הורים וילדים

השבת של נוביק ללא הפסקה

את הקניות לשבת הם עורכים בבני ברק, ולאחר מכן חוזרים לעיר ללא הפסקה. האוכל בסגנון פרסי, ונרות שבת? שבעה – כנגד ימות השבוע. כך נראית השבת של משפחת נוביק מתל אביב

אא

דמויות: רקפת, שי ואלעזר.

גיאוגרפיה: תל אביב.

הכנות לשבת: קניות, ניקיון, בישולים, גיהוצים וכביסות.

ניקיונות: רקפת מנקה לבדה, לא מפרגנת לעצמה עוזרת. "האמת שאני לא אוהבת שמישהי נכנסת אליי הביתה", היא אומרת. הניקיון יכלול סדר, הסרת אבק, כל החדרים יעברו ניקוי יסודי. שעתיים והבית נקי. אם תעשה תריסים ייקח לה שלוש שעות. אלופה.

קניות: ביום רביעי רקפת תקנה ירקות ופירות אצל הירקן מתחת לבית. גזר, כרוב קצוץ, חמוציות וכוסברה יהיו ברשימה. במכולת, שגם היא מתחת לבית, תקנה קמח וביצים להכנת חלות וחומרים להכנת עוגה. פעם בשבועיים ילך שי ויקנה בצרכניית גור חומרים יבשים ודגים - סלמון בדרך כלל. בשר יזמינו בקנייה מרוכזת מבני ברק.

בישולים: ביום רביעי תתחיל רקפת להכין את הסלטים. מחזיקים מעמד? "כן, בטח. התחלתי לעשות סלטים פשוטים". כרוב וגזר עם חמוציות ברוטב חמצמץ, פלפל עם גמבה בתנור ועוד. ביום חמישי בערב תכין רקפת את הדג והבשר. את החמין והתוספות תעמיד בבוקר.

ומה עושה שי? מנקה שירותים ואמבטיה, עורך שולחן ומכין את נרות השבת. לבשל? לפעמים מכין קוגל.

הקוגל של שי: "קוגל אטריות לא מתוק. מאוד טעים. מתכון ממישהו מהקהילה. שי קורא לו 'קוגל תל אביבי'. הוא מכין ממנו כמויות ומחלק לכל השכנים".

חלות: רקפת משתדלת מאוד לאפות חלות "וברוך השם יוצאות לי טוב. בתחילה היה יוצא לי ממש גרוע, כמו אבנים, ובעלי היה צוחק ואומר שאפשר לזרוק אותן על שונאי ישראל". נעלבת? "קצת, אבל הפגיעה דרבנה אותי עד שאצליח. אז יום אחד קראתי לשכנה שלי שהיא אלופה בחלות, והיא העבירה לי סדנה קצרה של חלות בבית. חברה אחרת הסבירה לי שכל הסוד הוא ללוש. מאז החלות יוצאות בטעם גן עדן, ובעלי כבר לא רוצה לקנות במכולת".

יום שישי: רקפת קמה ברבע לשבע. מכינה את אלעזר ושולחת אותו לגן עם שי. אחר כך מתפללת ואוכלת ארוחת בוקר. יש זמן? "אני מפנה זמן. אני חושבת שזו הארוחה הכי חשובה. שי בינתיים הולך לכולל ללמוד. אחרי ארוחת הבוקר, אני נכנסת למרוץ". הכנת החמין, ארגון הבית שהספיק להתבלגן מיום חמישי. היא גם תגהץ לפעמים. כשיחזור שי מהכולל, יפרוש מפה על השולחן וישים עליה מפת ניילון. שי גם עושה השלמות קנייה של דברים נחוצים.

עוגת הבית: "אני אופה בזמן האחרון עוגה ממש טובה. זו עוגת תפוחים וגזר שמאוד קלה להכנה. אני מכינה אותה מקמח שיפון, אז היא גם בריאה".

פרחים: לפעמים תקנה רקפת. אוהבת? "מאוד".

תפריט בסיסי: ערב - סלטים בין 5 ל-10. עגבניות עם בצל וכוסברה, גזר מרוקאי, בורגול עם כוסברה ועגבניות שרי, טחינה, חצילים מטוגנים ועוד. דג בתנור, סלמון בטריאקי (ראו מתכון). מרק לא תמיד, וכל פעם מרק שונה. למנה עיקרית תגיש מגוון - פעם שווארמה, פעם קבב עם אורז ויש גם מטעמים מהמטבח הפרסי.

אוכל פרסי: אמה של רקפת ממוצא פרסי "ואני לוקחת ממנה הרבה מתכונים. אוכל טעים מאוד, שמתאפיין בהרבה ירק. דורש הכנה, אבל שווה. למשל גונדי - מרק עם כופתאות עוף וחומוס".

המשך תפריט: לקינוח יגישו בקיץ גלידה, בחורף עוגה, אבל רק בתנאי שיש אורחים, "כי אנחנו כבר די מלאים בשלב זה". בוקר - סלטים, דגים מה שנשאר או דגים מעושנים, וחמין. את החמין תכין רקפת עם בטטה ולא עם תפוחי אדמה, "כי תפוחי אדמה לא כל כך טובים לי. הייתה תקופה שעשיתי ג'חנון בסיר מיוחד במקום חמין, אבל חזרנו אליו מהר".

שולחן עורך: רקפת עורכת את השולחן לפעמים בצהרים, לפעמים לפני שבעלה מגיע מבית הכנסת. תערוך בסט פורצלן חגיגי, בצבע לבן מעוטר בפרחים ורודים. "אם אני מספיקה לפני שבת מקפלת מפיות בצורה מעניינת, ואם לא הספקתי אז אני מניחה את המפית מתחת לסכום".

אורחים: "לפעמים אנחנו מוזמנים, לפעמים אנחנו מזמינים ולפעמים אנחנו לבד. מגיעים אלינו גם הרבה פעמים אורחים בהפתעה. מה אני עושה? שמה צלחת, סכין ומזלג. תמיד יש אוכל לכולם".

נרות שבת: מדליקה שבע נרות בשמן זית. שבע כנגד שבעת ימי השבוע.

שולחן שבת: אחרי הקידוש אוכלים מנה ראשונה, ואז שרים זמירות שבת. אחרי הדגים יגיד שי דבר תורה. אחר כך תוגש המנה העיקרית, ולאחריה מדברים קצת. מהשולחן תוריד רקפת. "אני מביטה בשי במבט של 'תוריד גם', ואז הוא גם מוריד".

סדר שבת: שי הולך לתפילה ורקפת ואלעזר נשארים בבית. קוראים סיפורים, עוברים על התיקייה מהגן. אחרי הסעודה יפרשו לישון. אם יהיו יותר רעננים, שי יישב ללמוד ורקפת תקרא. בשבת בבוקר ילך שי לבית הכנסת ורקפת תתפנק ותקום קצת מאוחר. גם אלעזר. הם יקראו סיפורים ויחכו לשי. לפעמים ירדו לגינה ליד בית הכנסת, ואז אלעזר יעלה לקידוש. אחרי סעודת שבת ינוחו ויקומו לסעודה שלישית: שי בבית הכנסת ורקפת עם אלעזר בבית או שתרד לשכנה.

שבת בשבילי: שלווה, מנוחה, מעין עולם הבא.

שבת מיוחדת: "הוזמנו למשפחה מהקהילה שלנו שגרים קצת רחוק. בתחילה מעט חששנו בגלל המרחק אבל בסוף הלכנו אליה והיה ממש מיוחד. יש להם סלון קטן, והיינו שתי משפחות חוץ מהמשפחה המארחת. ישבנו כולנו ביחד, עם הרגשה מחממת לב. הדבר היפה ביותר היה בסוף הסעודה, כשבעל הבית ערך חידון לילדים עם פרסים. חזרנו הביתה כשכבר הגיע זמן מנחה, והיינו גמורים מעייפות. אבל היה שווה".

 

סלמון בטריאקי

מצרכים:

פילה סלמון בגודל בינוני

כוס רוטב טריאקי

בצל קצוץ

גמבה חתוכה לרצועות

פלפל ירוק חתוך לרצועות

מעט שומשום

אופן ההכנה:

1. בתבנית מוארכת השרי את נתחי הדג כרבע שעה ב-3/4 כוס רוטב טריאקי.

2. הניחי מעל את הירקות ופזרי מעט שומשום ואת יתרת הרוטב.

3. הכניסי לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות. אפי רבע שעה-עשרים דקות עד שהדג כמעט מוכן.

4. סוף הבישול מתבצע על הפלטה.

תגיות:שבת משפחתית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה