חדשות בעולם

בעקבות הרעלת המרגל הרוסי בבריטניה: ארצות הברית הטילה סנקציות על רוסיה

וושינגטון הודיעה אתמול רשמית כי סרגיי סקריפל ובתו הורעלו על ידי רוסיה. הסנקציות האמריקניות נגד מוסקבה ייכנסו לתוקף ב- 22 באוגוסט

זירת ההרעלה של סקריפל ובתו, סולסברי, בריטניה (קרדיט: שאטרסטוק)זירת ההרעלה של סקריפל ובתו, סולסברי, בריטניה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

ארצות הברית הודיעה אמש (רביעי) כי תטיל סנקציות על רוסיה, זאת לאחר שקבעה באופן רשמי כי מוסקבה היא האחראית להרעלתם של המרגל סרגיי סקריפל ובתו בבריטניה לפני מספר חודשים. פקיד בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר כי ההחלטה על הטלת הסנקציות נמסרה לרוסיה.

סקריפל, מרגל רוסי, שימש החל מסוף שנות התשעים כסוכן כפול, והעביר לסוכנות הביון הבריטית MI6 מידע על עשרות מרגלים רוסיים. הוא נחשף על ידי הרוסים בסוף 2004 ונידון ל- 13 שנות מאסר. ב- 2010 שוחרר סקריפל בעסקת חילופי מרגלים בין רוסיה לארצות הברית ועבר להתגורר בבריטניה, בה קיבל מקלט מדיני. בחודש מרץ השנה נמצאו סקריפל ובתו יוליה מחוסרי הכרה על ספסל בעיר סולסברי שבדרום-מערב בריטניה ואושפזו במצב אנוש. הבדיקות העלו כי הם הורעלו מהחומר "נוביצ'וק", גז עצבים שפותח בברית המועצות בתקופת המלחמה הקרה בינה לבין ארצות הברית. שרידים מהחומר, הנחשב למסוכן אף יותר מגז הסארין, אותרו על דלת ביתו של סקריפל. המרגל בן ה- 67 ובתו בת ה- 33 התאוששו לבסוף והם נמצאים בתהליכי שיקום.

בעקבות ההרעלה, שיוחסה לרוסיה, גירשו בריטניה, ארצות הברית ומדינות נוספות באירופה עשרות דיפלומטים רוסים משטחן. מוסקבה, שהכחישה כל מעורבות בהרעלה, הגיבה על כך בצעד דומה.

ארצות הברית אמנם הייתה בין המדינות שהאשימו את רוסיה בהרעלה, אך רק אתמול יצאה מוושינגטון הודעה רשמית שאישרה כי רוסיה אחראית לכך. דוברת מחלקת המדינה, הת'ר נאורט, אמרה כי נקבע שרוסיה "השתמשה בנשק כימי או ביולוגי תוך הפרה של החוק הבינלאומי".

הסנקציות האמריקניות ייכנסו לתוקף ב- 22 באוגוסט. פקיד בכיר במחלקת המדינה אמר לכתבים כי הסנקציות יכללו איסור על ייצוא לרוסיה של "סחורות רגישות" הנוגעות לביטחון לאומי. הוא הוסיף כי גל נוסף של סנקציות "דרקוניות יותר", כהגדרתו, יוטל בעוד 90 יום, אלא אם כן רוסיה תספק ערובות לכך שלא תשתמש עוד בנשק כימי או ביולוגי ותאפשר ביקורות של האו"ם וקבוצות בינלאומיות נוספות של משקיפים.

בתגובה להטלת הסנקציות, שגרירות רוסיה בארצות הברית הוציאה הודעה בה נטען כי וושינגטון לא סיפקה כל הוכחה לטענה כי מוסקבה אחראית להרעלתם של סקריפל ובתו: "הורגלנו שלא לשמוע עובדות או ראיות", נאמר בהודעה, שהוסיפה ואמרה כי מדובר בסנקציות "דרקוניות". השגרירות הדגישה כי מוסקבה ממשיכה לדבוק בדרישתה לחקירה פתוחה ושקופה של ההרעלה.

ההודעה האמריקנית על הטלת הסנקציות גרמה לירידה בשערו של המטבע הרוסי. הרובל נסחר אתמול ברמה של 65 רובל לדולר – רמתו הנמוכה ביותר מזה שנתיים ביחס לדולר.

תגיות:רוסיהגז עצביםסרגיי סקריפלסנקציות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה