל העולם חרב - ואלו הן גרורות של התקופה הקודמת שבה המצב הרגיל היה - כישלון. אני כביכול לא מצליח להתנער מזה.... אשמח להמלצת הרב לחיזוק בעניין, אם יזדמן לרב גם הפנייה לקישורים באינטרנט לדרשות מתאימות לחיזוק ייתקבלו בברכה, וגם דברי חיזוק.... הבעיה הזו מפילה לי את השמחת חיים לרצפה, וכך גם התפילות שלי מתחילות להראות, וכל המצוות...המוטיבציה נופלת בכל המערכות בחיים בעקבות השטות הזו. תודה על העזרה.

תשובה

לכבוד השואל, 

עצם זה שאתה מכיר שהקפדתך על נקודות קטנטנות היא שטותי ואינה באמת לפי המציאות, זה יעזור לך לצאת מזה. 

אתה צריך תמיד להתרכז על המטרה שלך: 

"להצליח בלימודים על מנת שאוכל להקים בית נאמן בישראל בעתיד."

המטרה היא לעבור את הבחינות ולקבל את התואר, כדי שתוכל אח"כ לפרנס משפחה בעזרת השם ולהשתמש בכוחותיך המיוחדות אשר חננך השם בהם. 

אין המטרה להצליח בידיעת כל סעיף וסעיף ולקבל את הציון הטוב ביותר על שאלות וסעיפים כאלו שממציאים מומחים גדולים הרוצים להוסיף ידיעות מורכבות, כאשר הרבה פעמים התוספות הקטנות האלו אינם נוגעים כל כך למעשה בעצם ההנדסה של מערכות מידע

לכן,  כל פעם שאתה מצטער על איזו סעיף אחת שלא תפסת, אז אתה מכניס את התרכזות כוחותיך לתוך דבר שהוא טפל, ואתה מפספס את העיקר כשעל זה אתה באמת צריך לשמוח ביותר: ברוך השם שיש לך את הכוחות לעבור את הבחינה, וכל בחינה שאתה עובר אתה מתקדם עוד יותר להשגת מטרתך: סיום הלימודים וקבלת התואר.

ולא עוד אלא אח"כ היצר מפיל אותך גם להכניס את יחסך להקב"ה לתוך החשבון, שאתה עוד נופל ברוחך לחשוב שאין הקב"ה רוצה בך ח"ו הואיל ולא נתן לך גם את ההבנה לסעיף קטן וצדדי, ותפילותיך מתחלשות, וקיום מצוותיך רפות - והכל כאשר באמת הקב"ה כן נתן לך באופן ניסי בדיוק מה שבקשתי: את היכולת המוחי לזכור ולהבין מספיק כדי לעבור את כל הבחינות ולקבל את התואר!!

וכמעט ואין לי ספק בזה, שכאשר אתה תסיים את הלימודים, או אז הכוחות  והכשרונות  הטבעיות שחננך השם בהם יתחילו לפרוח, ואולי אתה תגלה עוד יותר חידושים באותו מדע מאשר כל הפרפסורים שהיו לך! ובמקום לשמוח על המתנה הגדולה הזאת מהשם, אתה עוד מייסר את עצמך שלא תפסת סעיף אחד מורכב ומבולבל שנעשה כך בכונה כדי להוסיף את כל האפשרויות הנדירות לתוך ה"מדע", כאשר יתכן שעל פי רוב הענין המורכב הזה לעולם לא יעלה למעשה  - וזה מעוורר אותך מלהכיר טובה ומלשמוח על כל מה שנתן לך השם!!!

לכן, אחי, תתחזק ותתחזק, ואל תתן ליצר להפיל אותך בריגשות מסולפות שאינם מתאימים למציאות. 

תשמח בכוחות שהשם נתן לך, תשמח ביחס המיוחד שיש לך עם בורא העולם שהוא ענה לתפילותיך באופן כה נפלא, ותמתין ליום שבו תוכל כבר רק לעבור את הבחינות ולסיים את הלימודים ושתוכל לנהל חיים אמיתיים בינך לבין הבורא, שאינם תלויים יותר על הקטנינות של רגש הדמיוני של אדם ששולט בכל האפשרויות הנדירות שיכולים להזדמן, אלא של הסתפקות במתנת השם להבין את רוב יסודות החכמה אשר מהם תוכל להתפשט הלאה בידיעותיך ובמומחיותך בבוא הזמן בעזרת השם.  

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה