חינוך ילדים

הבן שלי מדבר על שימוש באלכוהול וסמים. מה עושים?

מה יוצר בלבול אצל מתבגרים, ומדוע הם עלולים להידרדר לשימוש בחומרים מזיקים? ואיך מונעים אותם מהידרדרות?

  • י"ט אלול התשע"ח
אא

בננו, בן 15, נמצא בבלבול מתמשך. הוא אינו רגוע, ולחוץ מהלימודים. לאחרונה הוא מעלה לשיחה תכנים מטרידים בהקשר לשימוש באלכוהול ובצריכת חומרים לא טובים. מהו המקור להתנהגות מבולבלת שכזו, וכיצד ניתן למנוע אותו מהתדרדרות?

לעיתים נוצרים קשיים במילוי משימות המוטלות על המתבגר, והם עלולים להובילו לקונפליקט עם עצמו או עם הסביבה הקרובה. התחושה הקשה שאינו עומד במטלות המצופות ממנו, עלולה להובילו לתופעות קיצוניות שבאמצעותן הוא מנסה להקטין את מצוקתו, אך בשטח, הוא מחריף בכך את מצבו. מסיבה זו מתבגרים מפתחים הפרעות אכילה או פונים, כפי שציינתם, להתמכרויות ולשימוש בסמים ובאלכוהול.

כחלק מניסיונו של המתבגר בחיפוש זהותו האישית, הוא מתעניין בחוויות מסעירות על מנת לבדוק את גבולות יכולותיו. ההתנסות בסמים ובאלכוהול יכולה לספק לו הרגשה כזו. כמו כן, התנהגות זו נתפסת כחלק ממרד בסמכותם של ההורים והמורים, ולעיתים נובעת מלחץ חברתי חזק שהמתבגר נכנע לו כדי להרגיש חלק מהחברה ולא לאבד את מעמדו.

חשוב לערב את צוות בית הספר להקדשת תשומת לב לתוכניות מניעה יעילות, הכוללות מידע על הסכנות הטמונות בחומרים אלו מבחינה בריאותית, גופנית ונפשית, דווקא בגיל קריטי זה שבו המתבגר מתפתח. כדאי להתמקד בשינוי עמדות והתנהגויות הרווחות בנושאים אלו בקרב בני הנוער, בשיתופם של ההורים. פעילות בקרב קבוצות התלמידים הוכחה כיעילה הרבה יותר מאשר פנייה ליחיד. הרבה תפילות.

קרן אהרון היא מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית

תגיות:אלכוהולסמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה