חדשות יהדות

סיפורה המרתק של המדליה הנדירה עם דיוקן ה"מעשה רוקח" מאמסטרדם

בצעד חריג מסוגו במאה ה- 18, האומן היהודי יואל בן הרב ליפמן לוי הנציח על מדליון את דמות דיוקנו של הרב אלעזר רוקח שהגיע לעיר אמסטרדם לשמש כרב הקהילה היהודית בה

המדליון (התמונה באדיבות בית המכירות הפומביות היסטורמה)המדליון (התמונה באדיבות בית המכירות הפומביות היסטורמה)
אא

בית המכירות היסטורמה יחשוף הערב, במכירה שתתקיים בו, מדליון נדיר עם סיפור היסטורי מרתק העומד מאחוריו. מדובר במדליון הנצחה מהולנד שעליו מוטבעת דמותו של ה"מעשה רוקח", הרב אלעזר רוקח מאמסטרדם.

המדליון, העשוי ממטבע – לא יצוק – בנחושת, הוכן בשנת 1735 על ידי האומן היהודי יואל בן הרב ליפמן לוי, והוא הנציח את הגעתו של הרב רוקח לאמסטרדם לשמש כרב הקהילה היהודית בה.

נוסח הכיתוב בעברית המופיע על צדו האחד של המטבע הוא "מורנו הרב אלעזר, בן מורנו הרב שמואל, נשיא הסמינר הרבני של הקהל הקדוש בברוד"ץ". מן העבר השני מופיע הכיתוב בעברית "התקבל כאן ביום רביעי כ"ז אלול ה'תצ"ה". מתחת לו מובא ציטוט מפרקי אבות עם הבקשה "התפלל עבור טובתה של הממשלה".

האומן דאג להנציח את שמו על המדליון כשכתב כי הוא נעשה "בידי יואל, בן כבוד ליפמן לוי, השם ישמרהו".

מה שייחודי במדליון זה, ראשית כל, הינה העובדה שחקוקה עליו דמות דיוקנו של הרב – אלמנט שעמד בסתירה למנהג היהודי באותם ימים שלא לצייר או ליצור דיוקנים של רבנים. זאת ועוד: לדברי דניאל פרידנברג, אוצר אוסף המדליונים במוזיאון היהודי בניו יורק, זה המדליון הראשון בהיסטוריה האנושית שבוודאי נוצר על ידי אומן יהודי.

צדו השני של המדליון (התמונה באדיבות בית המכירות הפומביות היסטורמה)צדו השני של המדליון (התמונה באדיבות בית המכירות הפומביות היסטורמה)

הרב אלעזר בן שמואל רוקח מאמסטרדם (1741-1685) ידוע בכינוי ה"מעשה הרוקח", על שם ספריו על התורה והמשנה. נכדו היה הרב אלעזר רוקח השני, אביו של האדמו"ר רבי שלום רוקח מבעלז (1781-1855), מייסדה של חסידות בעלז.

למרות הכבוד הרב שחלקה לו קהילת אמסטרדם, וככל הנראה גם בעטיו, עזב ה"מעשה רוקח" את תפקידו כעבור שש שנים. הוא עלה לארץ והתיישב בצפת, אך נפטר כעבור שנה. הוא זכה להערצה רבה בקרב אדמור"י תנועת החסידות, ובראשם הבעל שם טוב. הם סיפרו עליו כי הוא נסע לארץ ישראל במטרה להיפגש עם הרב נחמן מהורודנקא – סבו של רבי נחמן מברסלב – כדי להביא בכך את המשיח והגאולה. אך לבעל שם טוב נודע, בסוג של נבואה, כי התוכנית נכשלה: הרב נחמן עזב את הארץ ורבי אלעזר נפטר בטרם עת.

תגיות:אמסטרדםהרב אלעזר רוקח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה