כתבות מגזין

כל השנה חנוכה: אריה מרגלית אסף 600 סביבונים ב-19 שנים

הוא אסף עששיות, כובעים ואפילו תרנגולות, אבל כשהחל לאסוף סביבונים גילה שמדובר בעסק אחר לגמרי, הרבה יותר משודרג, חי ומתוחכם. באמתחתו סביבוני עץ, מתכת, קריסטל, וכמובן גם סביבונים מתוחכמים למדי. מה הוא עושה איתם? חוץ מהכיף, מרגלית מעביר סדנאות מרתקות לגילאי 4 ועד 90, ומגלה להם מחדש את הסביבון

אא

אריה מרגלית הספיק לצבור 600 סביבונים ב- 19 שנים שבהן הוא מטפח את התחביב הייחודי שלו. מרגלית, הנחשב לאחד מאספני הסביבונים הוותיקים בארץ, מנסה להסביר את 'חיידק' האספנות: "מדובר בעולם ומלואו. ככול שנכנסים יותר לעובי הקורה, כך מתאהבים יותר. אספנות זה עניין של אופי, ומי שאוסף פעם אחת – ימשיך כנראה לאסוף כל החיים".

מרגלית (54), חיפאי, הוא יועץ מומחה למדידות אנליטיות בתחום הכימיה. עוד מנעוריו הוא התחיל לאסוף: "זה התחיל עוד בנעוריי כשאספתי עששיות, כובעים ואפילו תרנגולות. אבל הסביבונים זה עסק אחר לגמרי. מלבד העובדה שאני אוהב דברים צבעוניים ומסתובבים, אני איש של מדידות. כך שהמדע שעומד מאחורי עולם הסביבונים כמו מסה, משטח עבודה, ומרכז הכובד, לא פחות מעניין אותי".

האוסף המגוון והמעניין של מרגלית מונה 600 סביבונים, בהם סביבוני עץ, מתכת, עופרת, קריסטל וזכוכית, כמו גם סביבונים אחרים. האוסף כולל גם סביבונים ייחודים: סביבון שמסתובב כשהוא תלוי באוויר, סביבון המונה את מספר הסיבובים, סביבון שמסתובב במשך שמונה דקות וסביבון נדיר מיפן שבמשיכת חוט משתחררים מתוכו חמישה סביבונים . אולם הסביבון האהוב עליו הוא סביבון קטן, עשוי עופרת יצוקה, שעליו חרוטים מגן דוד והמילים: נ.ג.ה.ש, Poland, 1930.  

אז  איפה מאחסנים כל כך הרבה סביבונים?

"אוסף הסביבונים הראשון שלי הכיל בעיקר סביבונים קטנים, לכן לא הייתה בעיה של אחסנה. במהלך השנים נוספו סביבונים בגדלים שונים, אז נערכתי בהתאם. היום האוסף מאוחסן בקופסאות מסודרות וממוינות".

מאיפה השגת סביבונים נדירים?

"היצע הסביבונים 'המתוחכמים' בארץ הוא דל, מה שלא הותיר לי הרבה ברירות. במסגרת נסיעות עסקיות מהעבודה, התחלתי לסחור בסביבונים מחו"ל, והגעתי אפילו עד לבתי עסק אירופאיים המתמחים בייצור סביבונים".

מהן העלויות של הסביבונים ה'מתוחכמים' שאתה מדבר עליהם?

"מיותר לציין שאספנות היא עסק לא זול. מטבע הדברים, אתה אף פעם לא מסופק ממה שיש לך, ותמיד שואף להשיג את הסביבונים החדישים והמתוחכמים יותר – כך שהוצאות בהחלט ישנן. מאחר שקל מאוד ללכת אחרי ההובי שלך ו'לאבד את הראש ואת המזומנים', אני משתדל בהחלט שלא לעבור את התקציב של 300-400 קל לסביבון. כדי לשבר את האוזן, אספני יודאיקה גדולים, בהחלט מסוגלים להשקיע גם 3000 דולר ויותר על סביבון בודד".

בהחלט עסק לא זול, אך אפשר לומר שההנאה שבצדו משכיחה זאת. בשנים האחרונות, מרגלית מסתובב בארץ עם האוסף, ומקיים פעילויות מרתקות לגילאי 4 ועד 90. "מאחר שגיליתי שאנשים מתעניינים בהיסטוריה, לא פחות ממה שכיף להם לסובב סביבונים, פיתחתי סדנא ייחודית ומרתקת, השוזרת בתוכה סיפורים מעניינים על סביבונים מכל העולם. כך אני מסתובב במוזיאונים, גני ילדים, בתי ספר ושאר מסגרות שאליהן מזמינים אותי – לא מעט גם בהתנדבות".

 יש לדעתך הבדל בין סוגי האספנים, בתכונות האופי למשל?

"בוודאי. לצערי, להיות אספן בדורנו, זה תחביב שהולך ומצטמצם אלפי מונים לעומת הדורות הקודמים. פעם ילדים היו מדברים על איסוף בולים, מחקים ומכתביות. היום עד שילדים כבר אוספים משהו, לרוב זה מסתכם בקלפי משחק. זה לא רק מעציב אלא גם משקף הבדל ערכי כלשהו. ילד שאוסף בולים יתעניין באיזו שנה הם הודפסו, מי מופיע על התמונה ועוד, כך שמלבד האוסף בעצמו, אין ספק שיש ערך מוסף".

תגיות:סביבון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה