טהרת המשפחה

שמלת כלה תמורת טבילה

מה הייתן עושות, לו הייתן כלות, והיו מבקשים מכם לוותר על שמלת הכלה המהודרת שחלמתן עליה כל החיים, תמורת הזכות לבנות בסכום כסף זה מקווה? סיפור מרגש של מסירות נפש

אא

כמו בכל שאר הערים ברחבי ברית המועצות, גם בצ'רנוביץ’ לא היה פשוט להחזיק את המקווה פתוח. כלומר, העיר עוד נחשבה ברת מזל - היה בה מקווה. אך זו האחרונה הייתה זקוקה לתיקון דחוף, והשלטונות, כידוע, לא היו כתובת להשגת תקציבים לצרכים שכאלה.

הרב צבי הירש רבינוביץ עסק בניסיון למצוא פתרונות לבעיה. קרי: כסף. אף אחד לא היה בעל אמצעים ברוסיה של אז, ומרובל אחד ועוד שניים קשה עד בלתי אפשרי היה לשפץ ולתקן את מבנה המקווה. הרב רבינוביץ’ פנה לכל מי שרק אפשר. גם לר' אברהם שמואל לבנהרץ. רק מה? אברהם שמואל לבנהרץ, כגודל רצונו וחפצו לסייע כך היה גודל עוניו וחוסר יכולתו לעשות זאת. כסף? לא היה לו אפילו כדי לחיות. הרב לבנהרץ הרגיש לא בנוח. הוא לא יכול לעזור, והוא כל כך רוצה.

 לפתע הוא נזכר שאולי, אולי, כן יש לו אפשרות להשיג תרומה נכבדת לעניין החשוב שעל הפרק. “תן לי לבדוק משהו”, ביקש מר’ צבי הירש המסור, “יכול להיות שכן אוכל לעזור, מחר אתן לך תשובה”.

 וזה היה הרעיון שעלה בדעתו; ביתו בלה עמדה לפני נישואיה לחסיד ר’ שמואל גורביץ. כבר זמן רב שהוא חוסך פרוטה ועוד אחת, רובל ועוד שניים, כדי לקנות עבורה שמלת כלולות הולמת. זהו בדיוק סכום הכסף אותו חשב הרב לבנהרץ להעביר לטובת הכלל, אך זכות ההחלטה לא הייתה בידיו. ההחלטה הלא קלה הייתה בידיה של בלה, ביתו הכלה. הוא שאל את פי הנערה, לדעת מה ייעשה בכסף; שמלה או טבילה?

וכמה שפשוט לכתוב או לקרוא, הרבה פחות פשוט לבצע. בלה הצעירה ששמלות עניינו אותה בדיוק כפי שהן מעניינות כל נערה אחרת בגילה, (זאת אומרת;מאד!) החליטה מיד, ללא מחשבה נוספת: “כן”.

כבר למחרת הועבר הכסף לרב רבינוביץ’. וסכנת הסגירה חלפה.

שמלה תמורת טבילה - מעובד מ״אור הבית״- הרב זאב ריטרמן

מח' מתחברות – טהרת המשפחה לפניות, הכוונה וייעוץ: 02-6301516, מייל mit@htv.co.il

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה