חלומות

מטרת החלומות

מהי מטרת החלומות? מדוע מגלים לבני אדם גילויים מהשמיים?

  • כ"ו שבט התשע"ד
אא

הסיבה המוזכרת בדברי הנביא היא, כדי לכוון אותם לדרך נכונה ולהצילם: בחלום חזיון לילה בנפול תרדמה על אנשים בתנומות עלי משכב. אז יגלה אוזן אנשים ובמוסרם יחתום להסיר אדם מעשה וגוה מגבר יכסה.

יחשך נפשו מני שחת וחיתו מעבר בשלח בספרות התורנית נזכרים סיבות רבות להופעתם של חלומות, וכולם כדי לסייע לאדם באופנים שונים: רבינו משה מקוצי זצ"ל מספר, שהלך לספרד להוכיח את בני ישראל כדי שיחזרו בתשובה ויתחזקו במצוות תפילין, מזוזה וציצית.

הקב"ה שלח את עזרתו לרבנו משה, אימצו וחזק את ידיו, ושלח חלומות שעוררום בתשובה וחיזקו את דבריו. רבנו משה מתאר זאת בלשונו הקדושה כך: ואימץ הקב"ה זרועותי, בחלומות היהודים ובחלומות הגויים ובחזיונות הכוכבים ויט עלי חסדו ותרגז הארץ ותהי לחרדת אלוקים, ועשו תשובות גדולות וקיבלו אלפים ורבבות מצותתפילין מזוזות וציצית. כפי שמפורש בדברי הפסוק יחסוך נפשו מני שחת תפקידם של חלומות רבים הוא להציל חיים.

כפי שהוזכר בגמרא שאביו של רבא בא אליו בחלום ואמר לו שיש עליו הקפדה בשמיים ולכן שיעבור לישון במקום אחר. רבא עשה כן ובבוקר גילה שמיטתו מנוקבת מסכינים של מזיקים שבאו להכותו. לעיתים, אין האדם זכאי שיבוא חלום לשם הצלתו, אך משום שהקב"ה מרחם על הבהמות הוא מגלה לאדם בחלום להישמר מפני רעה העומדת לפקוד את האדם והבהמה.

בתורה מובאת דוגמא לכך בחלומו של פרעה, בו צפה את הרעב העומד לפקוד את ארץ מצרים. החלום הגיע במשל על בהמות העומדות על היאור כדי לרמז לפרעה, שהסיבה שהתגלה החלום היא לא כדי להציל את האדם, משום שבאותה תקופה אנשי מצרים היו חוטאים ומושחתים, אלא בזכות הבהמות שהן לא חטאו, בזכותם ניצלו גם בני האדם. יש והחלומות באים כדי להציל את האדם מאיסור.

רבנו אליעזר בר נתן, הלא הוא הראבן, מספר שהוא התיר לחתנו להשתמש ביין שהיה בו חשש יין נסך, ופסק שאין בזה חשש. בלילה בא אליו רבו בחלום והקריא לו את הפסוק השתים במזרקי יין וראשית שמנים ימשחו ולא נחלו על שבר יוסף מתוך פסוק זה הבין הראבן שהיין אסור בשתייה והוא צם על כך יומיים.

לעיתים החלומות באים כדי לגלות את ההלכה הנכונה. רבנו אפרים מרנשבורג מגדולי הראשונים התיר לאכילה דג בשם בורביטא. שאודותיו היה ויכוח בין הפוסקים האם הוא מהדגים הטמאים או הכשרים. בלילה ראה בחלום שהביאו לו קערה מלאה שרצים וכבדו אותו לאכול ממנה.

רבנו אפרים כעס על המביא, אולם הלה אמר לו: מדוע אתה כועס הלא אתה הוא המתיר, רבנו אפרים כעס על בעל החלום שאומר לו כך, ותוך כדי זה התעורר משנתו ונזכר שהתיר את הבורביטא באותו יום. מיד קם רבנו אפרים ממיטתו ושבר את כל הקדרות והקערות שאכלו בהם את אותו דג. הגמרא אומרת שלעיתים מזדמן שדווקא אנשים רשעים רואים בשנתם חלומות טובים שמשמחים את נפשם.

הגורם לכך הוא מצווה או מעשה טוב שעשו. ההנאה והשלווה שישרו עליהם בעקבות החלום מהווים במקרה זה תשלום שכר על אותו מעשה טוב שהם עשו כדי שיקבלו שכרם בעולם הזה ולא יהיה להם חלק לעולם הבא. הגמרא מספרת שמספר פעמים באו לאדם בחלום וגילו לו היכן החביא אביו את כספו. הוא אכן הלך ומצא את הכסף במקום שאמרו לו.

באחד המעשים המוזכרים בגמרא, היה הדבר ברמז ובראשי תיבות והתנא הפותר את החלום פיענח את מקום המחבוא. רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל, היה בבחרותו עני מרוד ועסק בתורה במסירות נפש.

לילה אחד חלם את המספר העומד לזכות בהגרלה של אותו שבוע. הוא סיפר זאת לחברו ואמר לו שהחליט למרות זאת לא לקנות את הכרטיס מפני שהוא חושש שמא העשירות תפריע לו ללמוד. הוא ראה את החלום כניסיון האם יעדיף להתעשר על חשבון לימוד התורה העתידי שלו. למחרת הלכו שני החברים אל הסוחר המוכר את הכרטיסים, ומצאו שאכן המספר אותו אמר רבי יוסף חיים עלה בגורל.

בדברי חכמינו, מוזכר שישנם חלומות שאינם אמיתיים ממש, אולם הם נשלחו כדי להרגיע את האדם וליישב את דעתו, לבל יטרד בייסורי נפש ובכאב לב. יש ותפקידו של החלום גורם לתהליך מסוים שבסופו של דבר ישפיע על חיי החולם, או על חיי אחרים. כגון שאדם רואה בחלומו מצב מסוים, וכאשר אכן מתרחש לפניו אותו תהליך הוא יודע על פי החלום כיצד להגיב.

לעיתים החלום מוביל את האדם לנהוג בצורה מסוימת אשר התוצאות הנובעות מכך יגלגלו תגובה מתמשכת אשר תשפיע על מציאות העולם, כפי רצון הבורא יתברך. על פי רוב מיועד המסר שהגיע בחלום אל החולם, משמיים נתנו לו חלום כדי שיחזור בתשובה, או ידע כיצד להתנהג במצב מסוים וכדומה.

אולם לפעמים, החלום מיועד לחברו של החולם, והסיבה שגילו לו היא משום שאין חפצים משמיים לגלות לחברו בחלום סודות בגלל סיבה כלשהי, כגון שהוא מנודה לשמיים. זהו רמז לחולם שהוא יכול לסייע לאדם אודותיו הוא חלם. לכן במצב שחלם על חברו חלום רע, כתבו הקדמונים שראוי שיצום ויתפלל על חברו.

וגם יאמר לחברו שחלם עליו חלום רע כדי שהוא יחזור בתשובה ויתפלל על עצמו. הפוסקים מביאים סיבה נוספת מדוע ראוי לצום על חלום רע שראה על חברו, משום שלעיתים החלום נראה כלפי חברו, אולם הכוונה האמיתית היא עליו ולכן ראוי להתענות ולשוב בתשובה גם על חלום שרואה על אחרים.

ישנם חלומות שחולם אודות הזולת, והסיבה שהחלום לא הגיע לאדם שבו הוא עוסק היא, כדי לתת חוזק מיוחד ויציבות לחלום. משום, שכאשר אדם חולם על זולתו החלום בעל תוקף ומשמעות יותר מחלום רגיל.

כפי שאמרו חכמינו שאחד מהסימנים של חלום אמיתי העומד להתקיים הוא חלום שחלם על חברו. לעיתים, המסר של החלום מופנה דווקא אל פותר החלומות. דוגמא לכך הם חלומות פרעה, שר האופים ושר המשקים, שחלק גדול מתפקידם היה כדי שבסופו של התהליך ישתחרר יוסף הצדיק מן הכלא יהפוך למשנה למלך. 

תגיות:חלומותרוחניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה