שאל את הרב - כללי

שאלה על אבידה שלא נדרשה

  • כ"ב שבט התשע"ה
אא

שאלה

שלום וברכה, לפני כמספר שנים, עוד לפני שהכרתי את מצוות השבת אבדה לפרטיה, נשכחו אצלנו בעבודה כפפות וכשנוכחתי לאחר יומיים בערך שאין להם דורש שמרתי אותם לעצמי. אולי חשוב לדעת שמדובר במקום שפתוח מ 8.00 עד 20.00 ושהעבודה שלי היא במשמרות, כך שאם התקשרו לבקש אותם לאחר מכן לא הייתי יודעת על כך.אני מצטערת על כך מאוד שלא חשבתי לבדוק יותר לעומק ומקווה שלא נכשלתי בכך. ורוצה לדעת האם מדובר בגזל? והאם יש מה לעשות בנידון? הכפפות עדיין ברשותי. תודה רבה

תשובה

 

לכבוד השואלת,

 

הכלל הוא באבידה שלא נדרשה, שיש לשום את שויה אצל מומחים, לרשום על פנקס שישאר אצלך, שאת תחזירי סכום זה למאבדו כשיבוא אליהו ויאמר לנו של מי היתה הכפפות, ומותר לך אח"כ להשתמש בהם.

הואיל ואת מתנהגת עם הכפפות לפי דיני השבת אבדה, אין בזה גזל. 

יש דרך לברר אצל שלושה אנשים המבינים במחירים של חפצים משומשים את המחיר הראוי לכפפות ולרשום בפנקס תיאורם בצירוף מחירם, ולשמור את הפנקס עד שיבוא אליהו. 

מסתבר שניתן גם לברר בחנות מחירם של הכפפות כחדשים ולרשום בפנקס סכומים אלו, שהם עולים בוודאות על מחירם האמיתי כשהם משומשים. ובכך תחסוכי  את הטרחא לברר אצל שלושה אנשים.

 

ולמעשה, נראה שעדיף במצב כזה אם יזדמן לעתיד, שאם יש חדר אבדות במקום העבודה או שהדרך למסור אבדות לשומר במקום או למשטרה,  שכדאי שתשאירי את האבדה שמה, כי גם שמה יש סיכוי גדול יותר שימצאו אותו בעליו.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אבדה שלא נדרשההשבת אבדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה