מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להשתמש במקלף בחג? מה מקור המנהג לשים מיין הבדלה בכיסים? והאם צריך מניין לשבע ברכות?

מקבץ שו"ת 91 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ב חשון התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אומרים שהאבות הקדושים שמרו על כל התורה כולה אף על פי שהיא עדיין לא ניתנה בזמנם.
אם כך, איך יתכן שאברהם הגיש לאורחיו בשר בקר עם חמאה?
גם אם הוא לא אכל מזה, הרי אין זה ראוי שאדם שומר כשרות יגיש לאורחיו מאכל שאינו כשר!

יפה שאלת. וכבר עמדו בזה המפרשים, ונתנו כמה תירוצים, ומהם:

א. שבאמת אברהם אבינו הגיש לפניהם קודם חמאה וחלב, ורק אחרי שסיימו לאכול את החלב הגיש לפניהם את בן הבקר אשר עשה, ובזה הרי אין שום איסור (רבינו יוסף בכור שור על התורה בראשית פרק י"ח פסוק ח'. וכ"כ המלבי"ם שם).

ב. שאברהם אבינו עשה את בן הבקר על ידי ספר יצירה, וכמו שכתוב ובן הבקר אשר "עשה", ובשר כזה אין לו דין בשר, ומותר לאוכלו עם חלב (המלבי"ם שם. וע"ע במשך חכמה שם).

* * *

2. יש לי סיר שיוצר בחו"ל. הגעלתי וטבלתי אותו, ולאחר מכן גיליתי סלוטייפ על הידית. האם אני צריך לטבול שוב?

היות שדרך העולם להקפיד להוריד את הסלוטייפ מהכלי, ודאי שזה נחשב חציצה, ויש להטביל את הכלי בשנית. וגם אם הידית של הכלי עשויה מחומר שלא חייב בטבילה – עדיין זה חוצץ, וכמו שכתב הדרכי תשובה (סימן ק"כ ס"ק צ"ו) בשם הדעת קדושים. וראה עוד: https://www.hidabroot.org/question/232728

* * *

3. בתי מגיעה בקרוב לגיל 3. מתי אני צריכה להתחיל להלבישה בצניעות?

החיוב לחנך ילדה קטנה לכל דיני צניעות המלבושים הוא מגיל שש. ואם את יכולה להחמיר בזה כבר מגיל שלוש – תבוא עלייך ברכת טוב.

מקורות: יעוין בספר מורה הנער (עמוד ת"ו).

* * *

4. כשעושים ברית, האם אפשר לעשות אותה במקום קטן, בלי אנשים?

אין חיוב שינכח קהל רב בברית. אולם אם הדבר אפשרי, יש להשתדל שיהיו עשרה אנשים בברית, כמו שכתב השלחן ערוך יורה דעה (סימן רס"ה סעיף ו').

* * *

5. האם מותר להשתמש במקלף ביום טוב?

מותר להשתמש במקלף ביום טוב.

מקורות: שו"ת באר משה חלק ח' (סימן ר"ג) וספר אור לציון חלק ג' (עמוד רג ד"ה ומותר) ושמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' (פרק ד' סעיף י"א). וע"ע בספר אשרי האיש חלק ג' (פרק ג' סעיף מ"ב).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

6. ברצוני לשאול אם יש עניין לגבי לקיחת היין אחרי ההבדלה ומריחתו בעורף ובכיסים.
האם יש למנהג זה מקורות, או שזהו סתם מנהג בעלמא?

אכן כך הביא רבי שם טוב גאגין זצ"ל בספר כתר שם טוב חלק א' (עמודים תפ"ב-תפ"ג) שיש נוהגים לשים שאריות מיין ההבדלה על עצם הלוז (שנמצאת בעורף), ואומרים שנתינת היין שם היא סגולה להחזיק עצם זה שלא יתרקב ויזכה לקום בתחיית המתים. וכן יש נוהגים לשים משאריות יין ההבדלה בתוך כיסי בגדיהם, ואומרים שהוא סגולה להצלחה וברכה שימלאו כיסיהם כסף וזהב, יעוין שם.

* * *

7. האם דרוש מניין לשבע ברכות?

כדי לברך שבע ברכות צריך שיהיו עשרה אנשים מעל גיל בר מצווה, והחתן עצמו מצטרף למניין. אמנם ברכת "אשר ברא" ניתן לברך אפילו אם יש רק שלושה אנשים מעל גיל בר מצווה.

מקורות: ראה שלחן ערוך אבן העזר (סימן ס"ב סעיף ד'), שאין מברכין ברכת חתנים אלא בעשרה גדולים וחתן מן המניין. אבל כשאין אומרים אחר ברכת המזון אלא ברכת אשר ברא, אין צריך עשרה. וכתב הרמ"א :ומכל מקום שלשה בעינן. ואף על פי שהט"ז (סק"ב) כתב בשם המהר"ל מפראג שהכריע דגם אשר ברא בעיה עשרה, מכל מקום הסכמת רוב האחרונים דסגי בשלושה, וכמו שכתבו החלקת מחוקק (סק"ה) ובחכמת אדם (כלל קכ"ט סק"ו) ובערוך השלחן (סעיף י"ז). וכתב בשו"ת יביע אומר חלק ג' (חלק אבן העזר סימן י"א אות ט') שכן פשט המנהג. ועיין שם עוד שלעניין מעשה יש להצריך שלשה גדולים לברכת אשר ברא ואין קטן מצטרף, ע"ש.

* * *

8. הבנתי שגוי שעושה איסור בשבת לצורכו – מותר ליהנות ממנו, כגון לקרוא ספר בגלל אור שהדליק בשביל עצמו. השאלה שלי היא האם מותר לעלות למעלית, בעוד אני בחורה חרדית שהולכת לפי הבית יוסף ומשתדלת מאד, יחד עם גויה שצריכה קומה שבדיוק אני גם צריכה אותה... האם מותר לי? כמובן בלי להגיד לה שתלחץ על הכפתורים וכו'.

באופן כזה, שהגויה הזמינה את המעלית לצורך עצמה והיא לא עושה שום פעולה מיוחדת בשבילך, מותר לך לעלות איתה. ומכל מקום נכון להחמיר שלא לרדת במעלית (וזה נכון גם לגבי מעלית שבת הפועלת באופן אוטומטי).

מקורות:יעוין בשמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' (פרק כ"ג סעיף נ"ט השני, ופרק ל' סעיף ס"ד) ובספר הליכות עולם חלק ד' (עמוד קנ"ח).

* * *

9. אני לא מרגיש בנוח לא לחבק או לנשק קרובות משפחה כמו דודות, כי אני מרגיש שזה מעליב אותם, בגלל שלפעמים לא רואים אותם הרבה זמן או שהם לא רואים אותי, וגם בגלל שאנחנו משפחה. רציתי לדעת אם יש איזה היתר, אולי רק חיבוק של שנייה או שהם נותנים נשיקה?

אין שום היתר לחבק או לנשק דודה, וכאשר מפורש בשלחן ערוך אבן העזר (סימן כ"א סעיף ז'). יש להסביר להן בדרכי נועם שאתה שומר תורה ומצוות, ולכן אתה מנוע מלגעת בהן, ומן הסתם הן יקבלו זאת בהבנה ולא יעלבו כלל.

* * *

10. האם מותר להכניס לשירותים פלאפון שיש בו אפליקציה שכתובות בה תפילות והלכות, כגון: תפילון, פניני הלכה וכו', אם לא קוראים ממנו דברי תורה?

אם האפליקציות של התפילה וכו' לא פתוחות על המסך של הפלאפון – מותר.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה