הורים וילדים

תתפלל ילדי, תתפלל: איך מרגילים ילדים לתפילה?

האם להביא את הילדים לבית הכנסת? כמה ומתי הם צריכים להתפלל? ואיך אפשר להסביר להם את חשיבות התפילה? מדריך להורים

אא

הוא שלח מבט אלכסוני חרישי, והחזיר את עיניו למחזור. מה קורה לו, לילד שלו? הילד הנפלא, מושא כל התפילות, האהוב והמושקע, שבעבורו נישאות כאן כל התחינות. הוא עומד כאן על כורחו ולבו יוצא אל משחקי החצר. מתי הוא ילמד להתפלל? למה אינו מתרגש כמו יתר חבריו? למה אין נסוכה על פניו רצינות מגודל היום הקדוש?

מחשבות רבות הכו על לבו של משה מכות מצפון נמרצות. מה לא עשיתי למען חינוכו? מה לא עשיתי בשביל לפתוח את לבו? למה הוא נותר כה אטום וקטנוני? למה אין בו התרגשות פנימית ובוגרת?

משה המשיך לשלוח מבטים מאוכזבים אל צביקי ולבלוע בדממה את התסכול. אחרי חצי שעה נוספת פקעו עצביו של הילד, והוא ניגש לאביו בשקט: "אתה מסכים שאצא לשחק בחוץ?"

משה הבליע נשיפה מתוסכלת, שמשום מה התפרשה אצל הילד כהסכמה. צביקי יצא אל הדרור כל עוד נשמתו בו, רץ בהקלה לנשום אויר ולהשתובב עם הילדים שבחוץ.

בשביל זה הוא בא לכאן, בשביל לשחק בחוץ?

משה התקשה להכיל את המחשבה הזאת. הנה יש לו ילד גדול, או טו טו בר מצוה. בעוד שלוש שנים הוא כבר בחור עם כל המשתמע. ועכשיו – יוצאת נפשו למשחקי החצר, בעיצומו של היום הקדוש!

בהפסקה הראשונה הוא קרא לו 'לסדר'. רצה לנזוף בו מעומק לבו הכואב. טוב שצביקי התעכב מעט, ומשה הבחין פתאום ברב פרץ, איש חינוך ידוע. "למה הילד שלי לא יודע להתפלל?" הוא שאל אותו בכאב גדול. "הוא רק רוצה לצאת החוצה, אני מתבייש, אני לא מאמין שזה הילד שלי. כמה אני משקיע בחינוך שלו, כמה אני דואג שיוכל להתפלל אתי. לא הסכמתי שישמור על הנכדים, לא רציתי שיפסיד רגע אחד בתפילה המרוממת. אבל הילד יצא לו החוצה, סתם, כדי לשחק! כבר היה עדיף שישמור על האחיינים שלו!"

הרב פרץ מכיר היטב את משפחתו של משה. גם הוא יודע כי צביקי הוא בן הזקונים, הבן יקיר, לאחר שבע בנות. בביתו של משה כבר חמש בנות נשואות, ושתי הנערות האחרות שלפני צביקי גם הן גדולות כבר בהחלט. צביקי בן הזקונים הנו מושא החלומות. שנים ארוכות ציפה משה לזכות בבן שיעמוד לצדו בתפילה וירווה אותו בנחת דקדושא.

ומי אמר שזה לא קורה?

"הרב משה", מניח הרב פרץ יד רכה על שכמו. "אולי באמת כדאי שצביקי ישמור קצת על האחיינים?"

"למה?" מתפרץ בכאב משה האב. "למה? מה שלא יתפלל כמו כל ילד בוגר? למה לא ינצל את היום הגדול הזה, למה?"

"תיזכר בבקשה בעצמך", מורה לו הרב פרץ. "איפה היית אתה בגיל הזה?"

משה מתקשה להיזכר. "רוב הילדים אינם מסוגלים להתרכז זמן רב בתפילה", אומר לו הרב פרץ. "צביקי אינו יוצא דופן. הציפיות שלך – הן יוצאות דופן".

"אני רוצה שהילד יתפלל. שישחק בזמנים אחרים, למה דווקא בעת התפילה? אני רוצה שהוא ירצה להתפלל, שלא יעשה לי טובה! אני רוצה שיבין שהתפילה היא מתנה וזכות גדולה, שלא יתחנן אלי לצאת כבר לחצר".

"אני מציע לך להגביל את הזמן שבו נמצא צביקי בבית הכנסת", אמר הרב. כן, להגביל. משה הופתע לגמרי. אבל הרב המשיך בשלו: "אפשר לזכות אותו בזכויות נוספות ביום הקדוש. למשל לשמור על האחיינים שלו. הוא ירגיש סיפוק, ואת הזמן שיבלה בבית הכנסת – ידע להעריך כזכות. עדיף שהוא יבקש להצטרף לתפילה, מאשר שיבקש לצאת החוצה.

"חוץ מכל זה – יתכן שגם ריבוי הציפיות גורם לילד ללחץ. הוא בוודאי רוצה לרצות, אך אינו מסוגל".

הדברים הותירו נקודות רבות למחשבה אבהית וחומלת.

משה נזכר בדברי המחנך על אודות המרץ הרב של צביקי. לא קל לו בשיעורים, אז איך יהיה קל לו בתפילה? הילד הזה מתאמץ מאוד בשיעורים, הוא רוצה להיות טוב ורוצה שיהיו מרוצים ממנו, ודאי כואב לו לראות את מבטי האכזבה שלי. אולי מהם הוא בורח?

צביקי הגיע. וטוב שהגיע באיחור קל. אביו, שהספיק לחשוב קצת, כבר ביטל בלבו את כל הנזיפות שכמעט התיך על ראשו. "צביקי שלי הצדיק", הוא אימץ אותו אל זרועותיו. "איך אמרת יפה את תפילת כל נדרי. אני בטוח שהתפילה שלך התקבלה בשמים באהבה. הקדוש ברוך הוא אוהב את המילים הקדושות שיוצאות מן הפה הטהור שלך. המלאכים לוקחים אותן בזהירות ומביאים אותן הישר אל כיסא הכבוד. המילים הקדושות שלך פותחות לכולנו שערי רחמים".

צביקי הנרגש היה המום. הוא שתה בשקיקה את המילים הטובות, והרגיש איך הוא מתחבר בתוך תוכו אל התפילה הקדושה שלו, האהובה והיקרה לפני מלך העולם.

אין זה פלא שלאחר ההפסקה ביקש מאביו להתפלל עוד קצת. ברגע שהחלו מבטיו להתפזר לצדדים, שלח אותו אביו לשמור על האחיינים הקטנים. "עכשיו תיתן לאחיות שלך להתפלל קצת, אחר כך תחזור".

צביקי יצא במרוצה וחזר לאחר שעה. הוא המשיך להתאמץ ולהתפלל מתוך ידיעה שתפילתו יקרה וחשובה. הוא כבר לא חיפש את החצר כבתחילה.

 

שלא יראו אותי

דבורה היא כבר אם לילדים, ובכל זאת יש פינה כאובה בעומק לבה. "סבתא שלי התגוררה בביתנו במשך שש שנים משמעותיות בילדותי. בכל פעם שסבתי הייתה רואה אותי מתפללת, הייתה מנחיתה עלי שיחות מוסר קשות. איך את מתפללת? למה את ממהרת כל כך? זה לא יתכן שגמרת לומר כל מילה ומילה, את בטח דילגת חלקים בתפילה, את כבר ילדה גדולה!" המילים האלו היו מבהילות אותי, ואני הרגשתי כה קטנה ולא שווה. מאז קצת גדלתי, הייתי מקפידה להתפלל באין רואים. הייתי הולכת לחדר צדדי, סוגרת את הדלת, ולא מאפשרת לאף אחד לדעת מתי התחלתי להתפלל, איך התפללתי, ומתי סיימתי. כך הצלחתי להשיב לעצמי את הביטחון. באמת קטנה הייתי, והיום אני חושבת שזה בסדר גמור שלא הבנתי במשמעות התפילה. הנזיפות של סבתא רק גרמו לי להרגיש רחוקה ולא מצליחה. חבל".

ילדים אינם מבינים את משמעות התפילה כמו המבוגרים, וזה בסדר. ילדים אינם מסוגלים לרדת לעומקה של תפילה ולהרגיש את כל עוצמת הסגולה הנפלאה שבה. אפשר לשבר את אוזנם ולהרחיב את לבם על ידי סיפורים ודוגמאות. אפשר לגרום להם לרצות ולהרחיב אופקים של שאיפות עמוקות, אבל אי אפשר לצפות מהם לנהוג כמו מבוגרים.

הורים רבים טועים בציפיותיהם. הם רוצים לראות את הילדים מסוגלים מעבר למה שיש בכוחם ובזה הם יוצרים בעצמם קונפליקט מתסכל.

כדי לזכות את הילדים בתפילה עמוקה, יש להכין את הקרקע, זה לא תמיד בא מאליו בלי שום מאמץ מוקדם. יתכן שילדים אחרים בני גילו של צביקי מסוגלים לעמוד ולהתפלל זמן רב יותר. יתכן גם שהוריהם הכינו אותם לכך.

 

האם הם מוכנים לתפילות ארוכות?

תנו דעתכם הורים יקרים לנהוג בזהירות מופלגת בכל הקדוש והיקר הזה. כאשר אתם מתכננים את סדר היום הקדוש של ילדיכם, חשבו בכנות האם הם מסוגלים לתפילות ארוכות. יש ילדים שיעדיפו לשמור על אחים קטנים מאשר להתפלל באריכות, וזה בסדר גמור. מוטב שיהיו הילדים הקטנים שמורים בבית מאשר שאתם תשדלו אותם לנהוג בהתאם בבית הכנסת. ילדים מגיל חינוך יכולים בהחלט להשתתף בחלק מן התפילות, אבל 'חלק' הנו מושג כה גמיש, שכל הורה צריך לשקול אותו בתבונה ובאחריות לפני שהוא פועל. סיפורו של צביקי המובא לעיל הנו רק דוגמא אחת מיני רבות לתסכול שמוצא את ההורים, בשעה שהם פועלים בניגוד ליכולותיו של ילדם. הורים אמורים להכיר היטב את רמת הילד ואת היכולות שלו, ובטרם הם דורשים ממנו דבר מה עליהם לשקול היטב. לפעמים הילד מבקש ורוצה בגלל הלחץ החברתי של חבריו, וגם אז צריך להיזהר ולא למתוח את החבל יותר מדי. 

לעומת כל הנ"ל, אסור לשכוח שילדים רכים הם כדיו כתובה על נייר חלק. זה הזמן שבו הם מתחברים לנעימת התפילה וחווים חוויה רוחנית אדירה. הם רואים את המתפללים בבית הכנסת, ומראה זה מחדיר בהם יראת שמים טהורה ושאיפה להתפלל באמת. המראה הזה הוא סגולה בדוקה ליראת שמים ולהפנמת משמעותו של היום הקדוש. ולכן, אם הנכם מסוגלים לאפשר לילדכם להתבונן במתפללים, אל תחשבו שיש כאן בהכרח מחדל. עצם ההתבוננות במתפללים היא מצוינת, בתנאי שאינה מפריעה. כל עוד הילד שלכם מבין ובוגר, מתנהג בשקט ומפנים את המראות, הרי שהוא זוכה במסרים חשובים ויקרים שוודאי ישפיעו לטובה על נשמתו הטהורה.

 

עצות שיעזרו לילדים שלכם להרגיש את מהות התפילה בבית הכנסת

הכינו את הילד מראש

על מנת שילדכם יוכל להתפלל כראוי בבית הכנסת, ודאו שהוא יודע כיצד לעשות זאת. התפילה בציבור יש לה כללים והלכות מיוחדים. ילדים שאינם רגילים להצטרף לאביהם בתפילת שבת, לא יכולים לדעת מעצמם את כל הנדרש. מה עונים בקדיש? מתי כורעים? באילו חלקים אסור לדבר? מתי אסור גם לקרוץ? אי אפשר לצפות מילד שיציית למה שאין הוא יודע. חובה על ההורים לוודא שהילדים יודעים כיצד לנהוג בתפילה. יש קהילות שבהן מדלגים על פיוטים מסוימים, והילדים עלולים להתבלבל. כדאי להכין אותם מראש בשעה רגועה. שבו עם המחזור ועם ילדכם היקר והדריכו אותו. זו שעה שלא קל להקדיש אותה בערב חגים? אך זכרו שתרומתה חשובה ויקרה במיוחד, וטעמה יישמר לאורך ימים.

סיפר אברך שבהיותו ילד נתקל פתאום ב'מלכויות' בשחרית של ראש השנה בתפילת 'עלינו לשבח'. הוא היה בטוח שדילג את סיום התפילה, והרגיש מבוכה גדולה. דפדף בחוסר אונים הלוך ושוב ולא ידע את נפשו. לאחר מכן כאשר שאל את אביו והבין כי המילים הקדושות האלו מופיעות בתוך התפילה, הצטער שלא ידע זאת קודם. אנרגיה רבה כל כך הלכה לה לאיבוד. ילדים רוצים לעשות את הטוב ביותר, נעזור להם לדעת כיצד!

 

ספרו על מעלת התפילה

ספרו לילדכם סיפורים על גודל מעלת התפילה. ספרו על יהודים שפעלו ישועות באמצעות התפילה. ספרו על תפילות של גדולי ישראל, וספרו דווקא גם על תפילותיהם של פשוטי העם. ספרו על תפילותיהם של יהודים תמימים שבקושי ידעו קרוא וכתוב. ספרו על החביבות הגדולה שיש בשמים לתפילתו של יהודי. ספרו על תפילות שלא נענו מיד אלא נשמרו לאחר זמן. ספרו על שפע ישועות שמחכה בשמים לתפילות שיורידו אותו לעולם. סיפורים אלו יפתחו את לבו להוקיר את מתנת התפילה ולהבין כי מסתתרת כאן זכייה גדולה מאוד. סיפורים כאלו יגרמו לו להתגייס ולהשתדל לזכות במתנה הזאת.

הוקירו את התפילה שלהם

כאשר אתם משוחחים עם הילד במעלת התפילה, אל נא תשאירו זאת נחלתם של צדיקים וגדולים בלבד. קרבו את הדברים אליהם באמצעות הוקרת התפילה שלהם. העריכו את פרקי התהילים שהם אמרו, את מילות התפילה שהם זכו להגות. הכבירו ביקרתה של תפילה קטנה הנאמרת בפיו של יהודי פשוט ותראו כי דווקא מילים אלו מצמיחות בו את האמון שגם הוא יכול. תנו לו לחוש בעומק לבו הכמה כי כל זה קשור גם אליו, כי בכל זה יכול גם הוא לזכות שלל רב. "התפילה שלך חשובה בשמים", אמרו לו. "המילים שלך פותחות לנו שערים", תגידו לו. "התפילה שלך היא תפילת תינוקות של בית רבן, והיא עוקפת את כל המחסומים".

שתפו ברגשות שלכם

אם אתם מתהלכים בהתרגשות בבית, חושבים על מעלת היום ועל דרכים נכונות לנצלו, שתפו את הילדים שלכם. אמרו בפה את מה שאתם חושבים. ספרו מה אתם מרגישים. טכסו יחד אתם רעיונות לניצול הזמן היקר הזה והביעו את החיל, הרעדה וההתרגשות. כל מה שסיפר הרב בתלמוד תורה, כל מה שאמרו מגידי השיעורים בישיבה, וכל המורות והגננות גם יחד, כל אלו לא ישוו לאמירה אמיתית ומשתפת של ההורים. אם תשכילו לשתף את הילדים, הם יוכלו להבין בראותם את התרגשותכם. הם יבינו למה אתם כה נרגשים בתפילה, למה אתם בוכים. 

תכננו מה לבקש

עוררו את הילדים לתכנן מה לבקש ביום הקדוש. מה הכי חשוב לכם לבקש? דרבנו אותם  לרשום בדף את הבקשות העיקריות שהם רוצים לכלול בתפילתם. שאלו אותם: מה הבקשה הכי חשובה? באיזה תחום אתם רוצים להרבות בתפילה יותר מכל התחומים? על מי אתם רוצים לבקש רחמים? החשיבה המוקדמת תסייע להם להתרכז וברגעים של תפילה טובה הם ידעו מה לומר. הדגישו להם שלפני ריבון העולמים אפשר לבקש הכול ואין הגבלה למספר בקשות, ובכל זאת רשימה מוקדמת תעזור להם לסדר את המחשבות.

הגבילו את זמן שהותם בבית הכנסת

היזכרו בעצמכם, איך הייתם ילדים קטנים וצעירים והתקשיתם להתרכז בתפילה. גם אם לכם זה לא קרה, קחו נא בחשבון את היכולות של הילד שלכם. את הקשב והריכוז שלו, ואת מסוגלותו. אין זה אומר חלילה שהוא לא ידע להתפלל לכשיגדל. אל נא תערכו לו חשבונות עתיד לחוצים. אם הוא כעת ילד, מן הסתם עתידות להתפתח בתוכו עוד ועוד יכולות. תנו לו להיות אתכם בעת התפילה לקטעים נבחרים ומובנים שהוא למד אודותם. אם יש לו משהו מועיל לעשות – אפשרו לו לחוש רצוי וחשוב. אמירת תהילים, שמירה על אחים או אחיינים וגם עזרה אחרת – ייחשבו למצוות יקרות וחשובות גם ובעיקר ביום הקדוש.

הסבירו את מילות התפילה

מצאו פסק זמן והסבירו לילד את משמעות מילותיה של תפילה מסוימת. יש תפילות שילדים יכולים להבינן בקלות, ועצם ההבנה פותחת להם את האפשרות להתחבר. ספרו את הסיפור שמאחורי תפילת 'ונתנה תוקף', הסבירו את גודל מעלת אמירת קדיש, הכבירו בזכות הנוראה של אמירת י"ג מידות של רחמים. הידיעה הזאת תיתן לילד שלכם כרטיס כניסה להיכלות המרוממים של התפילה. 

תגיות:הורים וילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה