שאל את הרב - כללי

שקר או לא?

  • כ"ז שבט התשע"ה
אא

שאלה

אנשים רבים מדברים איתי ואני רוצה לנסות לעשות תענית דיבור (ואין מה לעשות אני בבית ספר חייב ללכת) לכן שאלתי האם אני יכול לומר לאדם ששואל אותי שאלה שאני יודע (אבל אני יודע מעת בנושא, שיכול לספק אותו) אבל בכל זאת כדי לא ליצור שיחה של דיבורי שטויות (זה בית ספר חילוני הם שואלים שאלות וב99% לא רוצים תשובות ) אני פשוט אומר ,לא יודע" ויוצא מכל הבלגן זה שקר לומר שאני לא יודע (כי אני כן יודע אבל קצת) אז זה שקר או לא?

תשובה

 

לכבוד השואל,

 

לפי מה שראיתי, מנהג התענית דיבור שנחשבת לכפרה גדולה לאדם, נעשית באופן  שלא מדברים בו כלל ועיקר.  ויש עושים באופן שמדברים רק דיבורי קודש ולא שום דיבורי חול.

 

לכאורה לפ"ז המילים "לא יודע" אינם כלולים בתענית. ולכן העצה היא לעשות נייר קטן להראות לכל השואלים עם נוסח כמו: "תודה רבה שהודעת לי. אני נמצא כעת בתענית דיבור עד הערב, ואתך הסליחה".

 

ואפילו אם זה בלתי אפשרי ואתה חייב לענות "אני יודע" , מ"מ יתכן שעדיין יש לתענית כזו משאר דיבורים חשיבות על פי דעת הגר"א באגרתו: "...שצריך האדם לייסר עצמו לא בתענית וסיגופים כ"א ברסן פיו ובתאותיו וזהו התשובה וכ'ו ".

 

כי הרי בזה שלא מדבר שאר דיבורים באותו היום, הינו בעצם מרסן את פיו ותאוותיו, והרי כל דבר קטן שאנו עושים בדורות אלו הוא חשוב ביותר בשמים לפני הקב"ה, כידוע.

~~~

וגבי שאלתך ליזהר מדבר שקר: תנסה להתכוין באמרך "אני יודע" לומר להם: "אני יודע [מה שאני צריך לעשות]"  - כלומר, לשמור את התענית דיבור ולא לדבר אתכם כעת.  וכעין מה שמצינו ביעקב אע"ה שאמר "אנכי" - המביא לך (הובא בפרש"י בראשית כז - יט), כדי להמנע מאמירת שקר.

 

בברכה

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה