חדשות יהדות

"זה היום הכי עצוב בחיים שלי" – ראיון עם יורם כהן, אבא של מורל

הוא דמיין שבתו תינשא כדת משה וישראל, אך הערב יסתגר בביתו כשבתו, מורל, תינשא לבחור מוסלמי – מוחמד מנסור. בראיון קורע לב הוא קורא להורים: "שמרו על הבנות שלכם"

אא

זה אמור להיות היום המאושר בחייו של כל אבא - ללוות את בתו כשהיא נכנסת תחת חופה וקידושין, ונישאת לבחיר ליבה כדת משה וישראל. אבל עבור יורם כהן, הערב הזה - בו בתו הבכורה נישאת לעיני כל לערבי מוסלמי - הוא לא רק היום העצוב בחייו, אלא גם הסיוט של כל אב יהודי.

כהן, 45, אביה של מורל, צעירה יהודייה בתחילת שנות ה- 20 לחייה, אינו מתכוון להגיע לחתונה שצפויה להתקיים תחת חשש של הפגנה באולם שמחות בראשון לציון. "נלחמתי את המלחמה שלי לעצור את החתונה", הוא אומר בכאב, "התפללתי הבוקר כדי שהחתונה לא תתקיים. אני יודע שהכול בידי שמיים".

חתונתם המתוקשרת של מחמוד מנסור (26) ומורל, שניהם תושבי יפו, יצרה בימים האחרונים סערה תקשורתית רבה, ועוררה תגובות ומחאות. דבר קיומה נודע עת שפורסמה ברשת החברתית, פייסבוק, ההזמנה לחתונה. זאת גם הייתה הדרך בה כהן גילה שבתו עומדת להינשא למחמוד. "אחרי שהעלו את ההזמנה לפייסבוק, מורל התקשרה אליי - לאחר שנה שלא דיברנו, והודיעה לי: 'אבא, אני מתחתנת עם ערבי'. זה היה כמו סכין בלב. זה הכי מעציב אותי וקשה לי".

לדברי כהן, בתו הבכורה שנולדה לפני 23 שנים וגדלה ביפו, הייתה ילדה טובה ורגילה. "אולי היא הייתה תמימה", הוא אומר. "היא ילדה טובה, זה לא מגיע לה".

כיצד נודע לך על הקשר בין בתך מורל, למחמוד מנסור?

"הקשר ביניהם נמשך בין שלוש לחמש שנים, אבל לי נודע שהיא יוצאת עם בחור ערבי רק אחרי השנה הראשונה. מאז במשך שנה שלמה ניסיתי לשכנע אותה לעזוב אותו. אמרתי לה: 'לא חסר לך כלום. את ילדה יפה', התחננתי אליה, אבל היא לא קיבלה את הדברים. בתגובה היא אמרה שהוא אדם טוב שמגיע ממשפחה טובה. לא הפריע לה שהוא ערבי".

אתה מכיר את מחמוד?

"אני מכיר אותו. דוד שלו חבר ותיק שלי, והוא אמר לי בעצמו: 'יורם, אם זה היה להיפך, אם הבת שלי הייתה רוצה להתחתן עם יהודי, גם אני הייתי מתנגד לנישואין האלה'. הוא מבין אותי ומחזיק באותה הדעה. אני מוכן שהוא יתחתן איתה, אם הוא יתגייר ויהיה יהודי. לצערי יש שמועות שהבת שלי התאסלמה, ואלה שמועות שלא מגיעות מאדם אחד אלא מכמה אנשים".

צעירות יהודיות שנישאו לערבים והצליחו להימלט מהם, העידו כי זמן קצר אחרי החתונה היחס "החם" שהופגן כלפיהן בתקופת החיזור, הפך לאלים ובוטה. כהן חושש לגורלה של בתו, שעשוי אף הוא להיות דומה. "זאת הבת שלי, ואומנם היא בחרה את זה, אבל אני חושש לגורלה, ולא יודע מה יהיה הלאה", הוא אומר בדאגה. "בהתחלה כולם יפי נפש וטובים, עד שמתחיל הבלגן. יש אלוקים בשמיים, והוא מסדר את הכול. אני מאמין בו, ובעזרת ה' אני מקווה שהחתונה לא תתקיים".

גם משפחתו הדתייה של כהן, כך הוא משתף, מתנגדת באופן נחרץ לחתונה: "אני רוצה להגיד לכולם, שההתנגדות שלי לא נובעת מגזענות. יש לי חברים ערבים, הייתי בחתונות שלהם, ובבית שלהם מקבלים אותי כמו מלך. אותם חברים מחזקים אותי - יש פה עניין של דת. כשהמשפחה הדתית שלי מצד אימא, שמעו על החתונה, קיבלתי מהם עשרות טלפונים בהם ביקשו שאעצור את העניין. ברגע שהיא מתחתנת איתו ותביא ממנו ילדים - אני לא יודע אם הם יידעו שהם יהודים".

כיצד אתה מרגיש היום, ערב החתונה?

"זה היום הכי עצוב בחיים שלי. רציתי שהבת שלי תתחתן כדת משה וישראל, שתהיה חתונה נורמלית, שבה החתן ישבור את הכוס, ואחר כך תהיה שבת חתן. זה יום עצוב בשבילי ואני לא מאחל דבר כזה לשום אבא בישראל".

מה תעשה היום בערב?

"כל בוקר אני מניח תפילין, אז גם הבוקר התפללתי וביקשתי שהחתונה לא תתקיים. אם היא בכל זאת תתקיים, אין לי מה לעשות בעניין. הכול בידי שמיים. אני אמשיך עם חיי קדימה, אבל לצערי כנראה שהפסדתי את הבת שלי. חס וחלילה שאלך לחתונה - למרות שאתמול ניסו לשכנע אותי להיפגש עם החתן והמשפחה שלו. ניסיתי למנוע משתי הבנות הנוספות שלי ללכת לחתונה, אבל הקטנה אמרה לי שזאת אחותה והיא תלך לכבד אותה. ביקשתי שלפחות יישבו ולא ירקדו איתם".

ליורם כהן יש מסר להורים אחרים: "תשמרו טוב על הילדות שלכם. אני במלחמה עד היום על הבת האמצעית שלי, שאותה הצלחתי להוציא מהמעגל הזה. היה לה חבר ערבי, ואחרי שהם עברו יחד תאונת דרכים והיא נפצעה, היא שכבה זרוקה ואף אחד לא בא לבקר אותה. אני טיפלתי בה ושיקמתי אותה, ועד היום יש לי מלחמות כדי למנוע ממנה לצאת עם ערבי. גם על הבת הקטנה שלי אני שומר, וב"ה מתכוון להעביר אותה לגור איתי. לכל בנות ישראל אני אומר: 'תשמרו על עצמכן, לא חסרים חתנים יהודים'". 

יש לכם דף פייסבוק, ואתם מעוניינים לקבל סיפורים נוספים? הצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו

לצפייה בשיעורו של הרב זמיר כהן, "יהודי וגויה - לאן?":

 

תגיות:התבוללותנישואי תערובת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה