מוזיקה יהודית

בניון שר על הפחד להסתובב ברחובות. אז מה הסיפור?

אבי שושן, מבקר המוזיקה של ynet, בטור אורח בהידברות: מעניין שדווקא בשבוע בו שרים וחברי כנסת כמעט הפילו את הממשלה בגלל החשש מפגיעה בדמוקרטיה שלנו, הם יוצאים נגד שיר שמבטא בדיוק את זכותו הדמוקרטית של אזרח בישראל להביע את דעתו

אא

והנה, שוב שיר חדש של עמיר בניון גורם לסערה. הנשיא ריבלין, שרק לפני כמה חודשים הצטלם עם ילד שסובל מחרמות, החליט להחרים בעצמו את בניון, ולבטל הופעה שלו במשכן הנשיאותי. יעל דן הורידה אותו משידור. בפייסבוק הוא שיחת היום, וב"הארץ" הקדישו למילות השיר את כל שער מוסף "גלריה". לא זכור לי מתי הם פרסמו ראיון עם בניון, שפתאום הם נזכרו שהוא קיים. שאלה אחת בכל זאת יש לי: מישהו בכלל שמע את השיר? ראוי לעצור רגע את קמפיין "בואו נשמיץ את בניון" ולעשות סדר.

צילום: ענת לויצילום: ענת לוי

מדובר בעוד שיר שבניון העלה לעמוד הפייסבוק הפרטי שלו. כמו שהוא עושה כמעט מידי יום בשנה שחלפה. שיר שלא מתקרב בזעיר אנפין לאיכויות ההלחנה והכתיבה המפורסמות שלו, אבל זה שיר פייסבוק שהוא בדרך כלל כותב, מלחין ומקליט ביום אחד. זה לא שיר אלבום, לא שיר שנועד לרדיו אלא לציבור אחד בלבד – חברי הפייסבוק של בניון. לפני זה היו גרגמל וחביתוש, פעם הוא גם שר על צ'רלי וחצי וכמובן שלא נשכח את השיר המפורסם על השמאל. בשבילו שירה זו דרך ביטוי. בשבוע בו מדברים על מדינה יהודית ודמוקרטית, צריך לזכור שזו זכות הביטוי שלו. האם הוא מנצל אותה לטובה או לרעה? זה כבר עניין שלו, אבל מעניין שדווקא בשבוע בו שרים וחברי כנסת כמעט הפילו את הממשלה בגלל החשש מפגיעה בדמוקרטיה שלנו, הם יוצאים נגד שיר שמבטא בדיוק את זכותו הדמוקרטית של אזרח בישראל להביע את דעתו.

השיר נכתב בעקבות הטבח הקשה והנורא בבית הכנסת בשכונת "הר נוף" בירושלים. אלו היו מראות קשים שהזכירו לכל יהודי, מראות שחשבנו שחלפו מהעולם, בטח במדינת היהודים. יהודים לובשי טליתות ועטורי תפילין, מגואלים בדם. לו היו עושים באותו יום סקר רחוב ושואלים את אזרחי ישראל מה דעתם על הערבים והאם לדעתם יהיה איתם אי פעם שלום, הרוב היו עונים תשובות הרבה יותר קשות ממילות השיר של בניון. זה לא יפה, לא הומני ולא נאור - אבל זו המציאות במדינה בה יהודים נרצחים פה רק כשהם הולכים ברחוב, חוזרים מהכותל או מתפללים תפילת שחרית. בניון הבהיר מעל כל צל של ספק שהוא נגד אלימות. ועדיין, פתאום הוא מוצא את עצמו אשם בכל תחלואי החברה הישראלית: באלימות, בשנאה, בחוסר קבלת האחר, במצב הביטחוני במדינה, בהסכמי השלום שאינם, אולי אפילו ב"צוק איתן", ובטח שהוא גם אחראי על אוהדי בית"ר והטוקבקיסטים בפייסבוק. בניון, נבהיר, אחראי על אדם אחד בלבד - וזה הוא עצמו. רצוי שכל המסיתים נגדו יבדקו אם הם לא מוציאים עליו את התסכול שלהם על השיח המתלהם ברשת.

"אחמד אוהב ישראל" מדבר בסופו של דבר על הפחד של ישראלים להסתובב ברחובות. זה לא מה שאומרים מידי ערב בחדשות? כנראה, אבל שיש דברים שאסור לזמרים לומר. ואחרי זה עוד מתפלאים למה אמנים פה מפחדים להתבטא פוליטית. מעניין אותי רק למה על מה שאורנה בנאי אמרה, שבעיני רבים אלו היו אמירות לא פחות חמורות, התקשורת עטפה והגנה עליה, ולבניון טורקים את הטלפון בפרצוף וקוראים להחרים. האם יש פה דין אחר לשמאל ולימין? אין צורך לענות.

 

תגיות:עמיר בניון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה