תשעה באב

עשרה דברים שלא ידעתם על תשעה באב

מה הקשר בין תשעה באב לשואה, מי בכלל קבע את זה כיום תענית ולמה דווקא היום הזה עתיד להפוך מיום של אבל ליום של שמחה? כל מה שרציתם לדעת על תשעה באב ולא היה לכם את מי לשאול

(צילום: רפי לצטר / פלאש 90)(צילום: רפי לצטר / פלאש 90)
אא

1. תשעה באב הוא יום תענית מדרבנן. מקור התענית בדברי הנביאים, והיא נקבעה במשנה לציון חורבן בתי המקדש - חורבן בית ראשון בשנת 586 לפנה"ס בידי צבאו של נבוכדנצר מלך בבל, וחורבן בית שני בשנת 70 לספירת הנוצרים, בידי טיטוס והרומאים.

2. התענית חלה ביום ט' באב, למשך יממה שלמה, והיא מהווה את שיא האבלות של תקופת ימי בין המצרים. התענית היא החמורה מבין ארבע התעניות על חורבן בית המקדש.

3. קיימים חמישה איסורים בתשעה באב: אכילה ושתייה, נעילת הסנדל (נעלי עור), סיכה (מריחת שמן על הגוף), רחיצה ויחסי קרבה בין בני הזוג.

4. דברים נוספים נאסרו בתשעה באב מחמת האבלות, וביניהם: איסור לימוד תורה, עשיית מלאכה, שאילת שלום, ישיבה על כיסא (עד חצות היום) ועוד.

5. למעשה אירעו כמה וכמה אירועים קשים לעם ישראל ביום תשעה באב במהלך ההיסטוריה, שהשפעתם היא לדורות.

6. במסכת תענית מובא, כי אירעו חמישה אירועים חמורים ביום זה: א. נגזר על דור המדבר כי לא יכנסו לארץ ישראל בגלל חטא המרגלים; ב. חורבן בית המקדש הראשון; ג. חורבן בית המקדש השני; ד. כיבוש העיר ביתר בידי הרומאים - אירוע שסימל את כישלונו של מרד בר כוכבא; ה. חרישת ירושלים בידי הרומאים.

7. גירוש יהודי אנגליה – גם הוא התרחש ביום ט' באב בשנת ה'נ (18 ביולי 1290 למניינם). כאשר הורה אדוארד הראשון מלך אנגליה לגרש את כל היהודים מארצו עד היום הראשון בחודש נובמבר 1290, וכי אלה שיישארו בה אחרי תאריך זה יוצאו להורג.

8. ביום תשעה באב גם בוצע גירוש ספרד בשנת 1492 (למניינם), שלושת החודשים שניתנו ליהודים לעזוב את ספרד הסתיימו בליל ח' באב ה'רנ"ב. על אף שהארכה הסתיימה יומיים לפני תשעה באב, נחרת אירוע זה בזיכרון הקולקטיבי היהודי כחלק מהאסונות שחלו ביום התשעה באב.

9. בתשעה באב שנת תש"ב, החל גירוש המוני גדול מגטו ורשה אל מחנה ההשמדה אושוויץ.

10. לפי המסורת, לאחר ביאת המשיח ובניית בית המקדש השלישי, תשעה באב, כשאר הצומות על החורבן, יהפוך ליום של חג ושמחה‏. בתלמוד הירושלמי מובא כי מלך המשיח עתיד להיוולד בתשעה באב.

תגיות:חורבןתשעה באבאבל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה