חדשות בארץ

בברכת גדולי הדור: זוג עם תסמונת דאון התחתן. הכלה: "בעלי הוא משהו"

מדובר בזוג הראשון, מאזור בני ברק, שממסד את הקשר כדת משה וישראל. מילקי רכניצר, מנהלת מערך דיור באהל שרה, שליוותה את בני הזוג: "הורים רבים לילדים בעלי צרכים מיוחדים הגיעו לחתונה, כדי לראות שיש תקווה"

אא

בברכת גדולי דור: זוג עם תסמונת דאון התחתן בחתונה המונית בבני ברק. מדובר בבני זוג הראשונים מאזור בני ברק, שממסדים את הקשר כדת משה וישראל. מילקי רכניצר, מנהלת מערך דיור באהל שרה, שליוותה את בני הזוג: "הורים רבים לילדים בעלי צרכים מיוחדים הגיעו לחתונה, כדי לראות שיש תקווה".

המעמד המרגש נערך לפני כשבועיים  באחד מאולמות השמחה בבני ברק. את המקום פקדו לפחות כ-2,000 משתתפים שהגיעו לשמוח בשמחת בני הזוג. השניים, בשנות העשרים לחייהם, נישאו לאחר ליווי ממושך של חברי אהל שרה, שתמכו בשידוך מבחינה מקצועית. אחרי החופה אמרה הכלה הנרגשת: "בעלי הוא משהו".

בני הזוג בשבע הברכות (צילומים: קובי הרשברג) בני הזוג בשבע הברכות (צילומים: קובי הרשברג)

רכניצר סיפרה: "אנו נותנים מענה למשפחות בעלי צרכים מיוחדים מכל גוני הקשת החברתית ומכל הארץ. במסגרת זו פנו אלינו לפני כשנה הורי חתן והכלה, וביקשו שנלווה מקצועית את השידוך שהיה 'תקוע'. ההורים סיפרו שהשידוך לא התקדם, כיוון שהם חששו, ועל כן ביקשו את עזרתנו. יש לציין כי ההורים באו עם המלצות מגדולי הדור".   

באהל שרה נרתמו למשימה הקדושה – הקמת בית בישראל. "ברננו את העניין מבחינת גדולי ישראל, וקבלנו מהם את האות שאם הם מסוגלים, אכן  צריך לאפשר להם להתחתן ולחיות חיים נורמטיביים ככול האפשר".

תחת הכותרת "בלב אחד – הדרך המיוחדת להקמת בית מיוחד" – החל תהליך ההכשרה של בני הזוג שנמשך כשמונה חודשים. המהלך כלל הכנה של השניים לכל היבטי החיים ביום יום, ואת בני הזוג ליוו בין היתר יועצת נישואים, עובדת סוציאלית, מנהלת מערך הדיור ומדריכה פרטית. "היה לנו צוות מיוחד שייעדנו אותו ליווי לפרויקט", אומרת רכינצר, "בני הזוג, שהגיעו ממשפחות שבאופן טבעי גוננו עליהם, למדו איך מדיחים כלים, איך מגהצים, איך מנהלים בית, מבשלים ואופים. המחשבה שלנו הייתה  להכשיר אותם, כך שהם יוכלו לחיות יחד במקסימום פרטיות ומינימום תמיכה. בשלב הבא, למדנו אותם על שימוש נכון בכספים, ניהול סדר זמן, ניהול חשבון בנק ועוד. לפני החתונה פתחנו להם חשבון בנק, והם למדו כל מה שמצריך ניהול חיי נישואים עצמאיים".      

במקביל, יועצת נישואים פגשה את השניים ועשתה להם הכנה רגשית לחיים משותפים. הם למדו על תקשורת ועל הרחבת מעגל השיחה שלהם. "בתהליך הם הרחיבו את מרחב הרגשות שלהם, ופרצו את הגבולות הדיבור. רצינו להגיע למצב שאם בהתחלה הם רצו להתחתן בגלל שהיא רצתה ללבוש שמלה לבנה, והוא רצה שכולם ירקדו, אז אחרי ההכשרה הם יבנו קשר שיאפשר להם לחיות בנישואים". בתהליך ההכשרה ציידה אותם העובדת הסוציאלית במשחקי חברה, והם לומדים בחברותא מידי יום.  

לפני כשבועיים נערכה החתונה המרגשת. הגיעו אלי כ- 2,000 משתתפים. "כל הורה לילד עם תסמונת דאון,  בא לראות שיש תקווה לילד, שיש לו עתיד. היה קהל של סקרנים והמשפחה קיבלה את זה בהבנה ואפשרה להם להיכנס. בכך פתחנו חלון של תקווה לדיירים עם תסמונת דאון".

רכינצר מציינת כי גדולי הדור תמכו בהם בכל צעד וצעד. "זה חיזק אותנו בדרך שלנו", היא אומרת ומוסיפה: "הכנו להם סדר יום לשבע ברכות, אבל הם ביקשו עצמאות. הם פשטו קרנו מאושר. אנחנו למדנו מכך שחובה לאפשר לכל זוג שיכול – למסד את הקשר".

בכך לא הסתיים הליווי. גם לאחר החתונה דאגו להם באהל שרה. "הכשרנו אותם לעבודה בקהילה, כך שהחתן עובד כעוזר מורה בבית ספר של אוהל שרה לילדים עם פיגור, והכלה עובדת כעוזרת לגננת. בתוך סדר היום שמנו דגש על כך שיהיה ביטוי לתחביבים ולפעילות הפנאי שלהם – יחד ולחוד. כמו כן, יש להם מדריכה אישית שתומכת בהם בחיי היום יום במטרה להוביל לעצמאות מירבית".  

אהל שרה הינה העמותה היחידה במרכז הארץ, הנותנת מענה רציף לילדים ובוגרים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, מגיל 6 ועד סוף החיים. במסירות ובאהבה מעניקה אהל שרה ל 400- חניכיה מעטפת תמיכה מורחבת, ומפעילה עבורם בתי ספר, מרכזי יום, תעסוקה ודירות מגורים בקהילה. מטרת העל של אהל שרה היא לאפשר לבעלי מוגבלות חיים איכותיים, לעזור לחניכיה להגיע למיצוי הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחד מהם, ולשלבם בחברה. אהל שרה גם מעניקה שירותי תמיכה חיוניים למשפחות החניכים, המתמודדים עם משימה לא פשוטה של גידול ילד בעל צרכים מיוחדים, ושותפה מלאה בתפקיד.

תגיות:חתונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה